گروه اقتصادی: رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در برابر اصناف و بازار عقب نشینی نکردیم، از آغاز فعالیت و مذاکره برای مالیات سال آینده اصناف خبر داد

به گزارش فارس، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان مالیاتی عقب‌نشینی نکرده است بلکه به اشتباه اعلام شده بود مالیات اصناف 70 درصد افزایش می‌یابد درحالی‌که در هنگام تهیه قانون بودجه 89 گفته شده بود رشد درآمدهای مالیاتی 31 درصد و برای اصناف 30 درصد پیش‌بینی شده بود، درحالی‌که در سال‌های اخیر میانگین رشد درآمد مالیاتی 25 درصد و در برخی از سال‌ها بیش از 30 درصد بوده است.

این اظهارنظر علی عسگری معاون امور مالیاتی وزیر اقتصاد مبنی بر عقب‌نشینی در شرایطی عنوان می‌شود که تیرماه امسال سرانجام پس از رایزنی و کش‌و‌قوس فراوان نه تنها سازمان امور مالیاتی از ادعای اولیه افزایش 70 درصدی مالیات عملکرد سال 1388 اصناف و بازار کوتاه آمد و به 15 درصد رضایت داد بلکه هنوز بر سر مرجع تعیین نمونه‌گیری از مؤدیان مالیاتی بازار اختلاف وجود دارد.

عسگری گفت: در سال 82 اصناف متعهد شده‌اند ظرف 3 سال مشمولان بند الف و ب تا سال 85 ماشین فروش در واحدهای صنفی خود قرار دهند و برای بند ج تا 5 سال یعنی سال 87 این کار انجام شود اما آنها اکراه داشتند و دلایلی ارائه می‌کردند که برخی از آن برای ما قابل‌قبول بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: دو و نیم میلیون ماشین فروش برای همه اصناف کشور موجود نیست و کسی هم توان ساخت آن را ندارد اما برخی شرکت‌های سازنده گفتند اگر مشتری باشد قادر به تولید آن هستیم.

دشواری‌های مالیات بازار

عسگری افزود: در حال حاضر برای مالیات سال آینده تاکنون 2 جلسه با اصناف و وزارت بازرگانی برگزار شده و شورای اصناف نیز راغب است توافقنامه با سازمان مالیاتی و قراردادن ماشین فروش در واحدهای صنفی انجام شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مشمولان بند ج تا دارای ماشین فروش نشوند حساب و کتاب و دفتر درآمد و هزینه برای آنها معنا ندارد، گفت: مشمولان بند الف مالیات مستقیم باید دفتر کل از سازمان مالیاتی دریافت کنند اما بسیاری از آنها معاملات را ثبت نمی‌کنند.

او افزود: مشمولان بند ب باید دارای دفتر درآمد و هزینه باشند و بند ج نیز اصولا دفتر ندارند اما برای اخذ مالیات شواهد و قرائن برای سازمان مالیاتی حجت است و به‌عنوان مثال یک نانوایی می‌داند که از ابتدای سال چقدر سهمیه آرد دریافت کرده و چقدر نان فروخته است. وی با بیان اینکه 6 هزار و 200 میلیارد تومان بدهی مالیاتی تاکنون محاسبه شده گفت: بحث فرار مالیاتی از بدهی مالیاتی جداست و باید پایه‌های جدید مالیاتی شناسایی شود.

عسگری در مورد رسیدگی به اظهار‌نامه مؤدیان مالیاتی گفت: نمونه‌گیری ابتدا انتخاب شده و اطلاعات اصناف و مشاغل به اتحادیه‌ها اعلام شده و رسیدگی به این اظهار‌نامه‌ها که حق طبیعی سازمان مالیاتی است، انجام می‌شود