گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: لغو آزمون مرحله دوم استخدامی آموزش و پرورش که قرار بود نیمه دوم تیر‌ماه برگزار شود بر ابهامات این آزمون افزود و شائبه‌هایی را درباره ادامه روند استخدام‌ها در آموزش و پرورش برای داوطلبان به‌وجود آورد.

اعلام با تاخیر نتایج مرحله اول، ابهاماتی را در رابطه با آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اذهان ایجاد کرد که وزیر آموزش و پرورش آن را اینگونه توجیه کرد: آمار و ارقام سهمیه استخدامی استان‌ها چندان دقیق نبود و با توجه به تغییرات ایجاد شده در سهمیه برخی از استان‌ها، نتایج با تاخیر اعلام می‌شود.

البته حاجی‌بابایی برای پاسخگویی به بخشی از ابهامات،  به داوطلبان شرکت‌کننده در این آزمون اطمینان خاطر داد که «حقوق همه آنها در نحوه پذیرش رعایت می‌شود.»

با آنکه وزیر آموزش و پرورش از ابتدای مطرح شدن استخدام 40هزار نفر بر برگزاری آزمون 2مرحله‌ای تأکید داشت و حتی زمان برگزاری آن را نیز نیمه دوم تیر‌ماه اعلام کرده‌بود، تاخیر در اعلام نتایج مرحله اول و سکوت مسئولان پس از آن، بلاتکلیفی پذیرفته‌شدگان مرحله اول را به‌دنبال داشت و آنها نمی‌دانستند که آزمون مرحله دوم چه زمانی برگزار می‌شود، منابع آزمون کدام است و اینکه آیا مرحله دوم آزمون -که تخصصی است- برگزار می‌شود یا نه؟

نکته دیگری که به ابهامات پیشین اضافه کرد رعایت نشدن سهمیه استان‌ها بود که به گفته حاجی‌بابایی علت تاخیر در اعلام نتایج مرحله اول نیز بود. با اینکه اعلام شده بود اسامی 3برابر ظرفیت مورد نیاز (120هزار نفر) برای آزمون مرحله دوم اعلام خواهد شد اما اسامی 150 هزار نفر اعلام شد که حدود 4 برابر ظرفیت است.

با توجه به تأکید فراوان وزیر آموزش و پرورش بدون ارائه پاسخ قانع‌کننده لغو ‌شد. آیا نهادی بر نحوه استخدام 40هزار نفر در آموزش و پرورش که تأثیر‌گذار‌ترین وزارتخانه کشور است نظارت دارد یا نه؟ شاید همه مسئولان آموزش و پرورش تدبیر دیگری برای استخدام 40هزار نفر از بین 150هزار نفر پذیرفته‌شده مرحله اول آزمون اندیشیده‌اند.