- گوگل در روزهای اخیر Google Tv را معرفی کرد. این سیستم، اتصال تلویزیون را به وب امکانپذیر میکند. این کار را چگونه انجام میدهد؟
هنوز روی اینترنت با تلویزیون جستوجو نمیشود. هرچند وب به این دلیل متولد نشده است اما خیلی خوب میشود اگر یو تیوب (به مالکیت گوگل) از طریق تلویزیون در دسترس باشد. مردم یک نمایشگر بزرگ دارند که آن را با قیمت بالایی میخرند. این دستگاه فضایی از خانه را اشغال میکند و همه از آن خوششان میآید؛ بنابراین اگر تعداد بیشتری خدمات را ارائه کند میتواند برای همه مفید باشد.
- تا پایان دهه90 گوگل تنها یک موتور جستوجو بود. امروزه حتی تلفن همراه هم میفروشد. چرا تا این حد متفاوت شده است؟
ساده است. میخواهیم تا آنجا که میتوانیم پول جمع کنیم! با موتور جستوجوی خود، ما موفق شدیم به یک مسواک دندان تبدیل شویم چون مسواک نیز وسیلهای است که جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما انسانها دارد. این جستوجوگر در کنار جی- میل (پست الکترونیک گوگل) اهمیت زیادی در وب دارند. تمام محصولاتی که ما عرضه کردیم باید همینطور باشند. ما همیشه این سؤال را از خود میپرسیم: مردم واقعا به چه چیزی نیاز دارند؟
- سایت ویدئویی گوگل هنوز نتوانسته است به یک منبع درآمدزا برای کاربران خود تبدیل شود.
این سایت تنها 5سال دارد. 5سال بعد از راهاندازی گوگل، این موتور جستوجو نیز گردش مالیای معادل درآمد فعلی این سایت داشت. این مهم است که روی این سکو، محتویات با کیفیت اصلی و حتی حرفهای قرار گیرد. اگر این محتویات کاملا حرفهای باشند این سایت میتواند برای آنها یک منبع اصلی درآمدزایی باشد؛ هرچند ما هنوز به آن سطح نرسیدهایم و در این مورد شخصا هیچ نگرانیای ندارم.
- آیا نمیخواهید برای ایجاد تعادل بیشتر، یک شبکه اجتماعی مشابه شبکههای مشهور جهانی داشته باشید؟
این چیزی است که داریم روی آن تمرکز میکنیم. کاری که آن شبکه کرد این است که به محض ثبت نام، تو میتوانی اعضای لیست جی- میل خود را روی آن شبکه پیدا کنی، درحالیکه آن شبکه اجازه نمیدهد که تماسهای کاربرانش روی جی- میل منتقل شود. بنابراین واقعا یک سیستم باز نیست.
- ذخیرهسازی حجم بالای دادهها؛ آیا این واقعا لازم است؟
ما برای بهتر کردن جستوجوهای خود به این دادهها نیاز داریم اما بیشتر این دادهها صفحات وب یا کلمات کلیدی و نه اطلاعات شخصی هستند. آرزوی ما این است که تمام اطلاعات دنیا را سازماندهی کنیم. نمیتوانم خود را متقاعد کنم که محافظت از تمام این اطلاعات میتواند چیزی منفی باشد: وبگردها میتوانند استفاده از آن چیزی را که ما عرضه میکنیم کنترل کنند. مرزهای زندگی شخصی در حال تغییر است. افراد بیش از همیشه از طریق آنلاین با هم ارتباط برقرار میکنند و طبیعی است که بیش از گذشته اطلاعات خود را روی وب میگذارند.