گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، تنها محلی برای دوستداران علوم قرآنی نیست، همه می‌توانند از این نمایشگاه لذت ببرند حتی کسانی که به هنر نمایش علاقه دارند، چرا که در جشنواره امسال برای علاقه‌مندان به هنر تئاتر برنامه ترتیب داده شده‌است

برنامه‌های این دوره از جشنواره قرآن در حوزه تئاتر به 3بخش هنرهای نمایشی، کودک و خانواده تقسیم شده‌است. این نمایش‌ها به‌صورت روزانه در نمایشگاه اجرا می‌شود. در بخش هنرهای نمایشی نمایش‌های خیابانی، عروسکی و پرده‌خوانی اجرا می‌شود، در بخش خانواده 2 نمایش به نام‌های «یکی از هزاران» و «فال»به کارگردانی کوروش زارعی و در بخش کودک هم نمایش‌هایی برای این گروه سنی تدارک دیده شده‌است.

در این دوره از نمایشگاه 18 اثر نمایشی، شامل 4پرده‌خوانی و نقالی و 14 اثر نمایش خیابانی تولید شده که روزانه در تراس شرقی نمایشگاه اجرا می‌شود. سیدصادق موسوی، مدیر بخش هنرهای نمایشی نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم اهداف این کار را انتقال مفاهیم دینی و قرآنی با زبان قرآن دانست و گفت: ما این ایام را غنیمت شمردیم تا باورهای دینی، زندگی اولیا و انبیا و مفاهیم قرآنی را در قالب نمایش اجرا کنیم.

به همین دلیل از بین کارهای ارسالی که تعدادشان هم کم نبوده، آثاری انتخاب شده‌اند که مفاهیم قرآنی، زندگی اولیا و انبیای الهی و روایت تاریخ اسلام، کیفیت توانایی انتقال مفاهیم، جذابیت هنری، کارگردانی، قابلیت‌های فنی و محتوایی و بدیع آثار تولیدی و غیرتکراری‌بودن آنها نقش پررنگ‌تر و حرفه‌ای‌تر داشته‌اند.

از 14 نمایش ارائه شده در نمایشگاه 5 نمایش، عروسکی است و 9 اثر دیگر به‌صورت خیابانی اجرا می‌شود. به گفته موسوی بیشتر داستان‌ها به شکل مستقیم از داستان‌های‌ قرآنی، زندگی پیامبران برداشت شده‌است و داستان‌های دیگر هم برگرفته از این داستان‌هاست اما نمایشنامه‌ها‌ برای طیف گسترده مخاطبان طراحی شده ‌است.

او استقبال از نمایش‌ها را بسیار گسترده و زیاد توصیف کرد و استقبال از پرده‌‌خوانی را به‌علت شناخت مردم و نحوه ارتباط‌گیری آن با مردم بسیار زیاد دانست.اما بخش دیگری که با استقبال خوب مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه مواجه شده‌است، بخشی است که اختصاص به نمایش‌هایی برای خانواده‌ها دارد