تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۲

همشهری آنلاین: رییس جمهور فرانسه میزبان 40 تن از سران کشور و روسای دولت های قاره سیاه است

و هدفی روشن را از این اقدام دنبال می‌کند.

روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر گزارش داد، در اجلاس دو روزه سران در نیس (Nizza) از روز دوشنبه بیش از همه تقویت روابط اقتصادی میان فرانسه، قدرت استعماری سابق و آفریقا مد نظر است.

حدود 40 تن از سران کشور و روسای دولت قرار است در اجلاس سران در ناحیه ساحلی فرانسه و ایتالیا در اطراف مدیترانه شرکت کنند. در حاشیه این اجلاس، نمایندگان حدود 200 شرکت فرانسوی و آفریقایی با هم دیدار خواهند کرد.

الیزه گفته است: اگر در این میان قراردادهایی هم منعقد شود، اتفاق خوبی خواهد بود.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه قصد دارد با توجه به روابط اغلب پیچیده کشورش با مستعمره های سابق خود، نگاه خاصی را دنبال کند. وی به مجله "لو آفریک" گفت: اعتقاد ندارم که باید بین روابطی آشکارتر و ممتاز یکی را انتخاب کرد. به شدت علاقمند به ارتباط گرفتن میان دو طرف هستم.

به گفته وی، آشکارت به این معناست که فرانسه دیگر آفریقا را حیات خلوت خود قلمداد نخواهد کرد. روابط ممتاز به این معناست که قراردادهای پرسود فقط باید نصیب فرانسوی ها شود.

شروطی برای چین

سارکوزی به طور رسمی پیامی هم برای رقیب چینی خود در آفریقا فرستاد. وی معتقد است: خوب است که کشورهای بیشتر و بیشتری به آفریقا علاقه نشان داده و در آفریقا سرمایه گذاری کنند. رقابت امر پسندیده ای است. اما باید با سلاح های برابر با هم جنگید.

به گفته وی، دولت چین بر خلاف دولت های غربی کمک های توسعه ای خود را به آفریقا مثلا مشروط به تقاضاهای توجه به حقوق بشر یا پیشرفت در دموکراسی نمی کند.
در این اجلاس قرار است منشوری برای شرکت های فرانسوی تصویب شود که در آفریقا فعال هستند. هنوز مشخص نیست که این منشور جنبه الزام آور یا توصیه ای خواهد داشت.

در این منشور علاوه بر ضرورت رعایت حداقل های اجتماعی و زیست محیطی از شرکت ها خواسته شده است به ترتیب نیروهای متخصص آفریقایی بپردازند.

الیزه گفته است: می‌توان در آفریقا سود کرد، اما این سود باید در شرایطی قابل پذیرش حاصل شود.

این منشور قرار است الگویی برای کشورهای آفریقایی باشد تا بر این اساس با چینی ها و دیگر شرکای تحت شرایطی مشابه همکاری کنند.