گروه حوادث: پیامک‌های تبلیغاتی ترفندی بود که مرد جوان و همدستانش با استفاده از آن توانستند از ده‌ها نفر کلاهبرداری کنند

متهم و همدستانش بعد از اینکه با استفاده از مدارک جعلی یک شرکت کاغذی ثبت کردند، کلاهبرداری‌های خود را کلید زدند.
آنها در نخستین مرحله از نقشه خود، شروع به انتشار آگهی تهیه وام در روزنامه‌ها کردند و مدعی شدند در ازای دریافت مبلغی، برای مشتریان‌شان وام‌های میلیونی بدون نیاز به ضامن تهیه می‌کنند.

با این ترفند بود که تعداد زیادی از مالباختگان در آرزوی دریافت وام به سراغ این شرکت رفتند و مبالغی از 600 تا 800 هزار تومان به حساب شرکت واریز کردند اما هیچ خبری از وام بانکی نشد. مردان کلاهبردار وقتی با این شگرد توانستند از افراد زیادی کلاهبرداری کنند، دفتر محل کارشان را تخلیه کردند و بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شدند.

آنها در دومین مرحله از اجرای نقشه‌شان به ارسال پیامک متوسل شدند. متهمان بعد از تماس با مسئول ارسال پیامک‌های تبلیغاتی شرکت ارائه‌کننده خدمات تلفن همراه و واریز کردن مبلغ مورد نیاز به حساب این شرکت، پیامک‌هایی با این مضمون برای مشترکان تلفن همراه ارسال کردند. «ارائه وام 5، 10 و 20 میلیون تومانی، یکروزه و بدون نیاز به ضامن.

تعداد زیادی از متقاضیان دریافت وام نیز بعد از مشاهده این پیامک، به تصور اینکه پیامک از طریق مخابرات ارسال شده و قابل اعتماد و اطمینان است، با شماره تلفن‌های درج شده در آن تماس گرفتند و وقتی کلاهبرداران از آنها خواستند برای دریافت وام، مبالغی را به شماره حساب شرکت واریز کنند، این کار را انجام دادند. اما بعد از گذشت مدتی نه از وام خبری شد و نه مسئولان شرکت، پاسخگوی تماس‌های مشتریان‌شان شدند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: به‌دنبال شکایت تعداد زیادی از مالباختگان، تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری مردان کلاهبردار شروع شد. وی ادامه داد: بررسی‌ها حاکی از آن بود که این افراد هنگام ثبت شرکت و افتتاح حساب بانکی، از مدارک جعلی استفاده کرده بودند و به همین دلیل در بررسی‌های اولیه هیچ ردی از آنها به دست نیامد.

سرهنگ محمدیان با اشاره به اینکه متهمان برای اجرای نقشه‌های خود بیش از 50 حساب بانکی با استفاده از مدارک جعلی در بانک‌ها باز کرده بودند، افزود: به محض اینکه مالباختگان برای دریافت وام به حساب این افراد پول واریز می‌کردند، آنها این مبالغ را از حسابشان برداشت می‌کردند و به همین خاطر وقتی حساب‌های این باند با دستور قضایی مسدود شد، مبلغ زیادی در این حساب‌ها وجود نداشت.

وی تصریح کرد: تنها سرنخی که تا‌کنون از اعضای این باند به دست آمده، عکس فتوکپی شناسنامه جعلی یکی از آنهاست که هنگام افتتاح حساب بانکی از آن استفاده کرده بود. به همین دلیل قاضی پرونده با صدور مجوز چاپ این عکس در روزنامه‌ها از کسانی که از مخفیگاه متهم خبر دارند خواسته است اطلاعات خود را از طریق شماره تماس 51055614 در اختیار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران قرار دهند.

رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان اینکه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از سوی شرکت‌های خدمات تلفن همراه دلیلی بر صحت محتویات آن نیست از شهروندان خواست به راحتی به این پیامک‌ها اطمینان نکنند و قبل از انجام هر گونه اقدامی، تحقیقات لازم درخصوص فعالیت شرکت مورد نظر را انجام دهند