تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۴

با اینکه بازار مذمت برچسب‌زدن به افراد حسابی داغ است و همه دست‌کم در ظاهر، سعی می‌کنند دیگران را از این کار باز ‌دارند اما برچسب‌زدن به دیوار و در‌های منازل مسکونی و محل کار شهروندان نیز سرایت کرده است.

ابعاد وسیع این تخلف نشان می‌دهد که برخورد قاطعانه‌ای با آن صورت نگرفته است. این اواخر برخی شهروندان به نصب تابلو‌هایی در کنار در‌های منزل روی آورده‌اند که به‌برچسب‌زننده‌ها هشدار می‌دهد در صورت نصب هر گونه تبلیغی روی این محل، فرد خاطی تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

شهروند هوشیار

در قصص و حکایات روزگاران کهن آمده است که شناخت حقیقی افراد در شرایط سخت به‌دست می‌آید و در شرایط عادی همگان دم از آراستگی به ویژگی‌های پسندیده اخلاقی می‌زنند. این روز‌ها چنانچه با دقت بیشتری به‌اطراف و اطرافیان توجه کنیم مصادیق چنین قصص و حکایاتی را خواهیم یافت. برای نمونه سه‌شنبه‌‌شب هفته جاری ساعت 21‌یکی از این شرایط و آزمون‌های سخت پیش آمد. ماجرا از آنجا آغاز شد که تعمیرگاه نیمه‌مخروبه‌ای که جزو طرح بزرگراه صیاد شیرازی است طعمه حریق شد. مطابق معمول، بسیاری از افرادی که شاید پیش از این در وصف نوعدوستی و احساس وظیفه جمعی خود به دفعات داد سخن سرداده بودند فقط نقش تماشاچیانی را بازی کردند که به جز سد معبر کار دیگری نمی‌کردند.

حال آنکه یکی از شهروندان برخلاف جریان جمعی و سدمعبر آنها، خود را دوان‌دوان به کوچه‌ای رساند که احتمال می‌داد آتش‌نشانان از آن کوچه وارد محل می‌شوند. وی با آگاهی از اینکه کوچه یاد‌شده به وسیله بلوک‌های سیمانی بسته شده است به وسیله حرکات دست راننده‌های خودرو‌های آتش‌نشانی را به مسیر صحیح و باز هدایت کرد و نشان داد به‌جای سدمعبر و هیجان‌طلبی می‌توان نوعدوستی و احساس وظیفه جمعی را در عمل نشان داد.

درخت‌نویسی

شاید اگر درخت‌ها در طول عمرشان پوست‌اندازی نمی‌کردند تا حالا درصد زیادی از آنها به‌خاطر نقش و نگارهایی که رویشان حکاکی و نوشته می‌شود، دیگر شباهتی به درخت نداشتند. این روزها در سطح شهر جایگاه‌های استوانه‌ای‌شکلی را می‌بینیم که برای چسباندن بنرهای تبلیغاتی شرکت‌ها به‌کار می‌روند اما گویا عده‌ای فکر می‌کنند درختان هم نوع چوبی همین استوانه‌ها هستند و روی تنه آنها محل مناسبی برای تبلیغات آنهاست. به ‌هر حال آنچه امروزه با وجود آلودگی هوای شهرها ضروری به‌نظر می‌رسد، حفاظت از درختان به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهر است.

پمپ‌بنزین و پارک خودرو

خیلی از شهروندان از کمبود جایگاه‌های بنزین در سطح شهر گلایه‌مند هستند. خیلی وقت‌ها رانندگان باید در محله‌‌هایی که آشنایی کافی به آنجا ندارند کلی از این و آن پرس‌وجو کنند و از این خیابان به آن خیابان بروند تا سرانجام بتوانند یک جایگاه سوخت، آن‌هم با یک صف بلند بالا از خودروها پیدا کنند. گهگاه همین اندک جایگاه‌ها هم دستخوش تعمیر می‌شوند. اما تعمیر پمپ‌های بنزین به مذاق بعضی از رانندگان خوش می‌آید چراکه آنها در هنگام تعمیر، جایگاه سوخت را به جایگاهی برای پارک خودرو تبدیل می‌کنند. این در حالی است که در اغلب موارد یکی از دلایل تعمیرات جایگاه‌های سوخت، افزایش تعداد پمپ‌های آنهاست و پارک‌کردن جلوی در ورودی آنها در عقب انداختن زمان پایان تعمیرات بسیار موثر است.