گروه بین‌الملل:‌ درحالی‌که مراجع دینی عراق به‌ویژه آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعه نگرانی شدید خود را از تاخیر در تشکیل دولت جدید این کشور اعلام کرده‌اند

گزارش‌ها نشان می‌دهد اختلاف گروه‌های سیاسی این کشور برای تقسیم مناصب همچنان به قوت خود باقی‌است. عادل عبدالمهدی، معاون رئیس‌جمهوری عراق پس از دیدار با آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی و گفت‌وگو با ایشان درباره وضعیت سیاسی و امنیتی عراق و تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید، اعلام کرد:‌ آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به تشکیل دولت را خواستار شد.

وی گفت: آیت‌الله سیستانی از تاخیر در تشکیل دولت جدید پس از گذشت 4ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور ابراز نگرانی کرده است؛ به‌ویژه اینکه این تاخیر بر منافع مردم تاثیر منفی می‌گذارد.

معاون رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی از احزاب و گروه‌های سیاسی عراق خواسته است که هر چه سریع‌تر دولت جدید را تشکیل دهند.این در حالی است که با گذشت 4 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و با وجود افزایش حملات تروریستی در این کشور به خاطر خلأ تشکیل دولت، گروه‌های سیاسی این کشور همچنان درگیر رقابت در به دست گرفتن پست‌ها و مناصب هستند.

تنها 10روز دیگر تا برگزاری نشست به تعویق افتاده پارلمان عراق باقی مانده است اما هنوز هیچ روزنه امیدی در توافق ائتلاف‌های سیاسی این کشور برای تشکیل دولت به چشم نمی‌خورد.

قبل از برگزاری این نشست جریان‌های سیاسی باید به توافق نهایی برای توزیع پست‌های اصلی (ریاست پارلمان، ریاست‌جمهور و نخست‌وزیر) دست پیدا کنند.درحالی‌که پیش از این تصور می‌شد اتحاد ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم راه را برای تشکیل دولت جدید این کشور هموار کرده است اما پافشاری مالکی برای باقی‌ماندن در پست نخست‌وزیری و نپذیرفتن این موضوع از سوی ائتلاف حکیم همچنان آینده دولت عراق را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

از سوی دیگر، فهرست العراقیه با تکیه بر پیروزی شکننده خود در انتخابات پارلمانی،تشکیل دولت و نخست‌وزیری را حق ایاد علاوی، رهبر این ائتلاف می‌داند.

این در حالی است که روز پنجشنبه ایاد علاوی به دیدار سید عمار حکیم رفت و در نشست خبری پس از این مذاکرات از نزدیک شدن دیدگاه‌های دوطرف خبر داد. وی گفت: دیدار من با حکیم ویژه و ثمربخش بود و در آینده نزدیک برای تکمیل توافق‌های صورت‌گرفته دیدارهای دیگری خواهیم داشت.

ظرف چندروز آینده پیشرفت قابل توجهی در روند سیاسی عراق حاصل خواهد شد. مالکی در واکنش به این دیدار که گفته می‌شود برای فشار بر وی صورت گرفته است، ائتلاف ملی را متهم به کارشکنی در مذاکرات با ائتلاف دولت قانون کرد. ائتلاف ملی عراق و ائتلاف العراقیه به‌طور جداگانه اعلام کرده‌اند که حاضر به ادامه فعالیت مالکی به‌عنوان نخست‌وزیر نیستند.

گفته می‌شود ائتلاف ملی در نامه‌ای خطاب به ائتلاف دولت قانون بر این مسئله تاکید کرده است. محمد علاوی از رهبران فهرست العراقیه هم اعلام کرد: ما ابقای نوری مالکی را در پست نخست‌وزیری با توجه به ضرورت عدم‌انحصار این مقام برای یک شخص یا یک حزب به هیچ وجه قبول نداریم.

این در حالی است که مذاکرات ائتلاف‌های دولت قانون و ائتلاف العراقیه همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود مالکی این بار به العراقیه پیشنهاد ریاست شورای سیاسی امنیت ملی و ریاست پارلمان را برای گذشتن از پست نخست‌وزیری داده است. این مسئله در حالی مطرح شده است که علاوی پیش از این به مالکی و حکیم پیشنهاد کرده بود با تقسیم پست‌های ریاست‌جمهوری و ریاست پارلمان میان یکدیگر، با تشکیل دولت توسط فهرست العراقیه و نخست‌وزیری علاوی موافقت کنند.

این اختلاف‌های سیاسی باعث شده که امیدی برای تشکیل دولت جدید عراق تا زمان برگزاری نشست به تعویق افتاده پارلمان وجود نداشته باشد.

وداع آمریکا با زندان‌های عراق

نیروهای آمریکایی زندان کمپ کروپر در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد را که آخرین زندان تحت کنترل آنها بود، طی مراسم رسمی به مسئولان عراقی تحویل دادند.

ژنرال جری کَنُن، رئیس بازداشتگاه‌های آمریکایی در عراق، در مراسم تحویل آخرین زندان تحت کنترل نیروهای آمریکایی به مسئولان عراقی، کلید بزرگی را به‌عنوان نماد این انتقال تحویل دارا نورالدین، وزیر دادگستری عراق داد. با وجود این، همچنان 200 زندانی از جمله 8رهبر القاعده و مسئولان نظام سابق عراق در یکی از سلول‌های زندان کروپر تحت نظارت نیروهای آمریکایی خواهند بود.