اگر ایتالیا نتواند اسلواکی را شکست دهد، پس از فرانسه 2002، دومین مدافع عنوان قهرمانی است که در مرحله گروهی حذف می‌شود.

قبل از شروع جام تصور می‌شد که ایتالیا در گروه آسانی قرار گرفته ولی 2تساوی مقابل پاراگوئه و نیوزیلند مردان لیپی را در لبه پرتگاه قرار داده است و با نیوزیلند گمنام شرایط دقیقا مشابهی دارند.

ده روسی، هافبک ایتالیا که در بازی اول تیمش را از شکست نجات داد، می‌گوید: «خیلی نگرانیم. اگر نتوانیم از مرحله گروهی صعود کنیم، یک ناکامی خواهد بود. اگر نتوانیم برنده شویم یعنی لیاقت صعود را نداشته‌ایم. باید بتوانیم یکی از 3بازیمان را ببریم.در غیر این صورت منصفانه‌تر است که به خانه برگردیم.»

ایتالیا در سال 1982 هم در مرحله گروهی به 3 تساوی رسید ولی در پایان توانست به قهرمانی برسد. لیپی هم به تکرار چنین سناریویی خوشبین است:«اگر نتایج خوبی گرفتیم تعجب نکنید.

اسب برنده در پایان کورس مشخص می‌شود.» در گروه F، پاراگوئه با 4 امتیاز صدرنشین است و درصورت تساوی مقابل نیوزیلند هم صعود می‌کند. ایتالیا اما برای اطمینان از صعود باید حتما پیروز شود. تساوی ایتالیا و تساوی نیوزیلند در بازی همزمان، هر دو تیم را 3  امتیازی می‌کند و سرنوشت صعود را گل زده بیشتر تعیین می‌سازد. اگر هم هر دو بازی با نتیجه یکسان به پایان برسد، تیم صعود‌کننده با قرعه فیفا تعیین خواهد شد. اما اسلواکی، حریف ایتالیا هم با هدف پیروزی به زمین می‌رود.

این تیم با یک امتیاز قعرنشین است ولی درصورت پیروزی در این بازی صعود خواهد کرد. مارک همسیک، کاپیتان این تیم که در ناپولی بازی می‌کند و بازیکنان حریف را به‌خوبی می‌شناسد، می‌گوید: «ما فرصت بزرگ پیروزی را مقابل نیوزیلند از دست دادیم و حالا صعود مقابل ایتالیا بسیار دشوار خواهد بود. باید بهتر از قبل بازی کنیم. مقابل پاراگوئه ما حتی نتوانستیم یک شوت به سمت دروازه آنها بزنیم.»

لیپی هم خوب می‌داند که اسلواکی به‌دنبال برد است و تهاجمی بازی خواهد کرد:« آنها فقط یک گزینه دارند و نمی‌توانند مثل نیوزیلند بسته بازی کنند.» بوفون به‌دلیل مصدومیت کمر مانند بازی قبلی غایب خواهد بود ولی پیرلو می‌تواند برای اولین بار در این جام بازی کند.

مشکل ایتالیا در این جام بیشتر در خط حمله است و مهاجمان این تیم هنوز در جریان بازی نتوانسته‌اند گلی بزنند. این تیم در 7 بازی اخیرش تنها 5 گل زده که سهم مهاجمان تنها یک گل بوده.

ولی زننده این گل، یعنی کوالیارلا هنوز در این جام بازی نکرده و بعید است که امروز هم در ترکیب باشد. لیپی احتمالا جیلاردینو را نیمکت‌نشین می‌کند و دی ناتاله یا پاتزینی به جای او بازی می‌کنند. گفته می‌شود لیپی برای هجومی‌تر کردن تیمش می‌خواهد از آرایش 3-3-4 استفاده کند. بدین‌ترتیب گاتوزو هم در کنار پیرلو به زمین می‌رود و مارکیزیو و پپه از ترکیب خارج می‌شوند.