تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۵

قدیم‌ها کیمیاگران تمام عمر خود را صرف پیدا‌کردن کیمیا می‌کردند اما دست‌کم بسیاری از پیشرفت‌های علم شیمی و غیره از این مسیر به‌دست می‌آمد.

حال آنکه انسان پیشرفته امروز ساعت‌های متمادی برای پیدا‌کردن جای پارک خودرو زمان صرف می‌کند و دست‌آخر هیچ چیز نصیبش نمی‌شود. این اواخر نیز برخی حاضرند در مسیر‌های سخت و صعب‌العبوری خودروی خود راپارک کنند که فقط افراد ماهر از عهده آن برمی‌آیند.

جالب اینجاست که برخی نیز از محل همین پارک‌کردن با مهارت خاص، کسب درآمد می‌کنند. ماجرا از این قرار است که در مسیر‌های باریک، این افراد حاضرند در ازای دریافت چند اسکناس سبز، خودرو را لب‌خط که چه عرض کنیم لب‌پرتگاه پارک کنند. راننده‌ها نیز که در این مواقع چیزی جز «بُکش، ولی پارکش کن» در ذهن‌ ندارند به سمت صندلی شاگرد می‌روند و به فرد اجازه می‌دهند خودروی آنها را لب‌پرتگاه پارک کند.  

رمزتون لطفاً

با اینکه همه حکما و عقلا توصیه می‌کنند«اموالتو سفت بچسب، همسایه‌ را دزد نکن» اما برخی با این سفت و سختی مخالفند و معتقدند نباید سخت گرفت. برای نمونه صندوقدار‌های بسیاری از فروشگاه‌های شهر، از جمله این افراد هستند.

آنها به‌محض آگاهی از اینکه خریدار قصد خرید با کارت اعتباری را دارد مبلغ را وارد می‌کنند و بلافاصله می‌گویند«رمزتون لطفا». حال آنکه رمز همانطور که از نامش پیداست اعداد یا حروفی را شامل می‌شود که فقط صاحبش باید از آن آگاهی داشته باشد و   مطابق ضرب‌المثل یادشده برای سفت چسبیدن به اموال هم که شده آن‌را نزد خود نگه دارد. تمام اینها در حالی است که چنانچه خریدار از بیان رمز خود خودداری کرده و بخواهد خودش نسبت به وارد‌کردن رمز اقدام کند، بلافاصله ابرو‌های صندوقدار به هم گره‌ کور می‌خورد.

 ترافیک برای کنکور

بعضی از شهروندان طی تماس‌هایی که با ستون در شهر چه خبر داشته‌اند از ازدحامی که  جلوی در‌های حوزه‌های  برگزاری کنکور ایجاد شده ، گلایه کرده‌اند.  بعضی از والدین با رساندن فرزند کنکوری به حوزه‌های امتحانی، خودروهای خود را در فاصله چندقدمی آنجا پارک می‌کنند و تا پایان امتحان همان‌جا منتظر می‌مانند.

این کار آنها در کوچه و خیابان‌های آن حوزه امتحانی ترافیک شدید و در نتیجه چند پیامد منفی را به‌دنبال دارد؛ نخست آنکه رانندگانی که قصد عبور از آن مسیر را دارند دچار مشکل می‌شوند. دوم صدای بوق‌های ممتد راننده‌های در راه مانده، شهروندان اطراف محل یاد‌شده را آزار می‌دهد.

سوم  تمرکز داوطلبان از ازدحام افراد و بوق‌های خودروها به‌هم می‌‌خورد و در مورد آخر با اینکه از پیش گفته می‌شود داوطلبان یک روز پیش از امتحان سری به محل آزمون خود بزنند، اما گهگاه‌ داوطلبانی پیدا می‌شوند که در پیدا‌کردن نشانی محل دچار مشکل می‌شوند این افراد در ترافیک خودروها هم گیر می‌افتند. به هرحال، درست است که کنکور مهم است اما فرهنگ شهرنشینی ایجاب می‌کند در شرایط خاص بیش از پیش قوانین و مقررات را رعایت کنیم.

آبیاری کف‌آلود

با وجود اینکه بارها  از کارواش‌های کنار خیابانی و شست‌وشوی خودروها در کنار بزرگراه‌ها گفته‌ایم و نوشته‌ایم اما باز هم هستند افرادی که جدای از پیامد‌های ترافیکی این حرکت، بی‌توجه به آثار مضر کف‌ها برای درختان، اقدام به‌ شست‌وشوی خودرو در کنار بزرگراه می‌کنند.

به‌واقع باید از درختان سرسبز کنار بزرگراه‌ها تشکر کرد که علاوه بر دودهای فراوان خودروها این روزها خوراک‌شان هم آب و کف باقیمانده از شست‌وشوی آنها شده است و دم بر نمی‌آورند. علاوه بر این، برخی رانندگان بعد از کار خود زباله‌هایی مانند قوطی‌ مایع ظرفشویی و پولیش را نیز  کنار درختان رها می‌کنند.