همشهری آنلاین: معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از امسال هر پزشک و کارشناس ارشد در علوم پزشکی می تواند با ارائه دو مقاله در مجله ISI و گذراندن آزمون تافل، دوره PhD پژوهش محور خود را بدون آزمون در همه مراکز تحقیقاتی کشور طی کند و به عنوان یک محقق برجسته به پژوهش‌های تحقیقاتی خود بپردازد.

دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: کشور ما با کشورهای پیشرفته در حوزه تحقیقات و پژوهش فاصله زیادی دارد که این امر به دلیل آغاز حرکت پژوهش و فن‌آوری در کشور پس از اتمام جنگ تحمیلی است.

وی افزود: با این همه رشد علمی جمهوری اسلامی ایران براساس سنجش های          بین المللی بسیار امیدوارکننده است و با شتابی که در چند سال اخیر به فعالیتهای تحقیقاتی داده شده می توان به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور رسید.

ظرفیت های علمی کشور بسیار بالاست و علوم پزشکی در تولید علم در کشور پیشروترین علوم است و با وجود 40 دانشگاه علوم پزشکی توانسته تاکنون نقش بسزایی در روند رو به رشد کشور در سطوح بین‌المللی داشته باشد.

وی در خصوص تولید و عرضه داروهای مورد نیاز بیماران گفت: 95 درصد داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می شود و در علوم پایه پیشرفته در شاخه بیوتکنولوژی شاهد تولید محصولاتی هستیم که تولید آنها تنها در انحصار کشورهای پیشرفته بوده است.
قانعی با اشاره به ناکافی بودن اعتبارات لازم در جهت تحقیقات و فن‌آوری گفت: به طور مجموع درصد کمی از کل اعتبارات ما به تحقیقات و پژوهشی اختصاص می یابد که در مقایسه با کشورهای پیشرفته که در حال حاضر بودجه های کلانی برای پژوهش های پزشکی خود اختصاص می دهند، بسیار ناچیز است.

وی افزود: برای رقابت با این کشورها و دستیابی به رتبه های نخست سنجش‌های بین المللی بایست اعتبارات لازم به تحقیقات اختصاص می یابد.

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، به زودی با راه اندازی بیش از 10 مرکز تحقیقاتی در شاخه میکروبیولوژی از متخصصان و پژوهشگران این شاخه از علوم پزشکی حمایت می شود و امید می رود یافته های این پژوهشگران بتواند در سال های آتی منبع استناد مجامع علمی سراسر دنیا شود.