اما تا آن زمان راهی طولانی در پیش است. پژوهشگران دانشگاه برلین، خودرویی ساختهاند که با حرکت چشم راننده هدایت میشود. پروفسور رائول رویاس از موسسه انفورماتیک دانشگاه فنی برلین در باند فرودگاه تمپلهف، مقابل یک خودرو "داج" استیشن ایستاده است. این خودروی ۱۵۰ هزار یورویی که از لحاظ تکنیکی مجهز شده است، اولین خودرویی است که از طریق حرکت چشم هدایت میشود. پشت رل، یک راننده نشسته است. او به طرف چپ و راست نگاه میکند، در عین حال میتوان دید که فرمان خودرو، چرخها را به چپ و راست حرکت میدهد. این خودرو حتی میتواند با حرکت چشم دنده عقب برود. پروفسور رویاس میگوید: «راننده به آینه عقب نگاه میکند و خودرو به عقب میرود».
دوربین حرکت چشم را فیلمبرداری میکند
این سیستم "نگاهی" با یک کلاه مخصوص عمل میکند. در جلوی این کلاه به طرف پیشانی راننده، دو دوربین قرار دارد. یکی از آنها از طریق آینه مادون قرمز، چشم راننده را زیر نظر دارد و حرکت آن را اسکن میکند. دومین دوربین از شیشه جلوی خودرو فیلمبرداری میکند و کل صورت راننده را نمایش میدهد. به این صورت، خودرو تشخیص میدهد که به کدام طرف باید حرکت کند.
خودرویی که بدون راننده ترمز میکند، میپیچد و سبقت میگیرد
اما این خودرو جدید که به نام "روح برلین" (Spirit of Berlin) معروف است، توانایهای دیگری نیز دارد. این خودرو حتی میتواند بدون هدایت چشم حرکت کند و به صورت خودمختار تصمیم بگیرد که آیا به طرف چپ یا راست برود، آیا ترمز کند یا گاز بدهد. برای مثال زمانی که خودرو در فاصله ۱۰۰ متری از پروفسور رویاس قرار دارد، با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت به طرف او حرکت میکند و درست جلوی این شخص ترمز میکند. این ترمز اتوماتیک پدیدهای است که میتواند در ترافیک شهری بسیار عملی باشد.
پروفسور رویاس در اینباره میگوید: «این ترمزهای اتوماتیک میتوانند برای افراد معلول مفید باشند. قبل از این که خودروهای کاملا خودمختار وارد خیابانها شوند، این امکان وجود دارد که از خودروهای نیمه-خودمختار استفاده کرد. برخی کمپانیهای سازنده خودرو، اکنون روی این ترمزهای اتوماتیک کار میکنند و این آینده خودروهای خودمختار خواهد بود».
خودرو تمام اشیای محیط خود را شناسایی میکند
کامپیوتری که در داخل خودرو وجود دارد از طریق یک نقشه بهترین راه را محاسبه میکند. پس از آن خودرو محیط خود را شناسایی میکند: تابلوهای رانندگی، خودروهای دیگر، مانعهای مختلف از جمله اشیایی هستند که از طریق سنسورهای روی سقف این خودرو شناسایی میشوند. این سنسورها، اسکنر لیزری هستند که قادر به تشخیص تمام اشیای دوروبر خودرو به اندازه ۳۶۰ درجه هستند. بر اساس این اطلاعات، کامپیوتر خودرو، سریعا تصمیم میگیرد که ترمز کند، بپیچد یا این که سبقت بگیرد.
خودروهای شخصی در آینده همانند اسبهای امروزی خواهند شد
به گزارش دویچهوله، تیم علمی دانشگاه برلین با این تکنیک جدید به مرحله نیمهنهایی مسابقه DARPA Challenge برای خودروهای خودمختار، که از طرف وزارت دفاع ایالات متحده برگزار میشود، رسیده است. این پروژه علمی دانشگاه آزاد برلین از طرف وزارت پژوهش و تحقیقات آلمان و کمپانیهای سازنده خودرو پشتیانی میشود. "روح و نفس برلین" در حال حاضر با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند. ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلومتر مقصد بعدی محققین هستند. اما هدف نهایی این است که خودروهای خود مختار روزی بتوانند در خیابانها حرکت کنند. این امر در حال حاضر ممنوع است و پروفسور رویاس از این ممنوعیت استقبال میکند: «بزرگترین مشکل ما تشخیص عابر است. عابرها معمولا قوانین را رعایت نمیکنند و کامپیوتر هنوز باید یاد بگیرد که مردم چه اشتباهاتی میکنند. در حال حاضر خودروهای خومختار تنها در محیطهای بسته و کنترل شده حرکت میکنند. پروفسور رویاس به آینده مینگرد و میگوید: « در ۱۰۰ سال آینده، دیگر خودروهای شخصی نخواهیم داشت. آنها در آینده همانند اسبهای امروزی خواهند بود: تنها یک سرگرمی گرانقیمت برای دوستداران».