تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۹

گروه بین‌الملل: عملیات اطلاعاتی مشترک سیا و ماموران سرویس اطلاعات فرانسه در مصر با واکنش کشور مصر و اعتراض روسیه رو به رو شد.

سیا و سرویس اطلاعاتی فرانسه در مصر حلقه تروریستی با پشتیبانی اطلاعاتی به راه انداخته بودند که به کار جذب جنگجوی خارجی برای جنگ با اشغالگران در افغانستان و عراق می‌پرداخت.

ماموران اطلاعاتی مصر با نفوذ در این هسته تروریستی آن را شناسایی کرده و رهبران آمریکایی و فرانسوی آن را دستگیر کردند.

ماموران اطلاعاتی مصر دیروز برای اولین بار جزئیات جدیدی از مرد آمریکایی دستگیرشده در این هسته تروریستی را منتشر کردند.

به گفته مقامات اطلاعاتی مصر این آمریکایی به جذب مسلمانان برای جنگ با اشغالگران در عراق می‌پرداخت.

این مرد آمریکایی ماه گذشته به همراه 11 اروپایی و تعداد نامعلومی مصری و عرب از دیگر کشورها دستگیر شدند.

مقامات مصری همچنین هشت شهروند فرانسوی و دو بلژیکی را از کشور اخراج کرده اند.

یک شهروند فرانسوی دیگر هم در کنار مرد آمریکایی دستگیر شده و اکنون در اختیار اطلاعات مصر هستند.

دولت آمریکا دیروز اعلام کرد که انتظار دارد با مرد آمریکایی دستگیرشده در مصر به عنوان یک مظنون رفتار شده و بعد از چند روز آزاد شود.

وزارت خارجه آمریکا نیز دیروز در بیانیه‌ای از مصر به خاطر این که امکان دسترسی به مرد آمریکایی دستگیر شده در اسرع وقت فراهم نشده انتقاد کرد.

مقامات مصری با اطلاع از اینکه فرانسوی‌های اخراج شده از این کشور بعد از بازگردانده شدن به فرانسه بلافاصله آزاد شده اند بسیار خشمگین شده و دریافتند که این بخشی از یک عملیات مشترک میان سیا و مقامات اطلاعاتی فرانسه بوده است.

روزنامه اینترنشنال هرالدتریبیون خبر آزادی این 8 فرانسوی مظنون تروریستی و اخراج شده از مصر را اینگونه منتشر کرد، پلیس ضد تروریست فرانسه 8 مرد فرانسوی را که از سوی مقامات مصری به تلاش برای انجام حمله در خاور میانه متهم شده و از این کشور اخراج شده بودند را آزاد کرد.

این 8 فرانسوی روز جمعه در فرودگاه پاریس بلافاصله بعد از خروج از هواپیما دستگیر شدند اما روز شنبه و یکشنبه همگی آزاد شدند.

هنوز معلوم نیست چرا سیا هسته تروریستی را برای جذب نیرو در جنگ با نیروهای خودش در عراق به راه انداخته است.

اما نکته کنایه آمیز دیگر این است که همزمان با دستگیری یک مامور سیا در مصر، مقامات ایتالیایی برای محاکمه 26 مامور سیا به خاطر آدم ربایی یک روحانی مصری و تحویل دادن او به ماموران اطلاعاتی مصر آماده می‌شوند.

در این پرونده بیش از 30 مامور اطلاعاتی آمریکا به همراه چندین مامور اطلاعاتی ایتالیا در معرض محاکمه هستند.

این عملیات بخشی از فعالیت اطلاعاتی سیا در اروپا بوده است که در چارچوب جنگ با تروریسم و فراتر از قوانین کشورهای اروپایی انجام شده است.