گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد انتصاب شهرداران شهرهای بیش از 500 هزار نفر جمعیت توسط وزیر کشور مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری نمایندگان مجلس در نشست دیروز خود به ادامه بررسی جزئیات لایحه اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن  پرداختند.

براین اساس 49 نفر از نمایندگان پیشنهاد داده بودند که انتصاب شهرداران شهرهای بالای 500 هزار نفر و مراکز استان‌ها به پیشنهاد استاندار با حکم وزیر کشور و سایر شهرها به پیشنهاد فرماندار و با حکم استاندار، انتصاب دهیاران با پیشنهاد بخشدار و با حکم فرماندار باشد.

همچنین پیشنهاد شده بود که شهردار و دهیار نمی‌تواند همزمان عضو هیچ یک از شوراهای اسلامی باشد که این پیشنهاد به تصویب نرسید.

همچنین براساس پیشنهاد دیگری دولت موظف بود بلافاصله پس از رسمیت‌یافتن شوراها نسبت به معرفی شهردار واجد شرایط اقدام کند و شورای اسلامی ظرف 10 روز باید جلسه رأی اعتماد را برگزار کند که این پیشنهاد نیز رأی مثبت نیاورد. رضا طلایی نیک نماینده بهار و کبودرآهنگ نیز پیشنهاد دیگری را نسبت به این ماده ارائه کرد.

طلایی نیک در توضیح این پیشنهاد گفت: نمایندگان مجلس در دو رأی‌گیری تصویب کردند که شهردار همچنان توسط شوراهای اسلامی انتخاب شوند.