گروه ادب و هنر: دومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شنبه 25 آذر در سینما فلسطین فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 این جشنواره طی چهار روز برگزاری بیش از 140 فیلم کوتاه و بلند شهری را در بخش‌های مختلف به نمایش خواهد گذاشت. مسابقه فیلم‌های بلند، ‌مسابقه فیلم‌های کوتاه، بخش بین‌الملل، نمایش ویژه، بخش سینمای مقاومت، ‌بیروت،‌ بخش سینمای مستند و... عنوان بخش‌های مختلف این جشنواره است.

3 داور بین‌المللی و 2 داور ایرانی فیلم‌های بخش مسابقه را بررسی و برگزیدگان جشنواره را در مراسم اختتامیه که روز سه‌شنبه 28 آذر در سالن یک سینما فلسطین برگزار می‌شود معرفی خواهند کرد.

ماکوتواوئدا از ژاپن، احسان نورالله قابیل از ترکیه و لوچانو باریزونه از ایتالیا در کنار خسرو سینایی و علی معلم از ایران ده فیلم بلند و 56 فیلم کوتاه بخش مسابقه این جشنواره را داوری خواهند کرد.

تقاطع ساخته ابوالحسن داودی، میم مثل مادر به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، هفت جزیره و یک ابرشهر از هند، الزاوفرد از اسپانیا، خدک از آلمان،‌ گار دستی محصول مشترک آمریکا و ایران، طراحی‌های فرانگ گری از هلند، آفتاب نیمه‌شب از ژاپن و خون‌بازی ساخته رخشان بنی‌اعتماد فیلم‌هایی هستند که در بخش مسابقه به رقابت می‌پردازند.فیلم‌های زیر پوست شهر، بولینگ برای کلمباین،‌ شهر زیبا، یا دو یادگار، نفس عمیق، مرثیه گمشده،‌ روزگار ما،‌ چهارشنبه سوری، تهران امروز و... در بخش ویژه جشنواره به نمایش درمی‌آید.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر  در بخش ویژه مستندهای نمایش داده نشده خسرو سینایی فیلمساز برجسته ایرانی را نمایش می‌دهد.در این جشنواره فیلم‌های «مرثیه گمشده»، «تهران امروز»، «شهر هم مثل انسان» و «یک شهر یک نگاه» به نمایش درخواهد آمد. چهار مستند یادشده، از آن جهت حایز اهمیت است که دوره‌های خاص تاریخ اجتماعی تهران قبل و پس از انقلاب را به تصویر می‌کشد.

 «مرثیه گمشده» داستان آوارگان جنگ جهانی دوم در ایران را از زبان آنا افخمی (بورکوفسکا) که یک مهاجر لهستانی مقیم ایران است روایت می‌کند. بخش‌هایی از این فیلم بلند مستند 97 دقیقه‌ای در خیابان لاله‌زار و تهران قدیم به تصویر کشیده شده است.


«تهران امروز» تولید 1356 است و نگاهی خاص به تهران زمان پهلوی است که به مقایسه طبقات اجتماعی آن دوره می‌پردازد. به گفته خود سینایی این فیلم برای بخش بین‌الملل تلویزیون آن زمان ساخته شده و علاوه بر موارد یاد شده به تفاوت فرهنگی آن دوره و مواردی همچون حضور زنان چادری در کنار کشف حجاب، وقایع رستوران چاتانوگا، بالت، حضور خارجی‌ها در ایران و... نیز توجه خاصی دارد.

سینایی دو فیلم دیگر با نام‌های «شهر هم مثل انسان» و «یک شهر یک نگاه» را هم در دهه 70 به سفارش معاونت عمرانی شهرداری تهران ساخته است. او در این فیلم‌ها به مفاسد اجتماعی در بافت کهنه شهری می‌پردازد و مناطق بحران‌زای اقلیمی  اجتماعی تهران را معرفی می‌کند؛ مناطق فرسوده‌ای که مستعد زلزله، تخریب و نابهنجاری‌های مختلف هستند.


همچنین در این جشنواره فیلم «سمفونی تهران» ساخته (فرزین رضاییان) که در حقیقت یک نماآهنگ فرح‌بخش 35 دقیقه‌ای درباره تهران است؛ با محور قرار دادن چگونگی ایجاد هماهنگی در یک گروه ارکستر، به بیان تاثیر یک مدیریت کارآمد در حوزه شهری می‌پردازد. فیلم با تکنولوژی‌های یک ارکستر آغاز می‌شود، جایی که هر کس ساز خود را می‌زند و تنها حضور رهبر این ارکستر در صحنه است که باعث می‌شود تا ارکستر شروع به نواختن موسیقی منسجم و هماهنگ کند.به برگزیدگان جشنواره فیلم شهر علاوه بر جوایز نقدی کلید طلایی شهر تهران نیز اهدا خواهد شد.