گروه بین‌الملل: کره‌شمالی سرانجام هشدارهای خود به آمریکا و کره‌جنوبی را با تهدید به جنگ هسته‌ای به اوج خود رساند. درحالی‌که قرار است رزمایش مشترک واشنگتن و سئول آغاز شود کره‌شمالی تهدید کرد که هر زمان که لازم بداند «جنگی مقدس» را با استفاده از قدرت هسته‌ای بازدارنده خود در واکنش به این رزمایش علیه آمریکا و کره‌جنوبی آغاز خواهد کرد.


که هر زمان که لازم بداند «جنگی مقدس» را با استفاده از قدرت هسته‌ای بازدارنده خود در واکنش به این رزمایش علیه آمریکا و کره‌جنوبی آغاز خواهد کرد.

کمیسیون دفاع ملی کره‌شمالی که ریاست آن را کیم جونگ ایل، رهبر این کشور بر عهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این تمرین‌های جنگی نوعی تحریک نظامی علیه کره‌شمالی است و ارتش و مردم جمهوری خلق دمکراتیک کره در هر زمانی که لازم باشد، جنگی مقدس و تلافی‌جویانه مبتنی بر توانمندی هسته‌ای خود را آغاز می‌کنند. مقام‌های پیونگ‌یانگ اعلام کرده‌اند که این رزمایش مشترک را به‌عنوان تمرینی برای حمله به این کشور تلقی می‌کنند.


آمریکا و کره‌جنوبی در حالی قصد برگزاری رزمایش مشترک دریایی و هوایی خود را دارند که تنش‌ها در شبه جزیره کره به‌دنبال غرق شدن ناو چئونان متعلق به کره‌جنوبی به اوج خود رسیده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این رزمایش گسترده 10 کشتی آمریکایی، 8 ناو کره‌جنوبی، چند زیردریایی، حداقل 200 هواپیما و جنگنده و بیش از 8 هزار نیروی نظامی از 2 کشور شرکت می‌کنند. آمریکا برای شرکت در این رزمایش ناو هسته‌ای یو‌اس‌اس جورج واشنگتن، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر خود را به منطقه اعزام کرده است. مقام‌های آمریکا هدف از اعزام این ناو را ارسال پیامی صریح به کره‌شمالی اعلام کرده‌اند.


یک هیات بین‌المللی اعلام کرده است که ناو کره‌جنوبی در ماه مارس به وسیله اژدری متعلق به یک زیردریایی کره‌شمالی غرق شده است. کره‌شمالی تاکنون هر نوع دخالت در این حادثه که باعث کشته شدن 46 ملوان کره‌جنوبی شده را رد کرده است.
به تازگی سخنگوی هیات کره‌شمالی در مجمع منطقه‌ای آسه‌آن در هانوی هم بار دیگر هر نوع ایفای نقش پیونگ‌یانگ در حادثه غرق شدن کشتی کره‌جنوبی را رد و تصریح کرد که مانور نظامی مشترک آمریکا - کره‌جنوبی نقض تمامیت ارضی کره‌شمالی است.
وی گفت:‌ این مانور بار دیگر نشان می‌دهد که سیاست‌های خصمانه علیه کره‌شمالی وجود دارد. در همین راستا کره‌شمالی قصد دارد پاسخ فیزیکی به این تهدید نظامی آمریکا بدهد.


این رزمایش مشترک در حالی قرار است امروز آغاز شود که هفته گذشته هیلاری کلینتون و رابرت گیتس، وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا برای نشان دادن حمایت صریح خود از دولت سئول در سفری کم سابقه به‌طور همزمان به این کشور رفتند و از منطقه مرزی غیرنظامی شده میان 2 کره (DMZ) بازدید کردند. در این سفر هیلاری کلینتون از وضع تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی برای جلوگیری از خرید و فروش تسلیحات و معاملات غیرقانونی خبر داد. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که در فکر تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ است. این برای نخستین‌بار نیست که کره‌شمالی در زمان رزمایش‌های مشترک واشنگتن و سئول نسبت به واکنش به این مسئله هشدار می‌دهد. کاخ سفید پس از تهدید جدید کره‌شمالی اعلام کرد که تمایلی ندارد با این کشور به «جنگ لفظی» وارد شود. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن خواستار اقدام‌های سازنده بیشتر کره‌شمالی به جای سخنان تحریک آمیز است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع کره‌جنوبی هم اعلام کرده که هیچ تحرک غیرمعمول نظامی در کره‌شمالی گزارش نشده است. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد کره‌جنوبی و آمریکا تهدیدهای کره‌شمالی را جدی نگرفته‌اند برخی اعتقاد دارند که تنش‌ها در شبه جزیره کره به سرعت در حال افزایش است. چین که متحد مهم کره‌شمالی به حساب می‌آید هم نسبت به برگزاری این رزمایش هشدار داده و اعلام کرده است که این مسئله می‌تواند باعث بحرانی شدن شرایط در منطقه شود. با وجود این ژاپن 4 ناظر نظامی خود را به این رزمایش اعزام کرده است که بسیاری آن را نوعی تأیید اقدام آمریکا و کره‌جنوبی تلقی می‌کنند.جنگ میان 2 کره که 60 سال پیش آغاز شد هیچ وقت به‌طور رسمی با امضای یک توافقنامه صلح میان دوطرف به پایان نرسیده است و تحلیلگران اعتقاد دارند که دامن زدن به اختلاف‌ها در این منطقه می‌تواند بار دیگر شعله این جنگ را روشن کند.