تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۵

انواع و اقسام پارک‌های غیرقانونی وجود داشت، نوع تلفنی نیز به آن اضافه شد

در این نوع خاص پارک‌کردن، راننده در هر محدوده از کوچه و خیابان که راحت بود پارک کرده و برای آسودگی وجدان و نشان دادن پایبندی به حقوق دیگران، به گذاشتن یک یادداشت اکتفا می‌کند. طی این یادداشت راننده‌های خودرو‌هایی که پشت خودروی وی گیر افتاده‌اند یا اهالی ساختمانی که می‌خواهند از پارکینگ ساختمان خارج شوند باید با استفاده از شماره‌تلفن درج‌شده روی یادداشت راننده‌ متخلف با وی تماس بگیرند تا اگر وی به قول معروف سرش خلوت بود و کاری نداشت برای جابه‌جایی خودرو به محل مراجعه کند. با وجود این علاوه‌ بر ماموران راهنمایی و رانندگی، به‌نظر اغلب راننده‌ها نیز این نوع پارک‌کردن با قوانین زندگی شهری و قوانین راهنمایی و رانندگی منافات دارد و باید از آن خودداری کرد.

دیوار‌های کاغذی

با اینکه دیوار‌های مجتمع‌های مسکونی و حتی منازل مسکونی ویلایی به‌قدری نازک شده‌اند که گاهی صدای صحبت‌های عادی همسایه‌های دیوار‌به‌دیوار نیز از آن عبور می‌کند، برخی تصور می‌کنند این دیوار‌ها همچنان مانند قدیم ضخیم و برای صدا غیرقابل عبور هستند. نتیجه این تصورات غیرواقعی این می‌شود که همسایه‌ها باید در طول 24‌ساعت گوش شنوایی برای انواع و اقسام صداهای قابل تحمل و غیرقابل تحمل آنها داشته باشند؛

از صدای بلند تلویزیون گرفته تا جر‌و‌بحث‌های معمول بین اعضای خانه مواردی است که از مصداق‌های همسایه‌ آزاری به وسیله این نوع آلودگی صوتی است. این مزاحمت را به‌صدای کشیدن اجسام روی زمین و بازی‌های پر سر و صدای کودکان همسایه‌های طبقه‌های بالایی و حتی کناری اضافه کنید تا متوجه ابعاد وسیع بی‌ملاحظه بودن‌ آنها بشوید. به‌هرحال برای داشتن ساختمانی آرام و همسایه‌های راضی باید به چنین مواردی توجه کرد.

پاتک به دوربین هوشمند

از زمان نصب دوربین‌های کنترل هوشمند طرح ترافیک شهر تهران مدت زیادی نمی‌گذرد. با وجود این، بعضی از راننده‌ها می‌خواهند نشان دهند که از این دوربین‌ها هم با‌هوش‌تر هستند و به‌نوعی به هوشمندی آنها پاتک می‌زنند و با وجود هر نوع تکنولوژی جدیدی قادرند تا خودروی خود را به هر محدوده‌ای ببرند یا در هر جایی پارک کنند.

برای نمونه بعضی از رانندگان متخلف با آگاهی از نصب چنین دوربین‌هایی خودروی خود را در منطقه‌ای «توقف مطلقا ممنوع» پارک کرده و با کشیدن یک تکه پارچه یا کاغذ روی پلاک خودروی خود از ضبط تصویر پلاک خودروی خود توسط دوربین جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که این کار آنها ضایع کردن حقوق شهروندی دیگران محسوب شده و پلیس به شدت با آن برخورد می‌کند.

حقوق شهروندی معلولان

اگر کمی خودمان را به‌‌جای معلولان و جانبازان این شهر بگذاریم، متوجه می‌شویم که آنها در بسیاری از محدوده‌های شهر با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و دَم برنمی‌آورند. البته گفتنی است که شهرداری تهران در طرح‌های عمرانی خود، حضور این قشر را نیز در نظر گرفته است اما گهگاه رفتار درصدی از شهروندان با این قشر جامعه به گونه‌ای است که هیچ احساس مسئولیتی در قبال آنها نمی‌کنند.

برای نمونه تصویری که مشاهده می‌کنید مشاهدات یکی از نگارنده‌های این ستون است. یکی از معلولان این شهر به‌کمک آشنای خود مسیر طولانی‌ را طی کرد تا به خط عابر پیاده برسد اما برای عبور از روی خط‌کشی مدت‌ها منتظر توقف چند‌لحظه‌ای راننده‌‌هایی شد که هیچ اهمیتی به حضور وی نمی‌دادند. همه اینها در حالی بود که رعایت حق‌تقدم عابر روی خط‌کشی حق هر شهروندی از جمله این شخص بود. بنابراین بهتر است که رعایت حقوق شهروندی را که حق خود می‌دانیم حق هر شخص دیگری نیز تلقی کنیم.