مواردی مانند امتناع از مسافرگیری در وقت مقرر، کنسل شدن پرواز و تاخیر در پرواز باید قانونا از سوی شرکت هوایی مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکتها همکاری و مساعدت لازم را با مسافران مخصوصا افراد آسیب پذیرتر مبذول دارند.
در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکتهای هوایی باید ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو کننده میتواند یا با پرواز بعدی همراه شود یا اینکه با لغو پرواز خود، پول بلیط را به طور کامل دریافت کند.
افراد با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، حق دارند از غرامتی بین صد و بیست و پنج تا ششصد یورو بهرهمند شوند
همین میزان غرامت در صورت لغو پرواز باید به مسافر پرداخت شود، مگر اینکه شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آنرا اعلام کرده باشد یا اینکه به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند.
در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به دلیل شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمیشود.
در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار قرار دهد.
مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیط شان را به طور کامل دریافت نمایند. در این حالت شرکت هوایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک ببیند.
در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسئول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت میشود.
یورونیوز