علی شاکری: غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد: مسابقات باکو و تفلیس تفاوت زیادی با هم ندارد.

 گفت‌وگو با غلامرضا محمدی در حالی انجام شد که هنوز استعلام فدراسیون کشتی از فیلا درمورد اصرار جمهوری آذربایجان مبنی بر حضور تیم ایران با چهره‌های سرشناس‌‌اش درمسابقات جایزه بزرگ و پافشاری ایران درمیدان دادن به نفرات ذخیره‌‌اش به تهران نرسیده بود؛ اگرچه  2روز بعد با رای قاطع فیلا ابهامات برطرف شد و ایران به خواسته‌اش که همانا حضور با تیمی جوان در این مسابقات بود رسید.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درگفت‌وگو با همشهری درخصوص دلایل شرکت ندادن چهره‌های مطرح تیم ملی در مسابقات جایزه بزرگ باکو گفت و با ردگمانه‌زنی‌های انجام شده در مورد ترکیب اصلی تیم کشتی آزاد در مسابقات جهانی مسکو که در هفته‌های اخیر در  برخی رسانه‌ها صورت گرفته است با قاطعیت می‌گوید: شاید کار چندان سختی نباشد که بشود از میان حاضرین در اردو تا حدودی ترکیب اصلی تیم را پیش‌بینی کرد و حدس زد ولی از دید کادر فنی هنوز هیچ‌کس به‌طور قطع و یقین در هیچ وزنی انتخاب نشده است. وی همچنین اعتراف کرد که هنوز کشتی ایران درمقایسه با روسیه- قدرت اول کشتی جهان - در برخی از زمینه‌ها از جمله کار جمعی و آنالیز و پشتوانه فاصله دارد و فعلا خیلی مانده است که به روس‌ها برسیم.  ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

  • ماجرای اصرار آذری‌ها چیست و آنها چرا این‌همه اصرار به حضور کشتی‌گیران خاص در این تورنمنت دارند؟

مسابقات جایزه بزرگ باکو در زمره تورنمنت‌های بزرگ کشتی دنیاست و آذری‌ها با جایزه 10هزاردلار برای نفر اول، 7هزاردلار برای نفر دوم و5هزار دلار برای نفر سوم طی کمتر از 6 سال توانسته‌اند اعتباری ویژه به این تورنمنت ببخشند.

  • آنها خواستار حضور چه کشتی‌گیرانی از کشورمان در باکو شده‌اند؟

آنها اعلام کرده‌اند حتما در ترکیب تیم ایران باید نفراتی مثل فردین معصومی، مهدی تقوی، صادق گودرزی و مرادمحمدی باشند.

  • اینکه  درخواست بدی نیست.

درخواست بدی نیست اما عیب کار اینجاست که آنان برای ما تعیین تکلیف کرده‌اند. درحالی که در این رابطه فقط فیلا می‌تواند اظهارنظر کند و به همین دلیل ما نیز برای آنکه بدانیم تکلیف ما چیست از فیلا خواستیم تا مشکل را حل کند.

  • چرا نمی‌خواهید با تیم اصلی در مسابقات جایزه بزرگ شرکت کنید‌؟ شما که می‌گویید این مسابقات جزو معتبرترین تورنمنت‌های جهان محسوب می‌شود؟

برای آنکه چهره‌های مطرح کشتی ایران به تازگی از مسابقات تفلیس برگشته‌اند و در هدف‌گذاری ما قبل از حضور در مسابقات جهانی هم از ابتدا قرار نبود در این رقابت‌ها با تیم‌اصلی حاضر شویم. هیچ عقل سلیمی هم نمی‌گوید کشتی‌گیران خوبمان را مجبور کنیم در کمتر از یک‌ماه دوبار وزن کم کنند. با توجه به اینکه بحث پشتوانه‌ها نیز امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح است سعی داریم در تورنمنت‌های مختلف از وجود آنان بیشتر استفاده کنیم.

  • تفاوت سطح تورنمنت تفلیس و باکو چه اندازه است‌؟

تفاوت چندانی با هم ندارند و تقریبا دریک سطح هستند.

  • آیا دیگر کشورها و حریفان اصلی ما مثل روسیه، ترکیه و اوکراین نیز مانند ما با مسابقات جایزه بزرگ برخورد می‌کنند‌؟

روس‌ها قبل از مسابقات قهرمانی جهان مطمئنا دست خود را رو نخواهند کرد و شاید در بعضی از اوزان با نفرات اصلی حضور پیدا کنند. ترک‌ها و اوکراین هم احتمال می‌رود در یکی دو وزن نفرات اصلی خود را شرکت دهند و فقط خود جمهوری آذربایجان می‌ماند که به‌عنوان میزبان شاید با تمام قوا دراین رقابت‌ها حاضر شود.

  • در مجموع چه زمانی به جمع‌بندی نهایی درمورد معرفی ترکیب اصلی برای مسابقات جهانی مسکو خواهید رسید؟

جمع‌بندی نهایی را به بعد از تورنمنت لهستان موکول کرده‌ایم و آن وقت ترکیب اصلی را اعلام می‌کنیم.

  • برنامه شما برای حضور در تورنمنت لهستان به‌عنوان آخرین میدان تدارکاتی چیست‌؟

مهم‌ترین هدف ما برطرف کردن ابهامات در برخی از اوزان خواهد بود.

  • پس هنوز ترکیب تیم اعزامی به لهستان مشخص نیست؟

ما برای انتخاب نفرات برای هر تورنمنت مرحله به مرحله پیش می‌رویم و پس از تورنمنت باکو تصمیم خواهیم گرفت با چه نفراتی در آن حضور پیدا کنیم.

  • بعد از منتفی شدن مسابقات انتخابی گفته می‌شود شاید مسابقات درون اردویی داشته باشید‌؟

اصلا چنین قراری نداریم و بنانیست در رقابت‌های اردویی کسی را گزینش کنیم.

  • حتی برای مسابقات آسیایی گوانجو هم مسابقات انتخابی نخواهید داشت‌؟

حتی برای بازی‌های آسیایی هم ترجیح می‌دهیم با توجه به عملکرد کشتی‌گیران در مسابقات جهانی جا‌به‌جایی لازم را در اوزان مختلف انجام دهیم. البته تصمیم‌گیری بیشتر در این زمینه را به بعد از مسابقات قهرمانی جهان در مسکو موکول کرده‌ایم.

  • تکلیف سعید ابراهیمی و جمال‌میرزایی، دوملی‌پوش پیشین اوزان 96 و84 کیلوگرم به کجا کشید؟

این دو دیگر در لیست اردونشینان نیستند. ابراهیمی آنقدر از آمادگی لازم دور شده است که درمسابقات بین‌المللی شهیدشیرودی به یک کشتی‌گیر کم نام ونشان باخته است. او اکنون در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. جمال میرزایی هم درهیچ میدانی حاضر نشده است که بتوان روی آمادگی‌‌اش اظهار نظرکرد.

  • تصمیم شما درمورد کشتی‌گیرانی که درمسابقات آسیایی هند ضعیف ظاهرشدند، چیست؟

ما درمسابقات هند به‌دنبال کسب نتیجه نبودیم و فرصت را بیشتر به جوانان داده بودیم. با وجود ترکیب جوان و در شرایطی که حریفان ما تقریبا با ترکیب اصلی آمده بودند، توانستیم قهرمان شویم اما همین تیم جوان هم کم اشتباه نبود. در این مسابقات حسن رحیمی، حسین‌خانی و آذرشکیب جدا از ضعف روحی در تاکتیک مبارزه هم اشتباه داشتند و حتی احسان لشگری باوجود قهرمانی ،کارش رضایت‌بخش نبوده است.

  • برای فدراسیون کشتی اولویت با کدام‌یک از دو رویداد است؛ مسابقات قهرمانی جهان یا بازی‌های آسیایی‌؟

بازی‌های آسیایی؛ دلیلش نیز به اهمیت مدال‌های طلایی است که به ارتقای جایگاه ایران در جدول مدال‌ها کمک می‌کند. در این دوره از بازی‌های آسیایی هم مانند همیشه باز کشتی، امید اول کسب مدال برای کاروان ورزشی ایران محسوب می‌شود.

  • شنیده می‌شود که قرار است در اردوهای بعدی تمرینات مشترکی با ملی پوشان کشتی فرنگی طراحی کنید؟

همین طور است. برای اجرای فنون پرتابی نیاز به تمرینات با فرنگی‌کاران داریم وبا توجه به همکاری صمیمانه با کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی قبل از مسابقات جهانی مسکو حتما این برنامه اجرا خواهدشد.

  • یک سؤال همیشه بی‌جواب و آن هم اینکه چرا ما در هر وزن مثل روس‌ها عمل نمی‌کنیم و از بین این همه قهرمانان گذشته در هر وزن یک مربی اختصاصی نداریم تا کار سرمربی آسان‌تر شود؟

هنوز این فرهنگ درکشتی ما جا نیفتاده است. حالا‌حالا‌ها خیلی مانده است تا ما هم یک گروه کادرفنی بین 11 تا 22 نفره داشته باشیم. پیدا کردن 3 تا 4 نفر و ایجاد هماهنگی برای ما کاری است دشوار، چه رسد به اینکه بخواهیم همانند روس‌ها با یک لشکرمربی در میدان ظاهر شویم. البته کشتی ما به‌تدریج در حال پیداکردن خود است ولی باید قبول کنیم که در خیلی از زمینه‌ها هنوز با روس‌ها فاصله داریم.

بخت‌داران پوشیدن دو بنده تیم ملی

55 کیلوگرم: دراین وزن حسن رحیمی، قهرمان جوانان جهان با وجود نمایش نه چندان خوب در مسابقات آسیایی هند برتری قابل توجهی نسبت به سایر مدعیان دارد و فرزان بهرامی گزینه دوم محسوب می‌شود.

60 کیلوگرم: باز کردن گره این وزن کار سختی خواهد بود. از یک سو بودن مراد محمدی قهرمان سابق جهان و دارنده مدال برنز و از سوی دیگر حضور مسعود اسماعیل‌پور که در آخرین میدان آسیایی صاحب مدال طلا شد باعث می‌شود تا کادرفنی تیم ملی تا آخرین ثانیه‌ها دچار تردید  باشند. انتخاب یکی از این دوکشتی‌گیر و اشتباه در گزینش نفر اصلی می‌تواند تبعات سنگینی به‌دنبال داشته باشد. گفته می‌شود احتمال اینکه محمدی در گوانجو واسماعیل‌پور درمسکو کشتی بگیرند زیاد است.

66 کیلوگرم: در این وزن مهدی تقوی بی‌رقیب است. قهرمان مسابقات جهانی دانمارک بعد از افتی چند ماهه و شکست در جریان مسابقات لیگ برتر دوباره در آستانه مسابقات جهانی در حال نزدیک شدن به شرایط دلخواه مربیان است. او یکی از امیدهای مسلم کسب مدال طلا برای ایران در دو رویداد آسیایی گوانجو و مسابقات جهانی مسکو محسوب می‌شود. بعد از تقوی، مصطفی حسین‌خانی گزینه بعدی مربیان به شمار می‌رود که درمسابقات آسیایی هند رضایت‌بخش ظاهر نشد.

74 کیلوگرم: همه نگاه‌ها در این وزن به صادق گودرزی است که سال پیش در کپنهاگ کشتی‌های خوبی گرفت و باکسب مدال برنز پرونده اصغربذری در تیم ملی را بست. این کشتی‌گیر همدانی اگرچه درجام‌جهانی مسکو درفینال مقابل حریف روسی ضربه فنی شد ولی تجربیات آن میدان می‌تواند کمک بزرگی برای درخشش دوباره‌‌اش باشد. دراین وزن پشتوانه‌های خوبی چون ایمان محمدیان، علیرضا قاسمی و احسان مقدم هم به چشم می‌خورند.

84 کیلوگرم: بعد از حضور ضعیف جمال میرزایی در دانمارک باردیگر نگاه‌ها معطوف احسان لشگری شد که مهم‌ترین هنرش در 2سال گذشته کسب 2مدال طلای آسیا بود. این کشتی‌گیر بی‌ادعا فعلا در این وزن پس از صعود رضایزدانی به یک وزن بالاتر بهترین است و خیلی دلش می‌خواهد با کسب عنوان درمسکو نشان دهد که سال پیش درست نبوده که جمال میرزایی با وجود پیروزی کمرنگ مقابل او صاحب دوبنده تیم ملی ‌شود. محمد حسین‌زاده و حسن رحیمی عضو تیم جوانان ازجمله دیگر اردونشینان این وزن محسوب می‌شوند.

96 کیلوگرم: بعد از ناکامی‌های پیاپی سعید ابراهیمی که خیلی زود پس ازکسب مدال نقره مسابقات جهانی باکو اشباع شد و موفقیت‌هایش متوقف شد، حالا همه امیدها برای جانشینی علیرضا حیدری به رضا یزدانی است. یزدانی که پس از کسب 2مدال برنز جهان به‌تدریج در وزن 84 دچار افت شدیدی شده است، ازسال پیش با صعود به یک وزن بالاتر به‌دنبال آزمودن بخت خود در این وزن است. در مورد اینکه آیا یزدانی با توجه به قامت کوتاه ترش نسبت به مدعیان این وزن می‌تواند به مدال‌آوری‌‌اش ادامه دهد دیدگاه‌ها متفاوت است. مدافعان حضوریزدانی به یک وزن بالاتر معتقدند که او به لطف زیرگیری‌های سریع و پاهای قوی و ورزیده می‌تواند ضعف کوتاهی قدش را پوشش دهد. وی البته دریک سال اخیر تا حدودی درجام جهانی مسکو و درجریان مسابقات لیگ این فرضیه را ثابت کرد و حال باید دید در میدان بزرگ مسابقات قهرمانی جهان چگونه ظاهر خواهد شد. در این وزن عرفان امیری مهم‌ترین گزینه بعد از یزدانی به شمار می‌رود.

120 کیلوگرم: فردین معصومی هنوز جانشینی برای خود نمی‌بیند. با وجود درخشش مقطعی آذرشکیب و ظهور جوانانی چون داود احمدی و احمد رسولی هنوز هیچ کدام نتوانسته‌اند اطمینان کادر فنی و کارشناسان را به‌خود جلب کنند. معصومی برای هر دو رویداد آسیایی و جهانی نامزد اصلی است و تجربه بالایش کمک می‌کند که همچنان مربیان روی او به‌عنوان یکی از بخت‌داران اصلی مدال حساب کنند.