گروه شهری: با وجود بارش برف در مناطق شمالی تهران هیچ‌یک از خیابانها و بزرگراه‌ها بر اثر بارش برف مسدود نشد.

به گزارش همشهری، قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، با اعلام این خبر گفت: ‌از سه‌شنبه شب گذشته پیش از شروع بارش برف 3 هزار نفر از کارکنان و کارگران شهرداری مناطق 1 تا 5 در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و پیش از بارش برف در سطح خیابانها نمک و شن پاشیدند.

به گفته محمد عیدیان، در صورت افزایش بارش برف از دستگاه‌های برف‌روب و تجهیزات کارآمد استفاده خواهد شد تا خیابانها و معابر مسدود نشوند.

از سوی دیگر معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک نیز از رانندگانی که در روزهای برفی قصد تردد در نقاط شمالی شهر را دارند خواست تا وسیله نقلیه خود را به زنجیر چرخ و لاستیک یخ‌شکن مجهز کنند.

سید علیرضا حسینی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای آینده شاهد بارندگی خواهیم بود گفت: در صورت مشارکت بیشتر شهروندان با مدیریت شهری می‌توانیم از بروز ترافیک و حوادث ناگوار جلوگیری کنیم.

وی به فعالیت ستاد برف‌روبی اشاره و تاکید کرد: این ستاد از مهرماه سال جاری تشکیل و ضمن تا حین ماشین‌آلات و شن مخصوص، ستادهای فرعی در نواحی فعالی شده و با اولویت‌بندی بزرگراه‌ها و معابر اصلی اقدامات لازم برای برف‌روبی و شن‌پاشی در سه بخش قبل، هنگام و پس از بارش برف مشخص و اعلام شده که انجام می‌شود.

روابط عمومی شهرداری منطقه یک نیز اعلام کرده است که با آغاز بارش برف در شمال تهران، عملیات پاکسازی، برف‌روبی و شن‌پاشی معابر شمیران آغاز شده و برای جلوگیری از مسدودشدن خیابانها ادامه خواهد یافت.

این روابط عمومی همچنین گزارش داد که بیش از 500 نفر نیروی انسانی ستاد برف روبی منطقه که در بزرگراه‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح، پل‌ها و خیابان‌های شریانی درجه یک حضور دارند با بیش از 50 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین،‌8 دستگاه گریدر، 6 دستگاه لودر، 6 دستگاه باب کت و دهها دستگاه وسایل نقلیه و بولدوزر عملیات برف‌روبی را انجام می‌دهند. این گزارش می‌افزاید ارتفاع برف در محله‌های شمالی منطقه یک بیش از 20 سانتی‌متر و در محلات جنوبی به 10 سانتی‌متر رسیده است.

پیش‌بینی هوای کشور

نقشه‌های  پیش‌یابی نمایانگر نفوذ جریانات ناپایدار ناشی از سلول کم ارتفاع بسته واقع بر روی خاورمیانه است که با حرکتی کند و شرق سو تا اواسط هفته‌ آینده کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان هواشناسی، این وضعیت در ترازهای پایینی جو از جمعه بعد از ظهر و در روز شنبه با تقویت جریانات دریا  به ساحل، بر نوار شمالی کشور همراه بوده و سبب بارش باران و برف در استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران می‌شود و با شدت کمتر شمال غرب را در برمی‌گیرد.

همراهی این سامانه با جریانات گرم و مرطوب حاره‌ای در روزهای شنبه و یکشنبه آینده سبب می‌شود که ابتدا نواحی جنوب غرب، جنوب، غرب و سپس مناطق مرکزی و استانهای واقع در شرق، شمال شرق و تا اندازه‌ای جنوب شرق کشور درگیر جوی ناپایدار همراه با بارش برف و وزش باد و کاهش شدید دما باشند.

توصیه به مسافران

گزارش دیگری حاکی است که مسئول مرکزاطلاعات راههای کشور از بارش برف در برخی از محورهای کوهستانی در استانهای خراسان رضوی، شمالی، گلستان، کرمان، یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری خبر داد.

محمدرضا علامی در گفت و گو با ایرنا، افزود: برای حفظ سلامت مسافران در جاده‌های کوهستانی کشور همراه داشتن زنجیر چرخ و لوازم ایمنی برای خودروها ضروری است.
به گفته وی، در حال حاضر محورهای جاسک - میناب، جاسک - کنارک در استان هرمزگان و چابهار - زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل طغیان رودخانه‌های مسیر مسدود است. 

مسئول مرکز اطلاعات راههای کشور تصریح کرد: محور فرعی مریوان - پاوه در استان کردستان به علت بارش سنگین برف و یخبندان و احتمال سقوط بهمن تا اطلاع بعدی مسدود است. 

علامی یادآور شد: در محور هراز به دلیل ادامه عملیات نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی و کنترل هوشمند داخل تونل وانا، این تونل تا پایان آذرماه جاری از شنبه تا سه‌شنبه هر هفته شبها بین ساعات  ۲۰تا شش صبح روز بعد به طور کامل مسدود خواهد شد.

به گفته علامی، باند رفت بزرگراه اردبیل آستارا به منظور احداث پل زیر گذر مقابل روستای نوجه‌ده (کیلومتر۱۴)کماکان تا اطلاع بعدی مسدود اعلام شده و در این مدت ، رانندگان وسایل نقلیه باید حدود یک کیلومتر از مسیر را از طریق باند برگشت که به صورت دو طرفه است، با احتیاط کامل طی کنند. 

وی به رانندگانی که قصد سفر و گذر از مسیرهای کوهستانی و برفگیر کشور را دارند، توصیه کرد: قبل از حرکت، از سالم بودن تمام بخشهای وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل و آن را به تجهیزات ایمنی زمستانی مجهز و در طول مسیر حرکت نیز با احتیاط کامل رانندگی کنند.