همشهری آنلاین: یازدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در حالی در تاشکند ازبکستان آغاز می‌شود که تیم ملی فوتسال کشورمان همچون 10دوره گذشته این رقابت‌ها مدعی اصلی قهرمانی است.

تیم ملی فوتسال ایران ابرقدرت آسیاست. برای تیمی که در 10 دوره گذشته مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در 9 دوره عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است، آیا واژه‌ای به غیر از "ابرقدرت" برازنده توصیف آن هست؟

فوتسال قهرمانی آسیا در حال و هوایی تازه

مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا از سال 1999 با رقابت 9 تیم ایران، کره جنوبی، تایلند، قرقیزستان، سنگاپور، قزاقستان، ژاپن، ازبکستان و مالزی در دو گروه آغاز شد. این مسابقات در نخستین دوره با قهرمانی تیم ایران به پایان رسید، عنوانی که هشت بار دیگر در تایلند و ایران (2 بار)، اندونزی، ماکائو، ویتنام و ژاپن تکرار شد. 

مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا از سال 1999 تا 2008 همه ساله برگزار می‌شده تا این که در سال 2008 مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم برآن گرفتند که این رقابت‌ها را هر دو سال یکبار برگزار کنند و درفاصله بین این رقابت‌ها، تیم‌های باشگاهی قاره کهن در چارچوب مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا به مصاف هم بروند. 

 دو سال پس از برگزاری دهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا در تایلند از یکشنبه (2 خرداد) 16 تیم برتر قاره کهن در تاشکند گردهم می‌آیند تا برای دستیابی به جام یازدهم به مصاف یکدیگر بروند. این 16 تیم در چهار گروه چهار تیمی تقسیم شده‌اند که طی هشت روز رقابت برای دستیابی به جام یازدهم تلاش خواهند کرد.

ازبکستان و خاطره تلخ 2006

سال 2006 برای فوتبال و فوتسال ایران بود. خردادماه سال 1385 پیش از آغاز مسابقات جام جهانی، تیم ملی فوتسال ایران با ترکیب بازیکنانی چون وحید شمسایی، محمد هاشم زاده، مجید رئیسی، کاظم محمودی، مجید لطیفی، محسن زارعی، مجید تیکدری نژاد، مسعود دانشور، مصطفی نظری در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا به میزبانی تاشکند ازبکستان حضور یافت تا از عنوان قهرمانی خود در سال 2005 دفاع کند. 

تیمی که بدون محمدرضا حیدریان و با بهانه جوان‌گرایی پا به میدان آسیایی گذاشته بود، شروعی خوب در مسابقات داشت و با شکست تیم‌های تاجیکستان (14 بر 0)، اندونزی (20 بر 1) و تایلند (6 بر 3) به مرحله دوم صعود کرد. در مرحله نیمه‌نهایی ملی پوشان فوتسال ایران به ناگاه برابر ژاپن با نتیجه 5 بر 1 تن به شکست دادند و برای نخستین بار از حضور در دیدار فینال مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا بازماندند. تیمی که با هدایت ژوراندیرو برزیلی در رقابت‌های تاشکند شرکت کرده بود با برتری 5 بر 3 مقابل قرقیزستان در دیدار رده‌بندی سوم شد و ژاپن با برتری 5 بر 1 مقابل ازبکستان در دیدار نهایی جام قهرمانی را بالای سر برد.

کاری سخت در میدان تاشکند 

تیم ملی فوتسال ایران که در آخرین رده‌بندی تیم‌های ملی دنیا پس از برزیل، اسپانیا، ایتالیا و روسیه عنوان پنجم را در اختیار دارد و بهترین تیم قاره کهن است، با پشتوانه 9 قهرمانی و یک مقام سومی به تاشکند سفر کرده است تا برای دهمین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد. فوتسال ایران که طی هفته‌های اخیر متاثر از جدال‌های رسانه‌ای حسین شمس (سرمربی تیم ملی فوتسال) و وحید شمسایی (کاپیتان پیشین تیم ملی فوتسال) روزهای ناآرامی را پشت سرگذاشته است، در مصاف با تیم‌هایی مدعی چون ژاپن، تایلند و ازبکستان کار سختی برای تکرار قهرمانی خود پیش رو دارد.

غیبت شمسایی و خاطره تلخ حیدریان

در سال 2006 سرمربی تیم ملی فوتسال ایران با بهانه جوان‌گرایی محمدرضا حیدریان را از تیم ملی کنار گذاشت. تیم ملی در غیاب حیدریان به بن بست رسید و برای نخستین بار جام قهرمانی را از دست داد. 4 سال از آن روزها می‌گذرد. تیم ملی فوتسال ایران بازهم به تاشکند رسید و این بار هم از قضا تک ستاره خود را در اختیار نخواهد داشت. شمسایی قربانی اختلاف‌نظر با سرمربی تیم ملی فوتسال شد و از همراهی این تیم در تاشکند بازماند تا بازهم فوتسال ایران بدون یکی از ستاره‌های خود به کارزار تاشکند برود. تیم شمس در آزمونی دشوار بدون ستاره خود و بهترین بازیکن فوتسال آسیا با تیم‌های برتر آسیا خواهد جنگید. آیا تیم او می‌تواند مقابل مدعیان آسیایی بازهم قد علم کند و جام قهرمانی را از تاشکند به ایران بیاورد؟

جوان اما با تجربه 

 مصطفی نظری، حمیدرضا ابراری‌نیا، مجتبی نصیری‌نیا، محمد طاهری، محمد کشاورز، علی اصغرحسن‌زاده، مسعود دانشور، مصطفی طیبی، محمد هاشم‌زاده، جواد اصغری مقدم، محمدرضا زحمتکش، حسین سلطانی، علی رهنما و مجید رئیسی. اینها بازیکنان تیم ملی در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا هستند. استخوان‌بندی اصلی تیم ملی فوتسال در تاشکند را بازیکنان تیمی تشکیل می‌دهند که دو سال پیش در جام جهانی درخشید و به ناحق از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند. شاخصه اصلی این تیم جوانی است اما جوانی در عین با تجربگی. از تیم جوانی که در تاشکند به میدان خواهد رفت 9 بازیکن تجربه حضور در جام جهانی 2008 برزیل را دارند که تجربه‌ای ارزنده و گرانبهاست.

جدال با ژاپن در نیمه‌نهایی

به گزارش فوتبال 3، تیم ملی فوتسال کشورمان در پیکارهای آسیایی تاشکند با تیم‌های تاجیکستان، استرالیا و کویت در مرحله گروهی رقابت خواهد کرد. غلبه بر این سه تیم برای ملی‌پوشان فوتسال ایران دور از دسترس نیست. تیم ملی فوتسال کشورمان به احتمال فراوان به عنوان صدرنشین گروه B پای به مرحله دوم مسابقات می‌گذارد و آنجاست که باید با تیم دوم گروه A که یکی از تیم‌های چین تایپه، اندونزی، لبنان و ازبکستان خواهند بود، روبه‌رو شود. با پیروزی در این مسابقه تیم حسین شمس برای صعود به فینال با ژاپن جدال خواهد کرد، مسابقه‌ای که تداعی‌کننده بازی دو تیم در مرحله نیمه نهایی مسابقات سال 2006 است.

از 1999 تا 2088؛ 9 قهرمانی و یک مقام سومی برای ایران

تیم ملی فوتسال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به 9 عنوان قهرمانی در سال‌های (1999، 2000، 2001، 2002، 2003، 2004، 2005، 2007 و 2008) و یک مقام سومی در سال 2006 دست یافته و پرافتخارترین تیم این مسابقات است.

در زیر اشاره‌ای کوتاه به 10 دوره اخیر مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا شده است:

سال 1999
میزبان: مالزی
فینال: ایران 9 - کره جنوبی 1
رده‌بندی: قزاقستان 2 - ژاپن 2 (در ضربات پنالتی قزاقستان با نتیجه 5 بر3 به پیروزی رسید)

سال 2000
میزبان: تایلند
فینال: ایران 4 - قزاقستان 1
رده‌بندی: تایلند 8 - ژاپن 6

سال 2001
میزبان: ایران
فینال: ایران 9 - ازبکستان 0
رده‌بندی: کره جنوبی 2 - ژاپن 1

سال 2002
میزبان: اندونزی
فینال: ایران 6 - ژاپن 0
رده‌بندی: تایلند 4 - کره جنوبی 2

سال 2003
میزبان: ایران
فینال: ایران 6 - ژاپن 4
رده‌بندی: تایلند 8 - کویت 2

سال 2004
میزبان: ماکائو
فینال: ایران 5 - ژاپن 3
رده‌بندی: تایلند 3 - ازبکستان 1

سال 2005
میزبان: ویتنام
فینال: ایران 2 - ژاپن 0

سال 2006
میزبان: ازبکستان
فینال: ژاپن 5 - ازبکستان 1
رده بندی: ایران 5 - قزقیزستان 3

سال 2007
میزبان: ژاپن
فینال: ایران 4 - ژاپن 1
رده‌بندی: ازبکستان 5 - قرقیزستان 3

سال 2008
میزبان: تایلند
فینال: ایران 4 - تایلند 0
رده‌بندی: ژاپن 5 - چین 3

سال 2010
میزبان: ازبکستان
فینال: ؟
رده‌بندی: ؟