گروه سیاسی - محمدعلی بدری: وزیران خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا، در لوکزامبورگ گرد هم نشستند تا درباره تحریم‌های بیشتر این اتحادیه علیه ایران علاوه بر تحریم‌های پیش‌بینی شده در قطعنامه 1929 شورای امنیت، با یکدیگر گفت‌وگو کنند

نسخه نهایی این تحریم‌ها که در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ بررسی شد، در نشست روز پنجشنبه سران اتحادیه اروپا در بروکسل، امضا می‌شود. اتحادیه اروپا در حالی، یک دست را به امضای تحریم‌های مضاعف ایران می‌برد که دست دیگر را برای گفت‌وگوی بیشتر به سوی ایران دراز کرده است.

تصمیم در لوکزامبورگ

تحریم‌های اتحادیه اروپا، شامل بازرسی‌های محموله‌های دریایی مشکوک به حمل مواد ممنوعه به ایران و اضافه شدن 40 نهاد و فرد دیگر به فهرست افراد و گروه‌هایی است که ممنوعیت سفر و معامله مالی دارند.

در قطعنامه تحریم‌های مضاعف اروپایی، بخش‌های صنعت نفت و گاز و ممنوعیت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها، انتقال فناوری و تجهیزات و خدمات مورد تحریم قرار گرفته‌اند. همچنین محدودیت‌هایی برای بانک‌ها و بخش بیمه و همچنین دادوستدهای مالی شرکت‌ها در این سند دیده شده‌است.

به گزارش پایگاه اینترنتی مجله اشپیگل، در جلسه وزیران خارجه اروپایی در لوکزامبورگ 3کشور مالت، سوئد و قبرس قالب تحریم‌های دور چهارم شورای امنیت علیه ایران را کافی دانستند اما وزیران خارجه آلمان و ایتالیا در کنار فرانسه و انگلیس به‌شدت بر وضع تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران تاکید داشتند.

نماینده آلمان در نشست لوکزامبورگ به‌شدت از این تحریم‌های مضاعف اروپایی علیه ایران دفاع کرد و با اشاره به گلایه سرمایه‌داران آلمانی از تحریم‌های تجاری علیه ایران گفت: صادرات آلمان به ایران 3.8میلیارد دلار است که تنها0.5 درصد از کل صادرات آلمان را شامل می‌شود همچنین واردات از  ایران حدود 500میلیون دلار است و قطع این میزان از روابط تجاری، لطمه‌ای به بازرگانان آلمانی وارد نخواهد کرد.

رویکرد غلط و بی‌نتیجه

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره تحریم‌های مضاعف اروپایی مورد پرسش قرار گرفت. به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست پاسخ داد: فشارهای سیاسی با تصور اینکه پاسخ خواهد گرفت تصور و رویکرد غلط و بی‌نتیجه‌ای است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تاکید کرد: بحثی که در مورد سیاست مهار دوگانه غرب مطرح می‌شود، بحث اشتباهی است. ما پیش از این نیز متذکر شده‌ایم این سیاست چماق یا سیاست چماق و هویجی که اعلام می‌کنند به هیچ وجه کارایی نخواهد داشت و متناسب با شئون ملت بزرگ ایران نیست.

او ادامه داد:‌ اگر در رویکرد کشورهای غربی منطق حاکم باشد، در چارچوب گفت‌وگوهای منطقی درخواست‌های‌شان قابل بررسی خواهد بود. اگر منطق‌شان در مقابل منطق ملت بزرگ ما شکست بخورد، توسل به اقدامات محدود‌کننده و فشار و تحریم پاسخ مناسبی را در بر نخواهد داشت و نتیجه معکوسی برایشان به‌دنبال دارد. موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی جزء حقوق اساسی ماست.

اگر کشورهای غربی مدعی هستند که کشورهای عضو آژانس و متعهد ان‌پی‌تی از حقوق خود برای بهره‌مندی از چرخه سوخت و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار نیستند باید این رویکردشان را با توجه به منطقی که حاکم است تصحیح کنند و اگر این رویکرد غلط است که حتما اینگونه است، با توسل به فشار و زور نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

دست‌دادن با دست چپ

در همین حال اتحادیه اروپا سیگنال‌هایی برای گفت‌وگو به ایران می‌فرستد. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دیدار با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران درخواست رسمی ارائه داد.

به گزارش مهر، ایران هنوز به این درخواست پاسخی نداده است. درباره زمان و مکان این دیدار که درخواست آن پس از صدور قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران، ارسال شده، خبری منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد براساس توافق قبلی صورت گرفته در ترکیه، دیدار احتمالی کاترین اشتون و سعید جلیلی در استانبول انجام شود. خانم اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که پس از خاویر سولانا این مسئولیت به او سپرده شده است.

قرار اول

پیش از صدور قطعنامه 1929 هم اخباری مبنی بر احتمال دیدار جلیلی و اشتون منتشر شد.
29اردیبهشت رئیس سازمان انرژی اتمی از احتمال دیدار و گفت‌وگوی سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده بود.

علی‌اکبر صالحی که در سمت معاون رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت سخن می‌گفت، اعلام کرد: خانم کاترین اشتون و سعید جلیلی اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از مشخص شدن زمان و مکان به احتمال قوی در ترکیه دیدار خواهند کرد.

خبر این دیدار که هرگز انجام نشد، در حالی در صحن ساختمان هیات دولت منتشر شد که آن‌سوی زمین، پیش‌نویس قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران، به شورای امنیت سازمان ملل رفته بود.

اشکالات گروه وین، خارج از چارچوب تبادل سوخت بود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: در پاسخی که اعضای گروه وین ارسال کردند، اشکالاتی مطرح شده است که از چارچوب بحث مبادله سوخت خارج بود؛ البته کشورهای ترکیه و برزیل پاسخ این اشکالات را به‌خوبی به گروه وین منعکس کردند.

به گزارش ایسنا در جلسه دیروز رامین مهمان‌پرست با خبرنگاران داخلی و خارجی خبرنگاری پرسید: آیا با توجه به پاسخ گروه وین به ایران، اراده مبادله سوخت از جانب آنها مشاهده می‌شود و آیا ایران پاسخ به این نامه را در دستور کار دارد؟

مهمان‌پرست پاسخ داد: بحث مبادله سوخت و بیانیه تهران فرصت و حرکت بزرگی بود که رویکرد جدیدی را دنبال می‌کرد و ورود کشورهای مؤثر و مستقل جدیدی را در صحنه بین‌الملل به همه کشورها منعکس می‌کرد. این رویکرد بزرگ باید جایگزین رویه ناعادلانه کنونی حاکم بر جهان باشد. با تحولاتی که صورت گرفت، بحث مبادله سوخت دوباره مورد بررسی قرار گرفته است.