همشهری آنلاین: دبیر ستاد حقوق بشر ایران در چهاردهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به رهیافت گزینشی و جانب دارانه غرب نسبت به حقوق بشر ایران، آمریکا را بزرگترین ناقض حقوق بشر جهانی دانست که به بهانه جنگ با تروریسم دست به کشتار انسان ها می‌زند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد لاریجانی با انتقاد شدید از نقض رویه های قانونی حاکم بر شورا توسط آمریکا و رد ادعای نماینده آمریکا مبنی بر همکاری نکردن تهران در پذیرش گزارشگران ویژه حقوق بشر افزود جمهوری اسلامی ایران همچنان بر موضع خود مبنی بر دعوت عمومی از کلیه گزارشگران تاکید دارد و حاضر است با بهترین شرایط و بدون پیش شرط آنها را بپذیرد.

مشاور بین الملل ریاست قوه قضائیه ضمن اشاره به همکاری های خوب و سازنده ایران با نهادهای حقوق بشر گفت: ما انتظار داریم گزارشگران به شکل حرفه ای هر اتهامی را بررسی کنند و اجازه ندهند که کار گزارشگران حرفه ای که ماهیتا باید دقیق و فنی باشد، آلوده به تبلیغات و سوءاستفاده کسانی قرار گیرد که زیر پرچم دفاع از حقوق بشر، بیشترین ظلم را به انسان ها مرتکب می شوند و پایتخت های خود را پایگاه گروه های رنگارنگ تروریستی کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به همکاری های خوب کشورمان با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، از سفر خانم پیلی به ایران در سال 2011 میلادی استقبال کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در ادامه از کشورهای عضو ، ناظر و همچنین سازمان های مردمی که با ارائه نظرات و پیشنهادات خود در پویایی نشست دوره ای جهانی حقوق بشر در ایران کمک کرده اند، تشکر و قدردانی کرد.

لاریجانی با محوری دانستن توصیه های مطروحه در نشست بهمن ماه این نهاد بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران پذیرش 123 توصیه از مجموع 188 توصیه مطرح شده را دلیلی بر همکاری و تعامل سازنده کشورمان با شورای حقوق بشر می‌داند.

پس از ارائه گزارش ریاست هیئت ایرانی، به ترتیب کشورهای عضو شورا، دول ناظر و سازمان های مردمی به طرح سئوالات و و دیدگاه‌های خود در این باره پرداختند.

در پایان نشست نیز لاریجانی ضمن پاسخ به برخی از این سوالات ابرازامیدواری کرد شورای حقوق بشر بتواند بیش از پیش در مسیر افزایش همکاری و تعامل سازنده با کشورها از جمله جمهوری اسلامی حرکت کند.

پس از اظهارات نهایی لاریجانی، ریاست بلژیکی حقوق بشر گزارش نهایی بررسی دوره‌ای جهانی ایران را با اجماع به تصویب رساند.

پس از تاسیس شورای حقوق بشر در سال 2006 میلادی، در نخستین مرحله از بررسی وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف وضع حقوق بشر در بیش از یکصد کشور بررسی شد.