همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه، اقدام تمامی کشورهایی را که به قطعنامه رای مثبت دادند مطرود و خلاف منافع ملی ایران می‌داند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه مسوولان وزارت خارجه معتقدند رای مثبت چین و روسیه به قطعنامه از سر دلسوزی بوده رد کرد و گفت: به هیچ وجه این اظهارات صحت ندارد. وزارت امور خارجه اقدام تمامی کشورهایی را که به قطعنامه رای مثبت دادند مطرود و خلاف منافع ملی کشورمان می‌داند.

وی افزود: به طور حتم رویکرد این کشورها در ملاحظات ما برای تنظیم روابطمان با آنها در نظر گرفته می‌شود.

مهمانپرست با بیان این مطلب که از دیدگاه ما تفاوتی میان کشورهایی که رای مثبت به قطعنامه اخیر شورای امنیت داده‌اند وجود ندارد اظهار داشت: در همین راستا وزیر امور خارجه نامه‌هایی را برای کل اعضای شورای امنیت ارسال خواهد کرد.

کاترین اشتون فرصت دیدار با جلیلی را ازدست داد

مهمانپرست در رابطه با زمان دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اشتون فرصت سه ماهه را برای مذاکره جلیلی داشت که متاسفانه آن را از دست داد.

دلایل اقدام امریکا برای تصویب قطعنامه 1929

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در رابطه با تصویب قطعنامه 1929 از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل  گفت: به نظر می‌رسد سه دلیل برای اقدام عجولانه آمریکایی‌ها قابل تصور باشد. دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده در تحلیل وقایع جهانی دچار ضعف و اشتباه شده است و این ضعف آنها را وادار کرده تا برای جبران اشتباهات صدور قطعنامه را پیگیری کند.

وی متذکر شد: آمریکایی‌ها در پیش‌بینی آنچه در رابطه با بیانیه تهران وجود داشت دچار اشتباه شدند؛ دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده فکر می‌کرد امکان مبادله سوخت میان ایران با برزیل و ترکیه که از سوی این کشور راهی مذاکره با ایران شده بودند وجود ندارد و با همین رویکرد اشتباه به سوی صدور قطعنامه حرکت کرد و آن را در دستور کار خود قرار داد.

مهمانپرست افزود: ما رویکردی را که منجر به صدور قطعنامه شد منطقی نمی‌دانیم و معتقدیم ایران برای دستیابی به حقوق حقه خود در برخورداری از دانش هسته‌ای نه از آن فراتر خواهد رفت و نه محدودیتی را خواهد‌پذیرفت.

وی تصریح کرد: دلیل دیگر شکست سیاست‌های آمریکا در صحنه بین‌المللی در رابطه با موضوع ان پی تی بود. ما مشاهده کردیم که در اجلاس بازنگری ان پی تی آمریکایی‌ها به دنبال محدود کردن کشورها از دانش هسته‌ای بودند اما شکست دیگری را متحمل شدند و نتیجه آن شد که علیرغم تمام حمایت‌های آنها از اسراییل، اقدامات رژیم صهیونیستی مورد توجه کشورها قرار گرفت و خواستار پیوستن این رژیم به ان پی تی و خلع سلاح شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بیان دلیل دیگر اقدام عجولانه آمریکایی‌ها تاکید کرد: بحث جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان غزه با واکنش افکار عمومی مواجه شده بود و آمریکایی‌ها برای آنکه سرپوشی بر اقدامات این رژیم قرار دهند موضوع تصویب قطعنامه علیه ایران را پیگیری کردند اما نتیجه آن شد که کمک رسانی به مردم غزه در کشورهای دیگر نیز صورت گرفت و نتوانست با صدور قطعنامه مردم را وادار به چشم پوشی از جنایت رژیم صهیونیستی کند.

وی همچنین در رابطه با نشست هفته آتی اتحادیه اروپا برای بررسی موضوع تحریم بیشتر ایران و اجرایی شدن این تحریم‌ها از ماه آینده نیز گفت: اتحادیه اروپا سیاست دوگانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است که اساسا اشتباه است. این سیاست دوگانه و یا چماق و هویج به هیچ وجه کارایی ندارد و متناسب با شئونات ملت ایران نیست.

مهمانپرست در رابطه با اظهارات اخیر مقامات روسی مبنی بر اینکه براساس قطعنامه جدید مسکو امکان ارائه موشکهای s300 به ایران را ندارد گفت: بحث همکاری‌های ما با کشور روسیه باید در چارچوب رویکرد بلند مدت بررسی شود. هرگونه اقدام مقطعی که مناسبات بلند مدت ما را تحت تاثیر قرار دهد در اذهان ملت ایران باقی می‌ماند و به طور حتم در چارچوب تنظیم روابط مان در نظر گرفته می‌شود.

بیانیه تهران حرکت بزرگی بود

وی همچنین در رابطه با موضوع مبادله سوخت پس از صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت گفت: بیانیه تهران حرکتی بزرگ بود تا کشورهای تاثیرگذار بتوانند با کمک هم رویکرد جدیدی را حاکم کنند ما گمان می‌کنیم که این حرکت بزرگ آغاز شده است و باید به صورت گسترده به حرکت خود ادامه دهد.

مهمانپرست در رابطه با امکان توقف مبادله سوخت پس از صدور قطعنامه جدید نیز گفت: بحث مبادله سوخت و فعالیت هسته‌ای ایران بحث‌هایی جداگانه‌ای هستند و ارتباطی با هم ندارند؛ ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز برای بخش‌های کشاورزی و انرژی و پزشکی برنامه کاملی را طراحی کرده است و برای تامین نیاز خود این مسیر را ادامه می‌دهد.

محاصره غزه نقض حقوق بشراست

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در رابطه با تمهیدات وزارت خارجه برای محافظت از کشتی‌های ایرانی که قرار است به غزه سفر کنند  گفت: کاروان کمک رسانی به مردم غزه پس از جنایت‌های رژیم صهیونیستی به شکل وسیع به حرکت در خواهد آمد و ایران هم آمادگی خود را برای اعزام کشتی کمک رسانی اعلام کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است با قطعی شدن موضوع خط لوله صلح، هند نیز به مذاکرات این خط بپیوندد گفت: خط لوله صلح با پاکستانی‌ها به نتیجه نهایی رسیده است و ما آن را پاسخی به قطعنامه‌های غیر منطقی می‌دانیم که درصدد محدود کردن کشورها از دستیابی به حقوق شان است.

وی همچنین در رابطه با اظهارات اخیر مقامات ترک مبنی بر اینکه امکان توقف فعالیت‌های پایگاه اطلاعاتی اسراییل در خاک کشور ترکیه که به جمع آوری اطلاعات از کشور ایران می‌پرداخت پس از حمله رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی غزه وجود دارد گفت: به گمان ما کشورها هیچگاه اجازه نخواهند داد که از خاک آنها علیه ما استفاده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر چهار نماینده مجلس به غزه نیز گفت: بحث غزه یک موضوع انسانی است و محاصره این منطقه نیز نقض آشکار حقوق بشر و قوانین انسانی به شمار می‌رود.

وی افزود: نمایندگان مجلس ایران نیز برای رساندن پیام صلح جویانه اشان به غزه سفر می کنند و این موضوع از کمک رسانی و اعزام کشتی‌ها جداست. نمایندگان مجلس از طریق مجلس مصر به دنبال مهیا کردن زمینه‌های این سفر هستند ودر صورت فراهم شدن شرایط شاهد سفر آنها خواهیم بود.

توطئه صهیونیست ها علیه رابطه ایران و عربستان

مهمانپرست همچنین در مورد اظهارات اخیر مقامات سعودی مبنی بر اینکه این کشور هیچگاه با رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران همکاری نخواهد کرد گفت: مطالبی که از سوی سعودی‌ها نقل شد توطئه‌ای بود که رژیم صهیونیستی بتواند با ایجاد اختلاف در منطقه به نیات خود دست پیدا کند که البته مقامات سعودی آن را تکذیب کردند.

سخنگوی وزارات خارجه در پایان گفت :رویکرد ما همگرایی صلح و ثبات در منطقه است بنابراین ایران و عربستان به‌عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار گام‌هایی بلندی را در این راستا برمی‌دارند.

برچسب‌ها