تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۱

همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از وزیر خارجه در مورد دریافت غرمت جنگ ایران و عراق، ظرف یکی دو هفته آینده، در صحن علنی مجلس سوال خواهد شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سئوالی در مورد پیگیری مجلس برای دریافت غرامت ایران از جنگ عراق، اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل علاوه بر قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر می‌کند، قطعنامه دیگری به نفع کشورمان دارد که علی‌رغم آنکه تمام مظالم عراق به ایران را شامل نمی‌شد، اما باید اجرایی شود. عراق در این قطعنامه، توسط خاویر پرزدکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل، به عنوان متجاوز شناخته شد. اما غرامت ایران هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد شورای امنیت نگاه دوگانه به حقوق و منافع ایران دارد، افزود: بخشی از موضوع دریافت غرامت به عهده مسئولین است. با وجود درک ضرورت شرایط عراق، این غرامت باید گرفته شود. در این راستا ضرورت دارد تا کمیته مشترکی شکل گیرد.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: غرامت جنگ ایران و عراق متعلق به مناطق آسیب‌دیده و خانواده شهدا و جانبازان است. همان‌گونه که درآمدهای جنگ جهانی دوم هنوز داده می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سئوالی در مورد پاسخ وزیر خارجه به سئوال یکی از نمایندگان در مورد وضعیت غرامت جنگ ایران و عراق تصریح کرد: پاسخ متکی قانع‌کننده نبود و اعلام کرد که ایران هنوز رسما پیگیر این غرامت نشده است.

فلاحت‌پیشه در پایان خبر داد: این سئوال در صحن علنی مجلس ظرف یکی دو هفته آینده، مطرح خواهد شد.