تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۰

محمود مولایی: در شرایطی که اردوی 5‌روزه تیم ملی امید در تقویم فصل 90-89 فوتبال جایی نداشت، این اردو در روزهای 8 تا12 تیرماه و با وجود انتقاد اغلب باشگاه‌ها برگزار شد.

 اکنون تیم‌ها در بحبوحه فصل نقل و انتقالات هر کدام با خرید بازیکنان مدنظر خود تمرینات آماده‌سازی‌ خود را شروع کرده‌اند. برخی از این تیم‌ها مثل پرسپولیس در اردوی خارجی به سر می‌برند. به همین دلیل، برخی باشگاه‌ها، از جمله باشگاه ذوب آهن موافق برگزاری اردوی نبودند. منتقدان این اردو بر این باور بودند که بازیکنان در شرایط آمادگی بدنی قرار ندارند و دوره بدنسازی پیش از شروع فصل را سپری می‌کنند؛ به همین دلیل، نباید بازیکنان تیم امید را در چنین شرایطی از باشگاه‌ها جدا کرده و به اردوی تیم امید سپرد.

غلامحسین پیروانی البته پیش از برگزاری اردوی 5 روزه پاسخ منتقدان را چنین داد: «فرقی نمی‌کند، بازیکنان در تمرینات تیم امید هم قرار است که تمرین کنند و بدوند. من فکر نمی‌کنم تمرینات تیم امید راحت گرفته شود. ما طوری رفتار می‌کنیم که بازیکنان در شرایط تیم‌های باشگاهی خودشان قرار بگیرند.» اما آیا اردوی تیم امید در موقعیت مناسبی برگزار شد؟

گرچه اعتراض باشگاه‌ها به اردوی تیم ملی در اتریش بیشتر از اردوی تیم امید است، غیبت ملی‌پوشان ذوب آهن باعث دلخوری غلامحسین پیروانی شد. سرمربی تیم امید پیش از این اردو از باشگاه‌ها رسما خواسته بود که بازیکنان خود را در اختیار تیم امید بگذارند اما چنین اتفاقی رخ نداد. با غیبت سینا عشوری، کمال کامیابی و حسین ابراهیمی بازیکنان ذوب آهن بی‌میلی این باشگاه برای برگزاری اردوی تیم امید کاملا روشن شد.

به غیراز آنها بازیکنانی چون محسن مسلمان، حمید علی‌عسگر، کریم انصاری فرد، علی‌رضا حقیقی و احسان حاج صفی هم در تمرینات تیم امید حضور نداشتند. اما سرمربی تیم امید در روزی که رئیس فدراسیون در تمرین تیم امید حاضر شده بود، گفت: «ما با 27 بازیکن تمرین می‌کنیم که البته به حاج صفی، کریم انصاری‌فرد و علیرضا حقیقی به خاطر مصدومیت و خستگی استراحت داده‌ایم.»

 به گفته یکی از ملی پوشان، اغلب بازیکنان حاضر در اردوی تیم امید خسته بودند. این بازیکن تیم امید می‌گوید: «اکثر بچه‌ها خسته بودند و یک جوری می‌خواستند از تمرینات تیم امید فرار کنند چون ما قبل از اینکه در اردوی تیم امید حاضر شویم، در تیم‌های خودمان تمرینات بدنسازی انجام می‌دادیم. برای همین از لحاظ بدنی کم آورده بودیم.»

او ادامه می‌دهد: «برخی از بازیکنان تحمل تمرینات تیم امید را نداشتند و گاهی خودشان را به مصدومیت می‌زدند.» این ملی پوش می‌گوید که در روز اول تمرین 19 تا 20 بازیکن در تمرینات شرکت ‌کردند و روز آخر تمرینات تیم امید این تعداد ملی پوش به 10 بازیکن رسید. ظاهرا تیم امید در4 روز مفید  اردوی 5روزه که یک روز آن به رفت‌وآمد بازیکنان اختصاص داشت، در دو نوبت صبح و بعدازظهر تمرین ‌کرده است.

نظر موافقان تیم امید

درحالی‌که اردوی 5 روزه تیم امید با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بوده و گفته می‌شود برای بازیکنان مفید نبوده اما مربی تیم امید چنین عقیده‌ای ندارد. امیر حسین پیروانی معتقد است که تیم امید اردوی مناسبی را پشت سر گذاشته است. او البته شرایط سخت این روزهای باشگاه‌ها را انکار نمی‌کند و می‌گوید: «من می‌دانم که تیم‌ها در حال آماده‌سازی‌ هستند.

در ایران به خاطر کم بودن وقت، دوره بدنسازی تیم‌ها هم به‌صورت فشرده است. بازیکنان فشار زیادی را تحمل می‌کنند و ما این مسئله را به‌خوبی درک کرده بودیم. می‌دانستیم که نباید به بازیکنان فشار زیادی بیاوریم. یعنی به خاطر بدنسازی تیم‌ها با بچه‌ها مدارا کردیم.» او ادعا می‌کند که در تمرینات تیم امید بازیکنان خسته نبودند و کادرفنی شرایطی را فراهم کرده بود که تمرینات مناسبی را پشت سر بگذارند.

همچنین فریدون معینی، سرپرست کمیته تیم‌های ملی درباره شرایط اردوی تیم امید در دوره بدنسازی باشگاه‌ها می‌گوید: «این مسائل معمولا از سوی باشگاه‌ها مطرح می‌شود؛ اینکه در دوره بدنسازی هستند و به صلاح نیست که بازیکنانشان را در اختیار تیم‌های ملی قرار بدهند. در واقع تیم ملی باید در اولویت قرار بگیرد و باشگاه‌ها نیز باید با تحمل به تیم ملی کمک کنند. این مشکلات برای همه تیم‌های دنیا وجود دارد.» این کارشناس فوتبال بر این باور است که تمرینات تیم امید لطمه‌ای به بازیکنان نمی‌زند و برگزاری چنین اردوهایی با هدف است؛ «هدف، هماهنگی بازیکنان است. این مسئله مهمی است و باید به آن توجه داشت.» امیرحسین پیروانی نیز روی صحبت‌های معینی صحه می‌گذارد و عنوان می‌کند: «چاره‌ای نداشتیم جز اینکه این اردو را برگزار کنیم.

چون قبل از این به خاطر مشکلاتی که بر سرمربیگری تیم امید وجود داشت، در واقع 2 ماه را از دست دادیم. نمی‌توانستیم بیشتر از این صبر کنیم و بازیکنان با هم بیگانه می‌شدند. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که یک اردوی 5 روزه داشته باشیم.»در عین حال، معینی یادآور می‌شود که بازیکنان باید مشکلات خود را به راحتی به مربیان منتقل کنند.
 او تأکید می‌کند: «اگر بازیکنان تیم امید به تمرینات تیم امید در دوره بدنسازی ایراد می‌گیرند باید آشکارا به مربیانشان بگویند.

یعنی باید شرایطی فراهم شود که بازیکنان به راحتی حرف‌های خودشان را به مربیان بزنند. اتفاقا هیچ اشکالی هم ندارد.»با وجود این، اردوی 5 روزه تیم ملی امید به پایان رسیده و این تیم تا پیش از حضور در بازی‌های آسیایی گوانجو درصدد انجام مسابقه‌های تدارکاتی است.
 این تیم برای حضور در مقدماتی المپیک لندن آماده می‌شود؛ تیمی که آخرین بار36 سال پیش در مرحله نهایی حضور داشته است.

اولین مسابقه‌های تدارکاتی

کادر فنی تیم امید برای  اردوی 5 روزه 27 بازیکن را به  این تیم فراخواند هرچند که تعدادی از بازیکنان در این اردو شرکت نکردند.   اسامی بازیکنان دعوت‌شده  به این شرح بود: صالح خلیل آزاد، محمد مظاهری، مهدی دغاغله، امیر شرفی، علیرضا حقیقی، حمیدرضا علی عسگر، سامان آقا زمانی، رضا طلبه، علی مرزبان، شهریار شیروند، احسان حاج صفی، علیرضا حدادی‌فر، سینا عشوری، محسن مسلمان، کمال کامیابی نیا، امید ابوالحسنی، شجاع خلیل آزاد، کریم انصاری‌فرد، سیدعلی زینالی، مسعود ابراهیم‌زاده، رسول کر، میلاد شیخ فخرالدینی، ایمان موسوی، میلاد نصرتی، حسین ابراهیمی و آرش افشین.

این بازیکنان به احتمال زیاد دوباره در اواخر تیرماه به اردوی تیم امید دعوت می‌شوند  زیرا این تیم قرار است در تورنمنت شش جانبه تهران شرکت کند. حضور تیم امید در این بازی‌ها قطعی است و کادرفنی تیم امید از حضور در این بازی‌ها استقبال می‌کند. امیر حسین پیروانی، مربی تیم امید می‌گوید: «ما امیدوار هستیم که تیم‌های استقلال، پرسپولیس و استیل آذین در این تورنمنت حضور داشته باشند. اگر آنها با تمام ستاره‌های خودشان در این بازی‌ها شرکت کنند، می‌توانیم تیم امید را به‌خوبی محک بزنیم. در این تورنمنت می‌توانیم دیدارهای تدارکاتی مناسبی برای بازیکنان تیم امید فراهم کنیم.»

دو ماموریت تیم امید؛ گوانجو و المپیک

زمانی که اردوی 5 روزه تیم ملی امید شروع شد، با وجود همه منتقدانش، یک حامی مثل فدراسیون فوتبال داشت. اگر فدراسیون در برگزاری یا کم کردن مدت اردوی تیم ملی در اتریش تا حدودی انعطاف نشان داده اما در مورد برگزاری اردوی تیم امید،  فدراسیون همان سیاستی را دنبال می‌کرد که غلامحسین پیروانی. به همین دلیل، تمرینات تیم امید برگزار شد و البته رئیس فدراسیون در یکی از ساعات تمرین تیم امید بر سر تمرین حاضر شد.

علی کفاشیان که منتقد سرسخت ابقای پیروانی در تیم امید محسوب می‌شد، حالا یکی از حامیان این مربی به حساب می‌آید به‌نحوی که در ماجرای برگزاری اردوی تیم امید در شرایط بدنسازی تیم‌های باشگاهی جانب تیم امید را گرفت. او به بازیکنان تیم امید در تمرین این تیم گفته است: «همه شما بهترین‌های لیگ برتر هستید و با توجه به اینکه تیم ملی امید مدت‌ها قبل، پیش از رقابت‌های مقدماتی المپیک لندن تشکیل شده، فرصت کافی برای رسیدن به آمادگی لازم برای صعود به این رقابت‌ها وجود دارد. اما فعلا به‌نظر من باید تمام تلاشتان را برای آمادگی هر چه بیشتر و شرکت در رقابت‌های گوانجو به کار بگیرید و در این بازی‌های آسیایی بدرخشید.»

رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است که بازیکنان تیم امید دو ماموریت بزرگ دارند؛ «المپیک لندن و بازی‌های آسیایی گوانجو دو ماموریت بزرگ تیم امید هستند. سعی کنید در لیگ بازی‌های خوبی انجام دهید و بدرخشید تا در این رقابت‌ها موفق باشید.» سرمربی تیم امید ادعا می‌کند که به فکر بازی‌های تدارکاتی تیم امید است؛  «باید برای تیم ملی امید بازی‌های تدارکاتی خوبی فراهم کنیم.» 

البته پیروانی عقیده دارد که ما  باید با تیم‌های بزرگ بازی کنیم و بتوانیم خودمان را به‌خوبی محک بزنیم؛ «معتقدم که علاوه بر تیم‌های آسیایی باید  با تیم‌های بزرگ هم بازی ‌کنیم  تا بتوانیم شناخت لازم را از آنها به دست آوریم.» با توجه به اینکه، فدراسیون فوتبال حتی در  ترتیب‌دادن  بازی دوستانه برای تیم ملی بزرگسالان احتمالا برای تیم امید هم نمی‌تواند بازی‌های بزرگی تدارک ببیند.

اردوی لهستان 

تیم امید هشتم شهریورماه برای برپایی یک اردوی تدارکاتی هشت روزه به کشور لهستان اعزام می‌شود و یک بازی تدارکاتی با تیم امید این کشور برگزار خواهد کرد.  دیدار برگشت تیم امید کشورمان با امید لهستان در فاصله زمانی سیزدهم تا هفدهم مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.

علاوه بر این، تیم فوتبال امید برای شرکت در رقابت‌های چند‌جانبه ویتنام اول مهرماه عازم این کشور می‌شود. این رقابت‌ها هشتم مهرماه به پایان می‌رسد. مسئولان فدراسیون فوتبال در عین حال با برگزاری اردوی تدارکاتی تیم فوتبال امید در اواخر مهرماه درتهران و انجام یک بازی تدارکاتی سبک در آبان‌ماه برای این تیم موافقت کردند.

مسئولان فدراسیون فوتبال در این نشست همچنین تأکید کردند که تمامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم امید، موظف به حضور به‌موقع در اردوهای این تیم هستند و درصورت غیبت غیرموجه بازیکنان در این اردو‌ها، طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.