گروه اقتصادی: روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی درباره خبر روزنامه همشهری با عنوان « رکود سنگین ساخت مسکن در تهران و کلانشهرها» در مورخه سوم مرداد 1389 توضیح زیر را ارسال کرده است: استفاده از آمار دقیق و به روز، پیش نیاز ارزیابی صحیح است که متأسفانه مقاله مندرج در آن روزنامه به این مهم توجه نکرده است.

آخرین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که در 3ماهه ابتدایی سال‌جاری برای 26 هزار و 592 واحد مسکونی در شهر تهران پروانه ساختمانی صادر گردیده است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با رشد 46 درصدی مواجه بوده است.

همچنین براساس آخرین گزارش، برای مناطق شهری کل کشور در فروردین ماه سال‌جاری37 هزار و 613 واحد مسکونی، پروانه ساختمانی اخذ نموده‌اند که از رشد 39 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل برخوردار است. در ادامه توضیح وزارت مسکن و شهرسازی آمده است: با این رویکرد و با توجه به تدابیر اتخاذشده، روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی از پاییز سال گذشته متوقف و پس از آن به‌طور پیوسته دارای رشد مثبت بوده است؛ بر همین اساس پیش‌بینی می‌گردد در سال‌جاری شاهد رونق در ساخت و ساز باشیم که کل اقتصاد به‌طور عام و بخش مسکن به‌طور خاص از این مهم بهره‌مند خواهند گردید.

رکود سنگین ساخت مسکن در تهران و کلانشهرها

توضیح همشهری:

1- منبع خبر و نه مقاله همشهری آخرین آمار رسمی بانک مرکزی است که روی سایت این بانک قرار می‌گیرد و آخرین آمار مربوط به تیرماه 1389 است که روند صدور پروانه‌های ساختمانی را تا پاییز سال گذشته (1388) منتشر کرده است و بهتر است اگر وزارت مسکن و شهرسازی آمار تازه‌تر و دقیق‌تری از بانک مرکزی در اختیار دارد، آن را برای مطبوعات ارسال کند و اینگونه نباشد که در پاسخ به خبر روزنامه همشهری، اولا منابع و آمار رسمی بانک مرکزی رد شود، ثانیا منبع استناد وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مرکزی عنوان می‌شود اما در پاسخ به روزنامه دیگر، آمار شهرداری‌های کل کشور مورد استناد قرار می‌گیرد. پیشنهاد بهتر این است که اجازه داده شود بانک مرکزی آمارهای خود را به‌روز نگه دارد تا وزارت مسکن و سایت دولت دچار دوگانگی در شفاف‌سازی‌ واقعیت‌ها نشوند.

2- سایت اطلاع‌رسانی دولت به مصداق ضرب‌المثل «کاسه داغ‌تر از آش» توضیح وزارت مسکن و شهرسازی به خبر همشهری را تحریف کرده و این عنوان را مناسب‌تر دیده است که:« آمار مقاله مندرج در همشهری کاملا اشتباه است.» این در حالی است که در متن توضیح وزارت مسکن اصلا اشاره‌ای صریح و حتی ضمنی نشده است که آمار مقاله مندرج در همشهری کاملا اشتباه است . علت انتخاب چنین تیتری از سوی سایت اطلاع رسانی دولت قدری عجیب است. البته این خود نوعی تحریف رسمی یک جوابیه رسمی است. بهتر است دست‌اندرکاران این سایت از برخوردهای احساسی دوری کرده و دقت، منطق و اصول حرفه‌ای را مبنای کار قرار دهند.