گروه حوادث: شاید اگر هوشیاری فروشنده لوازم یدکی در گرفتن استعلام چک بانکی نبود، مرد تبهکار هنوز به فعالیت‌های مجرمانه‌اش ادامه می‌داد

این مرد و همدستانش با خرید چک‌های سرقتی از دزدان، از آنها برای سرکیسه کردن بازاریان استفاده می‌کردند.ظهر 6 خرداد امسال صاحب یک مغازه لوازم یدکی خودرو به کلانتری 170 تهران رفت و به ماموران گفت: چند روز قبل مرد جوانی به نام علی به مغازه‌ام در بازار آمد و مدعی شد در منطقه شور‌آباد یک فروشگاه لوازم یدکی دارد.

او سپس کارت ویزیت مرا گرفت و بعد از چند روز به من تلفن زد و سفارش تعدادی لاستیک و لوازم خودرو را داد. من هم این محموله را به نشانی مغازه‌اش در شورآباد ارسال کردم و از شاگرد مغازه خواستم بعد از تحویل محموله، پول آن را از وی بگیرد و به مغازه برگردد.

چند ساعت بعد وقتی شاگرد مغازه برگشت، به جای پول نقد، یک فقره چک بانکی به من داد؛  چکی که خریدار به او داده و مدعی شده بود که می‌توانم بعد از یک هفته این چک را نقد کنم. اما من که به ماجرا مشکوک شده بودم، بلافاصله به بانک رفتم تا استعلام چک را بگیرم. کارمند بانک هم به محض بررسی چک مدعی شد که این چک مسروقه و حساب مورد نظر نیز مسدود است.

از آنجا که شاکی قبل از رسیدن موعد چک آن را استعلام کرده بود، این احتمال وجود داشت که متهمان هنوز در همان مغازه‌ای که محموله لوازم یدکی به آنجا ارسال شده بود، حضور داشته باشند. بنابراین ماموران راهی این مغازه شدند و 3 مرد را که در آنجا مشغول کار بودند دستگیر کردند.

با دستور قاضی شعبه 103 دادگاه عمومی کهریزک، هر سه متهم به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران انتقال یافتند و در بازجویی از آنها مشخص شد مردی که با مراجعه به مغازه شاکی، در نقش خریدار لوازم یدکی ظاهر شده بود، یک کلاهبردار حرفه‌ای است که از مدت‌ها قبل به اتهام کلاهبرداری در شهرها و استان‌های دیگر تحت تعقیب پلیس قرار دارد.

درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌‌داد 3 متهم دستگیر شده از همدستان این مرد بوده‌اند، تمامی آنها راهی زندان شدند و تحقیقات برای دستگیری کلاهبردار سابقه‌دار که اسم واقعی او امیر است، ادامه یافت.

درحالی‌که بررسی‌ها برای دستگیری این مرد ادامه داشت، ماموران متوجه شدند که وی بعد از دستگیری همدستانش، بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شده است.

این در حالی بود که افراد دیگری نیز با مراجعه به پایگاه نهم آگاهی مدعی شدند هدف کلاهبرداری مردی قرار گرفته‌اند که خود را صاحب یک فروشگاه لوازم یدکی در منطقه شورآباد معرفی کرده است.

با افزایش شاکیان، ماموران متوجه شدند که تمامی آنها فریب امیر، یعنی همان کلاهبردار تحت تعقیب را خورده‌اند و این مرد با استفاده از چک‌های سرقتی توانسته محموله‌های مختلفی را از شاکیان کلاهبرداری کند.

با اطلاعاتی که شاکیان پرونده و همدستان امیر در اختیار پلیس قرار داده بودند، ماموران موفق شدند مخفیگاه متهم را در شهرری شناسایی کرده و با زیرنظر گرفتن این محل وی را عصر 8 خرداد دستگیر کنند.

مرد کلاهبردار بعد از انتقال به اداره آگاهی به فریب طعمه‌هایش اعتراف کرد و گفت: وقتی در زندان بودم با چند سارق سابقه‌دار آشنا شدم که بعد از آزادی هم آشنایی ما ادامه داشت.

از آنجا که آنها در کار کیف‌قاپی و سرقت لوازم خودرو بودند، چک‌هایی را که در این سرقت‌ها به دست می‌‌آوردند از آنها می‌خریدم. سپس اطلاعات درج شده در این چک‌ها را تغییر می‌دادم و با معرفی خودم به‌عنوان تاجر و مالک مغازه لوازم یدکی در شورآباد اقدام به خرید از بازاریان می‌کردم. بعد از خرید هم هزینه لوازم خریداری شده را با استفاده از چک‌های مسروقه پرداخت می‌کردم.

وی ادامه داد: در آخرین خرید، به فروشنده گفته بودم که وی می‌تواند بعد از یک هفته چک را نقد کند اما او زودتر به بانک رفت و فهمید که چک مسروقه است. این در حالی بود که همدستانم که تصور نمی‌کردند وی به این زودی از بانک استعلام بگیرد با خیال راحت در مغازه مشغول کار بودند تا در فرصت مناسب متواری شوند اما قبل از فرار آنها پلیس سر رسید و نقشه‌هایمان نقش برآب شد.

سرهنگ کارآگاه حسین عباسچیان، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: با دستگیری سردسته باند، انباری که محل نگهداری اموال خریداری شده از شاکیان بود شناسایی شد.

وی ادامه داد: از آنجا که احتمال می‌رود متهمان از افراد زیادی با این شگرد کلاهبرداری کرده باشند، قاضی رجبی، رئیس شعبه 103 دادگاه عمومی کهریزک، مجوز چاپ عکس بدون پوشش چهره آنها را صادر کرده و از شاکیان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به پایگاه نهم آگاهی یا دادگاه عمومی کهریزک مراجعه کنند.