گروه بورس: پس از 20 روز رقابت فشرده بلوک 18 درصدی سهام شرکت سایپا به ارزش1.5 میلیارد دلار به تعاونی کارکنان این شرکت فروخته شد.

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ اول تیر ماه امسال در ادامه اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ 18 درصد از سهام شرکت سایپا را به وکالت از دولت(سازمان گسترش و نوسازی صنایع) در بورس تهران عرضه کرد.

قیمت پایه هر سهم سایپا در ابتدا 318 تومان در نظر گرفته شده بود اما رقابت شدید متقاضیان در بورس باعث شد قیمت هر سهم این شرکت به 846 تومان در روز بیستم برسد و درنهایت با انصراف دیگر خریداران بلوک سهام سایپا شامل یک میلیارد و 872 میلیون سهم به کنسرسیومی شامل کارکنان سایپا، قطعه‌سازان و خدمات پس از فروش سایپا رسید.

در این رقابت گروه‌هایی مشتمل بر گروه کارکنان سایپا، کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ملی، سازمان اقتصادی کوثر و صبا تامین شرکت داشتند و درنهایت با افزایش قیمت هر سهم به 846 تومان بلوک سهام سایپا به ارزش هزار و 583 میلیارد تومان معادل 5/1‌میلیارد دلار فروخته شد. درپی رشد ارزش بلوک 18درصدی سایپا از 595 به هزار و 583‌میلیارد تومان، دولت از محل فروش این بلوک 988‌میلیارد تومان اضافه درآمد کسب کرد.

بلوک در اختیار کنسرسیوم کارکنان

در همین رابطه هادی بیدختی،‌ مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس به‌عنوان کارگزار خریدار درباره معامله سهام سایپا گفت:‌ در بیستمین روز رقابت، کارگزاری عمران فارس موفق شد با حذف رقیب دیگر خود (سازمان اقتصادی کوثر) 18 درصد از سهام سایپا را برای کارکنان این شرکت، قطعه‌سازان و خدمات پس از فروش خریداری کند.

وی در مورد دولتی بودن شرکت کارکنان سایپا توضیح داد: از لحاظ مقررات این شرکت قطعا دولتی نیست و در چارچوب یک شرکت تعاونی سهم را خریداری کرده و از لحاظ قانونی به شرکت سایپا وصل نیست، گرچه تعریف روشنی از این موضوع ارائه نشده است.

بیدختی در مورد افزایش بیش از 500‌تومانی قیمت پایه هر سهم سایپا افزود:‌ سهامداران عمده دیدگاه بلندمدت در مورد سهم داشتند و اینکه «سهم سایپا در قیمت 846 تومان ارزشمند است یا نه؟‌» به دیدگاه خریدار برمی‌گردد زیرا ممکن است این سهم از نظر یک سهامدار عادی در این قیمت ارزشمند نباشد ولی حتما از دید خریدار ارزنده بوده است که قیمت را تا این حد افزایش داده است، زیرا می‌تواند با خریداری این بلوک یک عضو هیأت‌مدیره تعیین کند.

شرایط خاص، قیمت را افزایش داد

حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار هم با بیان اینکه شرایطی نظیر رددیون، نقد و اقساط و مدیریتی بودن بلوک 18درصدی سایپا انگیزه متقاضیان را برای بالا بردن قیمت این سهم افزایش داد، گفت: متقاضیان این بلوک ابتدای عرضه 4 گروه بودند که با طولانی شدن آن و افزایش قیمت سهام به 2 متقاضی کاهش یافتند.

برنده بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ سال

مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز در پاسخ به این پرسش که خریدار این بلوک در مهلت 30 روزه تعیین شده چه اقداماتی باید انجام دهد، گفت: با توجه به شرایط این معامله که به‌صورت 30درصد نقد و باقی اقساط بوده، گروه کارکنان سایپا باید در مهلت تعیین شده نسبت به تحویل چک 30 درصد وجه نقد معامله و همچنین چک و سفته اقساط، وکالت نامه و همچنین اسناد لازم برای اتاق پایاپای اقدام و قرارداد مربوطه را امضا کند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در واکنش به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اختلاف 525 تومانی قیمت پایه و نرخ معامله و تفاوت حدود هزار میلیارد تومانی ارزش این بلوک، آیا قیمت‌گذاری ابتدایی آن منطقی بوده است؟ پاسخ داد: قیمت هر سهم این بلوک 300 تومان به‌علاوه 50 درصد تعیین شده بود اما به‌دلیل وجود چند متقاضی و رقابت فشرده در 20‌روز اخیر، قیمت هر سهم به 846 تومان رسید.