گروه سیاسی: اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت. خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی در گفت‌وگو با کارشناسان بین‌المللی، تحلیل‌های خود را معطوف به آثار این تحریم‌ها روی مردم ایران و از سوی دیگر واکنش ایران در قبال این تحریم‌ها کردند.

روز دوشنبه 27 عضو اتحادیه اروپا به‌طور رسمی، از چارچوب چهارمین دور تحریم‌های اعمال‌شده در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران فراتر رفتند و تحریم‌های جدیدی را در حوزه صنایع نفت و گاز ایران اتخاذ کردند. این تحریم‌ها علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انرژی را برای سرمایه‌گذاران اروپایی ممنوع می‌کند، شامل ممنوعیت فروش تجهیزات فناوری و خدمات به بخش انرژی ایران می‌شود.

بازگشت به 31 سال قبل

در نخستین واکنش‌ها پس از اعمال این تحریم‌ها وزیر خارجه سوئد که کشورش یکی از مخالفان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بود، تاکید کرد: نباید فراموش کرد که پیامد پاسخ ایران ممکن است به‌مراتب برای اقتصاد اروپا دردناک‌تر باشد.
کارل بیلدت تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران را به تحریم‌هایی تشبیه کرد که در سال 1979 از سوی آمریکا در قبال ایران اعمال شد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها در سال 1979 تحریم‌هایی را اتخاذ کردند که نتیجه چندانی نداشت و ما امروز در همین راستا گام بر می‌داریم.

خبرگزاری ریانووستی نیز در تحلیلی نوشت: اکثر وزرای خارجه اتحادیه اروپا معتقدند که این تحریم‌ها نهایتا تهران را وادار خواهد ساخت که نسبت به مذاکرات با گروه 1+5 جدیت بیشتری به خرج دهد اما کسانی هم وجود دارند که نسبت به مؤثر بودن روش‌های شدید تردید دارند. به گزارش فارس، این خبرگزاری به نقل از معاون بانک مرکزی ایران اعلام کرد: ایران قصد دارد که حساب‌های بانکی خود را در کشورهایی که علیه ایران تحریم‌هایی اتخاذ کنند، مسدود کند. این بدان معناست که ممکن است که تا 100 میلیارد یورو از سیستم مالی اروپا به سمت بانک‌های آسیایی حرکت کند که در اثر این اقدام ضربه به ثبات سیستم بانکی اتحادیه اروپا محسوس خواهد بود.

اصول را زیرپا می‌گذارند

مقامات روسیه نیز که در قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رای مثبت داده بودند، این بار در قبال تحریم‌های اتحادیه اروپا، جبهه گرفتند و ضمن انتقاد شدید از اقدامات یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، این اقدامات را نادیده گرفتن اصول همکاری مشترک توسط آنها دانستند. آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه اظهار داشت: ما بارها گفته‌ایم که معتقدیم استفاده از اقدامات یکجانبه یا گروهی در اتخاذ تحریم علیه ایران خارج از چارچوب تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، قابل‌قبول نیست. این نه تنها باعث تضعیف تلاش‌های مشترک ما برای حل و فصل سیاسی - دیپلماتیک مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است بلکه نشان‌دهنده نادیده گرفتن مفاد دقیقا بازنگری شده و مورد توافق قرارگرفته قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

نسترنکو همچنین گفت که مسکو اصولا با هر تلاشی حتی برای تعمیم قوانین داخلی اتحادیه اروپا و آمریکا بر کشورهای ثالث و استفاده از تحریم علیه شرکت‌ها و اشخاص حقیقی دولت‌هایی که به دقت شرایط مورد نظر قطعنامه شورای امنیت را رعایت می‌کنند، مخالف است. وی افزود: مجموعه تحریم‌های مصوب اتحادیه‌ اروپا، همانند فهرست تحریم‌های جدیدی که پیش از این توسط آمریکا تصویب شده بود، فراتر از راه حل مسائل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است و نمی‌تواند به یافتن راه حل سریع سیاسی - دیپلماتیک این مشکل منجر شود.

زبان تهدید، چیزی را حل نمی‌کند

روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن نیز روز گذشته نوشت: روسای جمهوری سوریه و بلاروس بر حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران تاکید کردند. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس لزوم دستیابی به راه‌حلی از طریق دیپلماسی درباره برنامه هسته‌ای ایران را خواستار شدند و بر حق همه کشورهای جهان از جمله ایران در توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز تاکید کردند. رئیس‌جمهوری سوریه در دیدارش با لوکاشنکو با اشاره به سیاست دشمنانه کشورهای غربی در برابر ایران تاکید کرد که زبان تهدید، موضوع هسته‌ای ایران را حل نمی‌کند.