تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵

همشهری آنلاین: نگرانی از ابتلا به تیفوئید (بیماری تب زرد) بر نگرانی‌های کاروان 32 تیم مستقر در خاک آفریقای جنوبی بابت امنیت مالی و جانی افزوده است.

به گزارش فارس، سازمان صلیب‌سرخ جهانی در بیانیه فوری و لازم‌الاجرای خود از تمامی 32 تیم حاضر در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی خواست به شدت مراقب شیوع بیماری تب‌زرد در آفریقای جنوبی باشند.

بزرگترین جشنواره فرهنگی ورزشی دنیا در جنوبی‌ترین کشور قاره سیاه می‌تواند بهترین راه برای شیوع ویروس تب‌زرد و بیماری‌های باکتریال و قارچی محسوب شود.

تیم‌های متعددی مجهز به داروهای پیشگیری و درمان‌کننده تب زرد از طریق سازمان‌های جهانی هلال‌احمر و صلیب سرخ به آفریقای جنوبی اعزام شدند و اولویت کاری آنها سر زدن به کاروان‌های تیم‌های ملی است.

این در حالی است که در مهمترین داروهای پیشگیری از تب زرد ماده‌ای مشابه مواد نیروزا وجود دارد که اگر به بدن بازیکنان تزریق شود، تست دوپینگ آنها را مثبت نشان می‌دهد.

مقامات وادا (کمیته جهانی مبارزه با دوپینگ) از مسئولین صلیب‌سرخ و هلال احمر خواسته‌اند هر چه سریع‌تر با برگزاری جلسات تخصصی مشکل این ماده نیروزا را حل کرده و اگر داروی جایگزینی دارند، معرفی کنند.

مشکل بعدی سازمان‌های بهداشت جهانی مردم و گردشگرانی هستند که به بهانه جام جهانی راهی آفریقای جنوبی شده‌اند. جمعیت متراکم مستقر در کوچه پس‌ کوچه‌های تنگ و بعضاً غیربهداشتی برخی شهرهای آفریقایی می‌تواند بهترین راه برای شیوع سریع و غیرقابل مهار تب زرد باشد.