دکتر محمد خوش‌چهره* انتخابات، جدا از نتیجه‌اش ثمراتی را برای نظام به دنبال دارد که مهم‌ترین آن احساس مسئولیتی است که آحاد مردم نسبت به مقدرات کشور از خود نشان می‌دهند.

امروزه مشارکت مردم یکی از معیارهای سنجش مشروعیت و مقبولیت هر نظام است که براساس میزان آراء و نحوه شرکت رأی‌دهندگان می‌توان پایگاه مردمی حکومت‌ها را ارزیابی کرد.
در کشور ما نیز با وجود مشکلاتی که متوجه نظام شده و برخی اهداف مهم ازجمله عدالت اجتماعی و اقتصادی در حد مطلوب و مناسبی محقق نشده است اما به‌دلیل اصالت اسلامی نظام و برخی اعتقادات مردم، این عوارض بعضاً توسط مردم تحمل می‌شود و هرجا که بحث حیثیت نظام در میان باشد ملت در دفاع از نظام حضوری فعالانه دارد.
بسیاری از برنامه‌هایی که برای تغییر نظام تا به حال در کشور طراحی شده با حمایت گروه‌های مردم به‌ویژه مستضعفین از نظام، نافرجام مانده‌واین درحالی است که بیشترین فشار اقتصادی بر این قشر از مردم جامعه وارد می‌شود. اما آنچه مهم است استمرار این حضور و احساس مسئولیت‌پذیری مردم است که انتخابات اخیر این امر را به اثبات رساند اما نگرانی که وجود دارد و باید به‌شدت نسبت به آن حساس بود و کوچکترین خطا را نسبت به آن نپذیرفت، این است که امانت‌داری در آراء مردم به‌طور کامل رعایت نشود.
امروز از دستگاه‌های دولتی انتظار می‌رود که به شکرانه حضور پررنگ مردم، وظایف شرعی و قانونی خود را به‌نحو احسن انجام دهند و در رأس آنها رئیس جمهور و وزیر کشور امانت‌دار خوبی برای آراء مردم باشند و هرگونه شائبه‌ای را در این زمینه مرتفع سازند.
نکته دیگر این‌که حال که مردم در چند انتخابات اخیر به افرادی که تحت پوشش اصولگرایی و هدف‌های انقلابی و ارزشی فعالیت می‌کنند، روی آورده‌اند، باید دقت کرد که به اصل اصولگرایی به‌عنوان یک ارزش بها داده شود و خدای نکرده برخی افراد از اصولگرایی به‌عنوان یک پوشش برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود سوءاستفاده نکنند. نباید در جریان اصولگرایی انحرافی ایجاد شود و هدف وسیله را توجیه کند و افرادی صرفاً تحت پوشش اصولگرایی به این جریان اصیل، ضربه وارد کنند. اصل پیروزی اگرچه شایسته است اما استمرار آن منوط به حفظ روحیه خدمت است چراکه مردم به عمل افراد توجه دارند نه به اسامی و ادعاها.

* نماینده تهران