همشهری آنلاین: تصاویر سه بعدی دریچه تاز‌ه‌ای به روی صنعت سینما گشوده‌اند. تصاویر زیبای فیلم پرفروش آواتار بسیاری را شیفته سینماهای سه بعدی کرده است. در دانشکده دندا‌نپزشکی مونیخ آلمان هم مطالب درسی در سمینارهای سه بعدی ارائه می‌شوند.

بنیامین دانشجوی ترم نهم رشته دندان‌پزشکی دانشگاه مونیخ می‌گوید: «ابتدا کمی شک داشتم. فکر می‌کردم بیشتر جنبه سرگرمی دارد و بی‌نتیجه هزینه سنگینی برایش خرج می‌کنند. اما سر کلاس که رفتم واقعأ شگفت‌زده شدم.» 

تا پایان تحصیلات بنیامین دو ترم بیشتر نمانده است. او اما ‎می‌گوید که تا به حال چنین تجربه‌ جالبی نداشته است. تصاویر سه بعدی سمینارهای دندان‌پزشکی، دریچه تازه‌ای به روی دانشجویان این رشته گشوده است. یان، یکی دیگر از این دانشجویان می‌گوید: «تا به حال تنها از ماکت‌های دندان استفاده می‌کردیم چون تصاویر معمولی کتاب‌های درسی گویا نیستند. اما اکنون با سیمنارهای سه بعدی وارد عرصه دیگری شده‌ایم.» 

دو پروژکتور، دو فیلتر و یک عینک مخصوص

کریستف رونه استادی است که این سیمنارهای سه بعدی را به دروس دندان‌پزشکی اضافه کرده است. او در مورد تجهیزات لازم برای برگزاری چنین سمینارهایی می‌گوید: « دو پروژکتور لازم داریم، یکی برای چشم چپ و دیگری برای چشم راست. برای این که بیننده این تصاویر را در حالت سه بعدی و جدا از هم درک کند، فیلتری روی هر کدام از این پروژکتورها نصب شده است.»

دکتر رونه ادامه می‌دهد: «البته استفاده از یک عینک مخصوص تصاویر سه بعدی هم لازم است. در نهایت هم به یک دیوار بزرگ احتیاج داریم که تصاویر روی آنها منعکس شوند.» عینک‌های مخصوص در هر سمینار میان دانشجویان پخش  و پس از سمینار دوباره جمع‌آوری و برای سمینار بعدی ضدعفدنی می‌شود. درست مثل سینماهای سه بعدی. 

برگزاری سمینارهای سه بعدی این گونه که دکتر رونه توضیح می‌د‌هد، ساده به نظر می‌رسد. این تکنیک نه چندان پیچیده درک مطالب درسی را برای دانشجویان رشته دندا‌ن‌پزشکی آسان‌تر کرده است. کریستف رونه توضیح می‌دهد که استفاده از تصاویر سه بعدی کمک بزرگی در کلاس‌های آناتومی فک و قالب‌گیری دندان‌های مصنوعی است. البته درک مطلب در این سمینارها، دقت و تمرکز بیشتری طلب می‌کند. 

اینکا، یکی دیگر از دانشجویان دکتر رونه می‌گوید: «باید اعتراف کنم که در مقایسه با کلاس‌های معمولی، سمینارهای سه بعدی برای چشم سنگین هستند. به خصوص وقتی هم‌زمان قرار است یادداشت بردارید. اینجا باید با حواس خیلی جمع سمینار را دنبال کرد.»

ازریابی نظرات دانشجویان و میزان یادگیری 

به گزارش دویچه‌وله، سمینارهای رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه مونیخ، توجه دانشجویان و استادان سایر رشته‌های این دانشگاه را به خود جلب کرده است. همکاران دکتر رونه در بخش آناتومی و رشته ماشین‌سازی هم مشتاق هستند از سمینارهای سه بعدی استفاده کنند. دکتر رونه البته خود می‌گوید که ابتدا بایستی کارآیی استفاده از سمینارهای سه بعدی ثابت شود. 

او در نهایت اضافه می‌کند: «بعد از هر سمینار، ما از دانشجویان می‌خواهیم بدون ذکر نامشان در همه‌پرسی سایت اینترنتی ما شرکت کنند و در مورد محتوای سمینار نظر بدهند یا به پرسش‌هایی که برای هر سمینار طرح کردیم پاسخ دهند. به عنوان مثال این که ‎آیا محتوای سمینار کافی بوده یا بایستی مطالب درسی دیگری هم به آن افزود. این نظرات جمع‌آوری می‌شود تا در نهایت ببینیم چطور بایستی پیش برویم.»

برچسب‌ها