همشهری آنلاین: لیگ برتر در حالی نهمین فصل خود را پشت سر گذاشت که 121 گل و به عبارتی 15 درصد گل‌های لیگ نهم را بازیکنان خارجی به ثمر رساندند و 3 گلزن برتر نیز خارجی‌ها بودند.

در تاریخ لیگ برتر، 88 بازیکن خارجی موفق به گلزنی شده‌اند که این بازیکنان از 21 ملیت مختلف بوده‌اند.

به گزارش فارس، برزیلی‌ها با معرفی 28 گلزن به لیگ برتر، بیشترین سهم را داشته‌اند و پس از آن عراق با 11 بازیکن، ارمنستان با 7 بازیکن و نیجریه با 6 بازیکن در رده‌های بعدی قرار دارند.

همچنین بوسنی و صربستان (4 بازیکن)، اروگوئه، سوریه و آذربایجان (3 بازیکن)، مالی،کامرون، ازبکستان، کرواسی و گرجستان (2 بازیکن)، آلمان، پرو، موزامبیک، توگو، سنگال، آرژانتین و مولداوی (یک بازیکن) در جمع گلزنان تاریخ لیگ برتر ایران دارند.

البته یک آمار کلی هم وجود دارد که می‌تواند قابل توجه باشد. عماد رضا با زدن 58 گل در لیگ برتر به تنهایی 11 درصد کل گل‌های خارجی لیگ برتر را به ثمر رسانده است.

بازیکنان خارجی حاضر در تاریخ لیگ برتر ایران تاکنون موفق به زدن 527 گل برای تیم‌های خود شده‌اند که این میزان گل حدود 16 درصد کل گل‌های به ثمر رسیده در 9 دوره لیگ برتر را شامل می‌شود.

گلزنان خارجی لیگ برتر دو بار موفق به کسب عنوان آقای گلی نیز شده‌اند: دنی اولروم در فصل 85-86 و عماد رضا در فصل 88-89. اما در میان 88 بازیکن خارجی که موفق به گلزنی در لیگ برتر شده‌اند، فقط 15 بازیکن موفق به زدن بیش از 10 گل شده‌اند.