مروری به ماده 48 لایحه پیشنهادی این تصور را در اذهان تداعی میکند که تنظیمکنندگان آن کمترین آگاهی را نسبت به سوابق تسهیلات ایثارگران داشتهاند. درحالیکه در ابتدای ماده، بحث از استمرار توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جهت حفظ کرامت ایثارگران به میان آمده، اما بندهای در نظر گرفته شده کاملا مغایر با این هدف است.
با نظری اجمالی به قوانین مصوب قبلی و برنامههای سوم و چهارم توسعه، محدودیتهای اعمال شده در برنامه پنجم بههیچوجه توجیهپذیر نیست. کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در تاریخ89.4.14ماده 48 برنامه توسعه پنجم را با افزودن چند بند عینا تصویب کرده است؛ درحالیکه نهایی شدن لایحه موجب تضییع حقوق مکتسبه ایثارگران خواهد بود.
1- بند 2 مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که همان بند الف ماده 48 لایحه برنامه پنجم است، پرداخت هزینههای درمانی ایثارگران را کاهش داده و آنان را دچار مشکل میکند. این بند مغایر با ماده 13 لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران بوده که به تصویب مجلس رسیده و در انتظار اصلاح و تصویب نهایی در مجمع است.
2- بند 6 مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که همان بند «د» ماده 48 لایحه برنامه پنجم بوده مغایر با ضوابط اجرایی فعلی و ماده 67 لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران است و معافیت از پرداخت شهریه برای بخش وسیعی از ایثارگران و خانواده آنها را حذف کرده و موجبات نارضایتی آنان را فراهم میکند.
3- بند 7 مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که همان بند «و» ماده 48 لایحه برنامه پنجم بوده، مغایر با ضوابط اجرایی فعلی و ماده 21 لایحه جامع خدماترسانی به ایثارگران است.
متأسفانه چند سالی است که مصوبات مغایر و متناقض باعث نارضایتی ایثارگران شده و ادامه این روند و تغییر رویکرد خدماترسانی به ایثارگران تبدیل به معضلی بزرگ شده است. عدم استفاده از خبرگان و کارشناسان فن، مزید بر علت شده و باعث گسترش نابسامانی در وضع قوانین ایثارگران شده است. البته مشکلات قوانین و مقررات ایثارگران به این موضوع ختم نمیشود و سایر مغایرتها نیز به بررسی گذاشته خواهد شد.