گروه اجتماعی: عدم اعتماد مردم به اورژانس مهمترین علت نداشتن جایگاه واقعی آن در اذهان مردم است و در 80 درصد موارد به عنوان اولین انتخاب برای امداد رسانی به افراد نمی‌باشد.

به گزارش همشهری، عدم  حضور به موقع  بر بالین بیمار و پایین بودن کیفیت خدمات، باعث شده که 80 درصد اورژانس‌های پیش بیمارستانی توسط خود مردم انجام شود و مرکز 115 کشور فقط حدود 20 درصد این خدمات را ارایه می‌کند. در حالی که استاندارد جهانی رسیدن بر بالین بیمار در کشورهای توسعه یافته  5/3 دقیقه است این عدد در کشور ما 10 دقیقه و در تهران 15 دقیقه گزارش شده است که به گفته رییس اورژانس کشور این زمان گاهی به یک ساعت هم افزایش می‌یابد و در مواردی بیمار قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می‌کند.

فرزاد پناهی، رییس اورژانس کشور مهمترین وظایف اورژانس را، امداد‌رسانی به تصادفات و بیماری‌های شدیدی که منجر به از پا درآوردن  فرد می‌شود نظیر سکته قلبی و بروز دردهای شدید قفسه سینه، تشنج، سردردهای شدید، علایمی از سکته مغزی و تنگی نفس‌های شدید ناشی از آسم  و آمبولی ریه و یا مبتلایان به نارسایی تنفسی که نیازمند دریافت خدمات فوری پزشکی هستند، می‌داند. وی همچنین کاهش سطح هوشیاری، خودکشی، سقوط از بلندی، زیر آوار ماندن، ضرب و جرح و  برق گرفتگی  را از دیگر اموری برشمرد که جزو وظایف اورژانس  کشور است و گفت‌:به دلیل اینکه تکنیسین‌های اورژانس خدماتی با کیفیت‌تر ارایه می‌دهند لذا بهتر است  اطرافیان بیمار صبر کنند تا اورژانس بیاید و چنانچه زمان رسیدن بر بالین بیمار به طول بیانجامد مجدداً با 115 تماس بگیرند.پناهی گفت :اکثر شکایات در خصوص  تاخیر در رسیدن آمبولانس و نیروهای امدادی  بر بالین بیمار، بدرفتاری پرسنل، خرابی آمبولانس‌ها مطرح شده  است‌.
وی انجام پروژه تکریم ارباب رجوع برای ایجاد امنیت و آرامش را از مهمترین برنامه‌های اورژانس ذکر می‌کند و معتقد است، رعایت مسایل علمی، فنی و تخصصی برخوردهای اخلاقی و اعتقادی هنگام امدادرسانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون اورژانس تنها مرکزی است که بدون حکم قضایی سالانه یک میلیون بار  وارد خانه و حریم خصوصی مردم می‌شود.پناهی خاطر‌نشان کرد‌: در برخی کشورها برای اورژانس فقط از تکنیسین فوریت‌های پزشکی و در برخی دیگر فقط از پزشکان استفاده می‌شود که در ایران قرار است این دو سیستم با یکدیگر تلفیق شود.
وی افزود: با استفاده از امکانات فعلی متوسط رسیدن آمبولانس به محل به طور متوسط در جاده‌ها 25 دقیقه است.