تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱

گروه سیاسی - محمدعلی بدری: نامه‌ای به مقصد وین ارسال شد که مخاطب آن، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

این نامه در تهران نوشته و با نام شورای‌عالی امنیت ملی مهر شده است.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نامه‌اش را درباره بیانیه تهران و برای مبادله سوخت هسته‌ای، روز دوشنبه رسما تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌دهد.

براساس بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی، هنگام تحویل نامه تهران به مدیرکل آژانس، دیداری بین علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در وین و یوکیو آمانو، برنامه‌ریزی شده بود.
همچنین قرار بود در این دیدار نمایندگان ترکیه و برزیل –کشورهایی که دوشنبه گذشته میهمان تهران بودند- نیز حاضر باشند.آمانو 2 روز بعد –روز چهارشنبه- از گفت‌وگوهای سه‌جانبه، گفت که منتظر نامه رسمی ایران درباره «بیانیه تهران» است.

موافقت در بند 5

براساس بند 6 بیانیه تهران، ایران ظرف مدت 7 روز پس از امضای این بیانیه، موافقت خود را با موارد اشاره شده در بند 5 آن طی نامه‌ای به آژانس اعلام می‌کند. در بند 5 این بیانیه که روز دوشنبه گذشته و در حاشیه اجلاس سران گروه 15 در تهران، در حضور رئیسان جمهوری ایران و برزیل و نخست‌وزیر ترکیه به امضا رسید، آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر امانت‌گذاری 1200 کیلوگرم اورانیوم کم‌غنی شده (LEU) در ترکیه موافقت می‌کند. این مواد LEU در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امکان نظاره‌گری بر نگهداری ایمن از این مواد LEU را در ترکیه دارند.

این درست مشابه بند 5 نامه دیروز ایران به آژانس بود. در این بند از نامه دیروز تهران آمده است: بر مبنای موارد فوق، در راستای تسهیل همکاری هسته‌ای ذکر شده در بالا، جمهوری اسلامی ایران بر امانت‌گذاری 1200 کیلوگرم اورانیوم با غنای کم (LEU) در ترکیه موافقت می‌کند. این مواد LEU در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امکان نظاره‌گری بر نگهداری ایمن از این مواد LEU را در ترکیه دارند.

در اسرع وقت

در پایان نامه تهران که در نسخه فارسی آن خطاب به «عالیجناب آقای آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» نوشته شده، آمده است: انتظار داریم آژانس نیز مطابق بند 6 این بیانیه، گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس) را از مفاد آن مطلع ساخته و پاسخ مثبت گروه وین را به ما منعکس نماید.

چنین اقدامی مطابق این بیانیه شروع مذاکرات برای تفصیل جزئیات بیشتر تبادل سوخت از طریق انعقاد توافقنامه کتبی و همچنین ترتیبات مقتضی بین ایران و گروه وین را موجب خواهد شد. ما در انتظار دریافت پاسخ جنابعالی در اسرع وقت هستیم.

اوباما بررسی می‌کند

پیش از این، دفتر رجب طیب اردوغان یکی از میهمانان تهران در امضای بیانیه سه‌جانبه، روز جمعه 31 اردیبهشت خبر داد که نخست‌وزیر این کشور، در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و سران 25کشور دیگر، بر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

اردوغان در این نامه تصریح کرد: با این بیانیه پرونده هسته‌ای ایران بسته نمی‌شود بلکه باب مهمی را برای حل این مسئله از طریق دیپلماتیک می‌گشاید. او همچنین در نامه‌اش به کاخ سفید، از اوباما خواست به بیانیه تهران توجه کند.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین روز شنبه در کنفرانسی خبری در کوزوو، درباره نامه روز دوشنبه ایران به آژانس گفت: اوباما محتوای نامه ایران به آژانس را بررسی می‌کند و برای این نامه اهمیت قائل است.

تلفن‌های راه دور

اردوغان پس از آن، اینچنین اظهارنظر کرد که چهارشنبه پیش از سفر به کوزوو – 2روز پس از امضای بیانیه تهران- با رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است.این تنها تماس تلفنی اردوغان در هفته‌گذشته با سران کشورهای درگیر در موضوع تبادل سوخت هسته‌ای ایران نبود.

روز یکشنبه -2 خرداد 89- نیز اردوغان از کاخ چراغان در آنکارا تلفنی با محمود احمدی‌نژاد در مجموعه پاستور تهران، سخن می‌گفت.نخست‌وزیر ترکیه در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: ترکیه همه تلاش خود را برای جلب حمایت جهانی از بیانیه تهران به‌کار خواهد گرفت تا به‌عنوان یک فرصت ارزشمند، مورد توجه و اقبال جامعه جهانی قرار بگیرد.