تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹

شاید این شروع واقعی جام جهانی باشد؛ وقتی آلمان و انگلیس در یک هشتم نهایی با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند

هرچند برزیل و پرتغال هم به‌عنوان 2 مدعی در آخرین روز مرحله گروهی با یکدیگر روبه‌رو شدند ولی با توجه به تشریفاتی بودن آن بازی و  خصومت دو قدرت سنتی فوتبال اروپا، نمی‌توان اهمیت این دو بازی را با یکدیگر مقایسه کرد.

مطبوعات 2کشور، دشمنی تاریخی را که به جنگ‌های جهانی برمی‌گردد در حساسیت این بازی بی‌تاثیر می‌دانند ولی سابقه رقابت 2تیم در زمین چمن هم به اندازه کافی جنجالی است.

فیلیپ لام، کاپیتان 26 ساله آلمان می‌گوید: « همه ما با دیدن این رویارویی‌ها بزرگ شد‌ه‌ایم. تاریخ مفصلی در پس این بازی قرار دارد.هر کدام از ما باید از این قرعه خوشحال باشیم.» ‌در 80 سال گذشته 2کشور 27 بار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که سهم هر تیم 12پیروزی است؛

هرچند 2پیروزی آلمان در ضربات پنالتی بوده است. نخستین پیروزی آلمان در بازی دوستانه سال 1968 بود که با تک گل بکن باوئر به دست آمد، 2سال پس از فینال جنجالی ومبلی که انگلیس برای نخستین و آخرین‌بار قهرمان جهان شد.

24سال بعد، بکن باوئر این بار به‌عنوان مربی در نیمه نهایی جام جهانی 90 از انگلیس انتقام گرفت و در ضربات پنالتی به پیروزی رسید تا در نهایت به قهرمانی برسد. نیمه نهایی یورو 96 در خاک انگلیس هم ماجرای مشابهی داشت و برنده ضربات پنالتی، آلمان بود که آخرین بازی رسمی 2تیم محسوب می‌شود. انگلیسی‌ها اما 5 سال بعد از آن، در شروع کار اریکسون، توانستند در بازی دوستانه‌ای در مونیخ انتقام سختی بگیرند و 5بر یک پیروز شدند.

رویارویی تیم‌های رده پایه 2تیم شامل این آمار نمی‌شود ولی فینال سال گذشته زیر 21ساله‌های اروپا از آن جهت اهمیت دارد که 4بازیکن آن در تیم فعلی آلمان بازیکن اصلی‌اند؛ کدیرا، بواتنگ، نویر و اوزیل. این آخری شاید کلیدی‌ترین بازیکن آلمان در این جام باشد. او در بازی استرالیا ستاره بود و مقابل غنا در بازی سوم توانست گل پیروزی و سرگروهی آلمان را بزند. رسانه‌های انگلیسی هم روز گذشته تاکید زیادی بر مهار بازیساز آلمان به‌عنوان کلید پیروزی تیم کاپلو داشتند.

ضعف روحی

انگلیس پس از پیروزی در فینال ومبلی،  در مراحل حذفی جام‌های جهانی بعدی نتوانسته هیچ‌کدام از مدعیان قهرمانی را شکست دهد و موفقیت هایش تنها مقابل پاراگوئه، بلژیک، کامرون، اکوادور و دانمارک بوده است. در این شرایط کاپلو در کنار آماده‌سازی‌ فنی انگلیس، باید بتواند ضعف روحی شاگردانش را هم برطرف کند.

انگلیس در مرحله گروهی در حد انتظار نبود و پس از 2تساوی مقابل آمریکا و الجزایر، با پیروزی دشوار یک بر صفر مقابل اسلوونی توانست صعود کند. انگلیس اگر در بازی آخر یک گل دیگر می‌زد، می‌توانست با قرعه آسان‌تری مواجه شود ولی در شرایطی که رونی با فرم چند ماه قبلش فاصله زیادی دارد، گلزنی برای تیم کاپلو به کار بسیار دشواری تبدیل شده.

با وجود این، یواخیم لو، مربی آلمان نگران این است که مهاجم یونایتد امروز با انگیزه جبران 3بازی ضعیف قبلی به میدان بیاید: «آنها بازیکنانی فوق العاده و تجربه بالایی دارند. وین رونی ممکن است در هر لحظه حرکتی انفجاری انجام دهد.

ما کار سختی خواهیم داشت.» لو ادامه می‌دهد:« آنها در 2 بازی اول مشکل داشتند ولی این طبیعی است. در تورنمنت‌ها شما بازی به بازی بهتر می‌شوید.» لو  برای این بازی کاکائو را ندارد ولی کلوزه با پایان محرومیتش به ترکیب اصلی برمی گردد.

شواین اشتایگر هم مصدومیتی جزئی دارد که درصورت غیبت تونی کروس به جای او بازی خواهد کرد. حضور بواتنگ هم مانند شواینی در آخرین لحظه معلوم می‌شود. در تیم انگلیس هم آپسون پس از بازی خوب مقابل اسلوونی قرار است باز هم زوج تری باشد.