گروه اجتماعی: آزمون رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار نوبت صبح و عصر روزهای پنجشنبه و جمعه 17 و 18 تیر با رقابت بیش از 730 هزار داوطلب در تهران و 218 حوزه امتحانی کشور و 7 حوزه امتحانی خارج از کشور برگزار می‌شود.

در این آزمون به داوطلبان کلیه رشته‌ها به استثنای رشته‌های گروه زبان‌های خارجه و هنر به‌ترتیب دو جلد دفترچه سؤال تستی دروس عمومی و دروس اختصاصی داده می‌شود و داوطلب موظف است به کلیه سؤالات مندرج در این دو دفترچه پاسخ دهد.

همچنین، داوطلبان نظام قدیم و ترمی واحدی باید به سؤالات سالی واحدی پاسخ دهند.
به داوطلبان رشته‌های گروه زبان‌های خارجی هم یک جلد دفترچه دروس عمومی و به گروه هنر 3جلد دفترچه (یک جلد دفترچه سؤالات عمومی و 2جلد دفترچه سؤالات اختصاصی تستی و تشریحی)  داده خواهد شد.

سؤالات دروس عمومی کلیه رشته‌ها شامل 20 سؤال زبان و ادبیات فارسی، 20 سؤال زبان عربی، 20 سؤال بینش دینی و 20 سؤال زبان خارجه عمومی است که داوطلبان باید به این سؤالات در مدت زمان60 دقیقه پاسخ دهند.

به داوطلبانی که در کارت درخواست ثبت‌نامی خود یکی از ادیان مسیحی، کلیمی، زرتشتی و یا یکی از زبان‌های خارجه فرانسه، آلمانی، روسی، ایتالیایی و اسپانیایی را علامت زده‌اند، دفترچه عمومی جداگانه‌ای داده می‌شود.

تعداد سؤالات

داوطلبان گروه ریاضی و فنی مهندسی باید به 40 سؤال ریاضیات، 35 سؤال فیزیک مکانیک و 25 سؤال شیمی در مدت 120 دقیقه پاسخ دهند. همچنین برای پاسخگویی داوطلبان گروه علوم تجربی و کشاورزی و دامپزشکی به 20 سؤال ریاضیات، 20 سؤال فیزیک، 20 سؤال شیمی، 20سؤال زیست شناسی و 20سؤال زمین‌شناسی 100دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

داوطلبان مجموعه سه گروه علوم انسانی هم باید به 15 سؤال تاریخ و جغرافیا، 15 سؤال علوم اجتماعی (جامعه شناسی)، 15 سؤال فلسفه و منطق، 15 سؤال روانشناسی، 20 سؤال ادبیات فارسی و 20 سؤال عربی درمدت 100دقیقه پاسخ دهند.

همچنین داوطلبان مجموعه چهار گروه علوم انسانی باید به 15 سؤال تاریخ و جغرافیا، 15 سؤال علوم اجتماعی (جامعه شناسی)، 15 سؤال فلسفه و منطق، 15 سؤال روانشناسی، 20 سؤال ریاضیات و 20 سؤال اقتصاد در مدت100دقیقه پاسخ دهند.

بنابراین گزارش، داوطلبان گروه زبان‌های خارجه فقط به 80 سؤال دفترچه عمومی در60دقیقه پاسخ می‌دهند و داوطلبان گروه هنر به 15 سؤال درک عمومی هنر، 15 سؤال درک عمومی ریاضی ـ فیزیک، 15 سؤال ترسیم فنی و خلاقیت تصویری و تجسمی، 15سؤال خلاقیت نمایشی، 15 سؤال خلاقیت موسیقی و 15 سؤال خواص مواد در مدت 90دقیقه پاسخ خواهند داد، همچنین زمان پاسخگویی به سؤالات دفترچه تشریحی 90دقیقه در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، کلیه داوطلبانی که یکی از انتخاب‌های شش‌گانه نظام تمام وقت و یا یکی از انتخاب‌های چهارگانه نظام پاره‌وقت آنان یکی از رشته‌های ارتباط تصویری، نقاشی و طراحـی صنعتی (زیر مجموعه‌های 1 و 2 گروه هنر) است، ملزم به پاسخگویی به سؤالات دفترچه تشریحی در خود دفترچه سؤال هستند.

این دسته از داوطلبان باید وسایل مورد نیاز را برای رشته ارتباط تصویری (انواع مداد طراحی، مداد پاک کن، سایر ابزار مورد نیاز)، رشته نقاشی (انواع مداد طراحی، مداد رنگی، پاک کن) و رشته طراحی صنعتی(انواع مداد رنگی، پاک‌کن، مدادتراش و انواع ماژیک و ابزار رسامی، خط‌کش، گونیا، شابلن، انواع مداد طراحی و...) همراه داشته باشند،

البته باید توجه داشته باشند که استفاده از رنگ‌های روغنی و تینری ممنوع است. در پایان جلسه آزمون یک برگه شامل فرم نظرخواهی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد که براین اساس داوطلب باید با پاسخگویی دقیق و شفاف به تمامی سؤالات، فرم نظرخواهی را تکمیل کند.