تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲

هرساله با آغاز ماه خرداد، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان درگیر امتحانات پایان سال تحصیلی می‌شوند.

این یعنی آنها باید ثمره یکسال زحمت و تلاش را در خرداد ببینند. اما گویا این ایام برای بعضی ثمره‌ دیگری دارد. برخی رانندگان سرویس مدارس در آخر سال تحصیلی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و به بهانه اینکه نمی‌دانند امتحانات دانش‌آموزان چه ساعتی برگزار می‌شود دنبال آنها نمی‌روند؛

یعنی نه آنها را به مدرسه می‌رسانند و نه از مدرسه برمی‌گردانند. خانواده‌های این دانش‌آموزان هم مجبور می‌شوند خودشان زحمت بردن و آوردن فرزندشان به مدرسه را قبول کنند. این درحالی است که قرارداد رانندگان این سرویس‌های مدرسه تا  پایان سال تحصیلی است.

اما مسئله جالب توجه دیگر ‌اینکه بیشتر دانش‌آموزان خودشان پس از امتحانات باز می‌گردند و در ساعات مختلف روز در خیابان‌ها پراکنده می‌شوند. شاید این موضوع برای دانش‌آموزان، به‌ویژه در مقاطع تحصیلی پایین‌تر که تجربه زیادی ندارند، از لحاظ امنیتی چندان قابل قبول نباشد.

تربیت انگشت ‌ششم

اگر تا به‌حال فکری برای اوقات فراغت کودکان خود نکرده‌اید زود دست‌به‌ کار شوید که زمان تعطیلات تابستانی در چشم‌بر‌هم‌زدنی فرا می‌رسد. در این بین اگر فرزندان آرام و سر‌به‌راهی دارید که به‌واقع گلی از گل‌های بهشت نصیبتان شده، اما اگر آنها گاهی دست به شیطنت و حتی مردم‌آزاری می‌زنند بهتر است پیش از پرکردن اوقات فراغت، فکری هم به حال تغییر روش‌های تربیتی‌ آنها کنید.

به‌هر‌حال پنچر کردن خودرو‌ها یا سنگ‌پرانی به سمت شیشه‌های قطار موردی نیست که بتوان به‌راحتی از آن گذشت. با‌اینکه از قدیم گفته‌اند «فرزند بی‌ادب مثل انگشت ششمه، اگر ببری درد داره، اگر هم نبری زشته.»

اما می‌شود این انگشت را به انگشتری  اخلاق پسندیده مزین کرد و وظیفه خود را به‌درستی انجام داد. البته در این رابطه، مشاوره‌های رایگان روانشناسان کودک در فرهنگسرا‌های گوناگون نیز می‌تواند کارساز باشد. 

نوشیدنی خنک لطفاً!

با گرم‌شدن هوا تقاضا برای نوشیدنی‌های خنک مغازه‌ها بیشتر می‌شود. در این بین اگر مغازه‌داران گهگاه نگاهی به چهره عرق‌ریزان مشتریان خود بیندازند به‌طور‌حتم متوجه عطش آنها می‌شوند.

ولی برخی از فروشنده‌ها نوشیدنی‌ها از جمله آب‌معدنی را خیلی دیر وارد یخچال می‌کنند و وقتی مشتری قصد خرید آنها را دارد با یک جمله «گرم است!» یا او را از خرید نا امید می‌کنند یا مشتری تشنه چاره‌ای جز خرید همان نوشیدنی گرم ندارد.

البته برخی با دیدن این وضع، آب معدنی‌‌های یخ‌زده را همراه خود به این‌سو و آنسو می‌برند تا به‌محض احساس‌تشنگی از آن استفاده کنند. این درحالی است که این اواخر پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که انجماد، گرما و تابش نور خورشید، باعث سرطان‌زا شدن آب‌معدنی‌های دارای بطری‌پلاستیکی می‌شود. به‌نظر می‌رسد اگر آب‌سردکن‌های بهداشتی در سطح شهر زیاد شوند دیگر نیازی به نوشیدن آب‌معدنی‌های گرم و ناسالم نباشد.

نسل جدید غذاهای فوری

این اواخر به‌نظر می‌رسد نسل جدیدی از غذاهای فوری به بازار آمده‌اند که غذا‌های تولیدی آنها چشم هر بیننده‌ای را گرد می‌کند. کافی است برای نمونه یک چیز‌برگر با سالاد فصل و نوشابه زرد سفارش دهید.

اما بعد از اینکه کلی از پیک فست‌فود تشکر کردید و انعام هم به وی دادید، یک چیزبرگر زرد با نوشابه سالادی و دارای پنیر اضافی تحویل می‌گیرید. به‌نظر می‌رسد سفارش‌های غذا این روز‌ها علاوه بر‌سرد‌بودن، در راه نیز حسابی آفتاب و مهتاب می‌زنند و بعد از مخلوط‌شدن به‌دست خریدار می‌رسند. با اینکه نوع برخورد اغلب پیک‌های رستوران‌ها و فست‌فود‌ها همراه با احترام است اما باید بر نحوه کار معدودی از آنها نیز نظارت بیشتری شود.