گروه اجتماعی: پس از آنکه سازمان سنجش آموزش کشور لغو ثبت‌نام داوطلبان آزمون کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سال 89 را اعلام کرد

رئیس مرکز آمار و نیروی انسانی آموزش و پرورش از تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه متشکل از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و کار برای تعیین تکلیف هنرآموزان فنی و حرفه‌ای در دوره کاردانی خبر داد.

سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس تبصره 3 از ماده 5 مصوبه یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای‌عالی اداری مورخ 8 بهمن ماه 1388 مبنی بر عدم‌پذیرش دانشجوی جدید در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از سال 1389، از داوطلبان آزمون کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سال 1389 ثبت نام به عمل نخواهد آمد.

سازمان سنجش پیش از این اعلام کرده بود که ثبت‌نام از داوطلبان واجد شرایط آزمون کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از ساعت 9 صبح سه‌شنبه 15 تیر صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و نیروی انسانی آموزش‌و پرورش در همین زمینه گفت: آنچه دولت ابلاغ کرده یک تصویب نامه است که مهلت داده با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نماینده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و کار تا 8 ماه دستورالعمل ادغام این مراکز در سازمان ملی مهارت فراهم شود.

اسدالله اسدی گرمارودی ادامه داد: درخصوص ادامه فعالیت‌های آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای نیز این کمیته تصمیم می‌گیرد که چه تعداد از آنها زیر نظر آموزش و پرورش بماند و چه تعداد تحت پوشش سازمان ملی مهارت و وزارت علوم برود.

بلاتکلیفی 110 هزار داوطلب

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پی لغو ثبت‌نام آزمون کاردانی پیوسته فنی و حرفه‌ای گفت: مسئولانی که این تصمیم را گرفته‌اند،  باید جوابگو باشند.سید محمود حسینی دولت‌آبادی در گفت‌وگو با مهر گفت: با توجه به مصوبه مجلس و قراری که از قبل برای برگزاری آزمون فنی و حرفه‌ای در سال 89 وجود داشته، باید این آزمون برگزار شود  اما شورای‌عالی اداری برخلاف مصوبه مجلس تصویب کرده که پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سال 89 متوقف شود.

وی با پیش‌بینی تعداد حدود 110 هزار داوطلب برای این آزمون گفت: اگر قرار بود آزمون برگزار نشود چرا از مدت‌ها پیش زمان ثبت نام را اعلام کرده‌اند؟ اکنون با لغو ثبت‌نام آزمون فنی و حرفه‌ای موقعیتی را از یکسری جوانان سلب کرده‌اند درصورتی که اگر داوطلبان این آزمون از عدم‌برگزاری آزمون فنی و حرفه‌ای خبر داشتند نسبت به شرکت در بقیه کنکورها اقدام می‌کردند نه اینکه تلاش‌هایشان بی‌فایده شود.

مسئولان تجدیدنظر کنند

عضو دیگرکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این سبک تصمیم‌گیری‌ها باعث آسیب به تعداد زیادی از جوانان می‌شود.علیرضا سلیمی با یادآوری مصوبه مجلس درباره برگزاری آزمون فنی و حرفه‌ای در سال 89 از یک سو و مصوبه شورای‌عالی اداری مبنی بر توقف پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سال 89 از سوی دیگر به مهر گفت: باید بین قوا هماهنگی وجود داشته باشد.

کمیسیون آموزش و تحقیقات طی بحث مفصلی وزرای کار و امور اجتماعی و آموزش و پرورش را در جریان نگرانی داوطلبان آزمون فنی و حرفه‌ای قرار داد و مجلس موضوع لغو ثبت‌نام آزمون فنی و حرفه‌ای را قاطعانه پیگیری می‌کند و مسئولان باید در تصمیم‌شان بازنگری و تأمل کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با ذکر دلایل لغو ثبت‌نام آزمون فنی و حرفه‌ای گفت: وزارت آموزش و پرورش باید پاسخنامه سازمان سنجش را مبنی بر پذیرش دانشجوی فنی و حرفه‌ای بدهد و تکلیف این سازمان را در این زمینه مشخص کند.

محمد حسین سرورالدین افزود: وزیر آموزش و پرورش تاکنون پاسخی درخصوص نامه سازمان سنجش مبنی بر پذیرش دانشجوی فنی و حرفه‌ای نداده است از این‌رو اعلام می‌کنیم که این وزارتخانه باید هرچه زودتر تکلیف ما را مشخص کند.