علی شاکری: شانزدهمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان جهان در حالی از روز شنبه 6شهریور با حضور 24 تیم برتر دنیا از جمله تیم ملی ایران در ترکیه آغاز می‌شود که تمام دغدغه‌ مسئولان بسکتبال، کادر فنی و بازیکنان قهرمان دوساله جام ملت‌های آسیا در این بازی‌ها به خوب باختن و حریفان را به احترام واداشتن خلاصه می‌شود.

در استراتژی «وسلین ماتیچ» و صحبت‌هایش حرفی از صعود احتمالی در بین نیست. سرمربی تیم ملی بسکتبال همانند «ایگورترومن» هموطن صرب خود که با تیم ملی و پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سال2007 در «ساتیاما»ی ژاپن به المپیک 2008 پکن صعود کرد، حضور در رویدادی چون مسابقات قهرمانی جهان را به خودی خود یک افتخار قلمداد می‌کند و می‌گوید: «بالاکشیدن بسکتبال ایران و راهیابی‌اش به چنین میدان‌هایی خود امتیازی است که خیلی از تیم‌های دیگر آرزویش را دارند».

«ماتیچ» قبل از سفر بامداد روز پنج‌شنبه به استانبول در گفت‌وگو با همشهری ضمن آنالیز حریفان هم‌گروه ایران و اشاره به دشواری بازی با حریفانی که هرکدام سابقه کسب عنوان در بازی‌های المپیک و قهرمانی جهان را دارند با وجود مصدومیت چند بازیکن کلیدی‌اش دلخوش به همبستگی تیمی شاگردانش است که برای کشورشان آماده همه‌گونه فداکاری هستند و این نکته را یکی از نقاط قوت تیم ایران می‌داند.

  • آقای ماتیچ در کمتر از 3روز به آغاز مسابقات جهانی موقعیت تیم ایران را پس از طی‌کردن پروسه آماده‌سازی و حضور در تورنمنت‌های مختلف چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌دانم چگونه به این سؤال شما جواب دهم. مدت‌ها حامد حدادی را نداشتیم. آفاق را به دلیل مصدومیت از دست دادیم و هم‌اکنون صمد نیکخواه بهرامی به دلیل التهاب روی زانویش قادر به تمرین نیست. جواد داوری هم در سربازی به جای بسکتبال قدم‌رو تمرین کرده و در سفر به ایتالیا با مشکل خروجی پویا تاجیک و یک بازیکن دیگر مجبور به کنار‌گذاشتن آنها شدم. اول از مشکلات گفتم و حالا می‌خواهم از نقاط قوت بگویم. مهم‌ترین نقطه مثبت در تیم اعزامی این است که همه بازیکنان و حتی حدادی با تمام وجودشان بازی می‌کنند. آنها کشورشان را خیلی دوست دارند و این موضوع برای من و کادر فنی بسیار ارزشمند است. در همین بازی‌های تدارکاتی، بودند بازیکنانی که من را به آینده بسکتبال ایران امیدوار کردند. در حالی که حدادی سال خوبی را پشت ‌سر نگذاشت و فرصت کمی برای بازی کردن در تیم ممفیس داشت، اصغر کاردوست باعث امیدواری من شد و ارسلان کاظمی هم با بازی در تیم کالج‌های آمریکا نشان داد که پیشرفت خوبی داشته است. با چنین شرایطی خود را آماده بازی اول با برزیل و سایر حریفان کرده‌ایم.

  • با این اوصافی که شما مطرح کردید نمی‌توان هیچ امیدی به صعود داشت؟

ما در گروهی دشوار و در محاصره تیم‌های قدرتمندی قرار گرفته‌ایم. سطح مسابقات آسیا با مسابقات قهرمانی جهان قابل قیاس نیست و تفاوت بسیاری دارد. تازه در آسیا هم کار چندان راحت نیست. ما اگرچه در جام ویلیام جونز در غیاب چند بازیکن اصلی‌مان در حقیقت با دست چپ توانستیم همه حریفان آسیایی خود (لبنان، ژاپن، تایوان و فیلیپین) را ببریم، اما چین با بازگشت یائومینگ و شروع تمریناتش از دید من موقعیت ممتازتری نسبت به سایر تیم‌ها دارد و تیم ایران و تیم‌های دیگر بعد از چین قرار می‌گیرند. هرچند نمی‌توانم نتیجه احتمالی ایران و چین را در بازی آینده دو تیم با بودن یائومینگ پیش‌بینی کنم. در مسابقات جهانی با وجود آنکه آسیایی‌ها از مهارت‌های فردی بسیار خوبی برخوردارند، اما در برابر دفاع فیزیکی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شانسی برای پیروزی و حتی بازی برابر نیز ندارند. در مسابقات جهانی همه با قدرت می‌آیند و همه نیز برای صعود با تمام وجود می‌جنگند.

  • ایران در کدامیک از گروه‌های چهارگانه قرار می‌گرفت، دلخواه شما بود و شما راضی‌تر بودید؟

برای من اصلا اهمیتی ندارد که در کدام گروه قرار می‌گرفتیم، بهتر بود. ما بازی‌های آسیایی گوانجو را در پیش داریم که خود مسابقاتی بسیار سنگین است. من و کمک‌هایم تلاش می‌کنیم که تیم ایران همه توانش را در برابر حریفان به نمایش بگذارد. من در وهله نخست به رشد و پیشرفت بیشتر بازیکنانم می‌اندیشم و اینکه آنها تفاوت خود را با بازیکنان اروپایی و آمریکایی بتوانند حس ‌کنند. مهم نیست ما بازنده باشیم یا برنده بلکه بالاکشیدن بسکتبال ایران از سطح آسیا مهم‌ترین هدف ما در میدانی است که از تمامی دنیا تنها 24تیم توانسته‌اند به مرحله نهایی آن صعود کنند.

  • در ترکیه در هم‌گروهی با تیم‌های گروه B منتظر بازی نزدیک و پایاپای تیم ملی با کدامیک از تیم‌های هم‌گروه باید بود؟

تونس که آنها هم حریف آسانی نخواهند بود. بازی تیم‌های فیزیکی مثل تونس در برابر تیم با تکنیک ایران می‌تواند یک بازی نزدیک باشد.

  • برداشت شما قبل از مسابقات جهانی در مصاف با تیم‌های اروپایی در تورنمنت‌های مختلف چه بود؟

اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دفاع فیزیکی سختی دارند. فیلم بازی با نیوزیلند را چند بار همراه با بازیکنان مرور کردیم و دلیل بازی نزدیک تیم ایران مقابل این تیم و استرالیا این بود که تا حدودی دفاع فیزیکی داشتند. آنها دفاعشان چندان قوی‌تر از ما نبوده. در اروپا اکثر بازیکنان تیم‌ها یا در لیگ معتبری چون یورولیگ و یا در NBA بازی می‌کنند که بازیکنان شرایط سختی را همراه با بازی‌های پرفشار متحمل می‌شوند و آن وقت بازیکنان ما در بازی‌های غرب آسیا یا در باشگاه‌های آسیا که بدون حضور چینی‌ها مفهومی ندارد هرگز با چنین شرایطی روبه‌رو نیستند.

  • آنالیز شما از حریفان مطرح ایران در گروه دوم چیست؟

برزیل بازی‌هایش پرنوسان است و بسکتبال را فیزیکی بازی می‌کند. آنها دارای 2سنتر خوب بوده و در هر بازی 30تا40 ریباند موفق دارند. «باربوسا» و «بروشا» 2مهره کلیدی آنها در NBA شاغلند و یک بازیکن آنها نیز در یورولیگ بازی می‌کند. آنها در آخرین بازی خود با 4امتیاز اختلاف آرژانتین را برده‌اند. کرواسی تیم جوان و باانگیزه‌ای است. 3کوارتر از بازی آنها مقابل اردن را دیدم که با 17 امتیاز اختلاف جلو بودند. اکثر بازیکنان این تیم نیز در NBA بازی می‌کنند. آمریکا مجموعه‌ای از بازیکنانی است که برای بسکتبال پرورش پیدا کرده‌اند و همواره با انگیزه‌های بالا برای قهرمانی به میدان می‌روند. اسلوونی هم شرایطی کم‌وبیش مشابه با کرواسی دارد و جزو تیم‌های خوب اروپا محسوب می‌شود.

  • آمریکا اخیرا چین را در یک بازی تدارکاتی با 47 امتیاز اختلاف شکست داده است. آیا فاصله بسکتبال ایران و آمریکا را هم در این حد پیش‌بینی می‌کنید؟

این فاصله واقعی یک تیم قدرتمند آسیایی با آمریکاست و ما نیز اگر بتوانیم با این اختلاف بازنده شویم نتیجه‌ای قابل قبول خواهد بود. البته با شروع بازی‌ها و دیدن بازی حریفان می‌توان ارزیابی دقیق‌تری از سرعت و قدرت حریفان داشت.

آشنایی با بازیکنان اعزامی

پست یک: در این پست مهدی کامرانی گزینه اصلی است و جواد داوری هم به عنوان جانشین کامرانی محسوب می‌شود. آرن داودی و امیر امینی هم توانایی بازی در این پست و پست2 را دارند.
پست 2: بعد از آسیب‌دیدگی حامد آفاق، ایمان زندی و سامان ویسی برای این پست بیشتر مطرح هستند.
پست3: صمد نیکخواه بهرامی گزینه اصلی است و در صورت غیبت احتمالی او ارسلان کاظمی، ایمان زندی و محمد حسن‌زاده هم در صورت انتخاب‌شدن می‌توانند در ترکیب تیم ایران قرار گیرند.
پست4: اوشین ساهاکیان نفر اول مورد نظر ماتیچ است و موسی نبی‌پور هم به عنوان بازیکن جانشین مطرح است.
پست 5: حامد حدادی پرامیدترین بازیکن ایران برای مسابقات جهانی است و اصغر کاردوست هم در بازی‌های اخیر تیم ملی توانسته نظر موافق ماتیچ را سخت به خود جلب کند.

بسکتبال قهرمانی مردان جهان

مسابقات قهرمانی بسکتبال مردان جهان هر چهار سال یک‌بار با شرکت تیم‌های ملی بسکتبال مردان برتر دنیا و زیر نظر فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (FIBA) در یک کشور برگزار می‌شود. این مسابقات هم‌اکنون با شرکت ۲۴‌تیم از ۵کنفدراسیون قاره‌ای انجام می‌شود و در کنار مسابقات بسکتبال المپیک مهم‌ترین رویداد بین‌المللی ورزش بسکتبال محسوب می‌شود. درآخرین دوره این مسابقات که به میزبانی ژاپن در سال 2006 در قاره آسیا برگزار شد اسپانیا به مقام قهرمانی رسید.

تیم ملی اسپانیا که در شهر سایتامای ژاپن بالاتر از یونان و ایالات متحده آمریکا به قهرمانی این مسابقات رسید، در شانزدهمین دوره این مسابقات در ترکیه تیم مدافع عنوان قهرمانی به شمار می‌رود. مسابقات بسکتبال قهرمانی جهان نخستین بار در سال ۱۹۵۰ در آرژانتین با شرکت ۱۰ کشور برگزار شد که تیم‌های ملی بسکتبال آرژانتین، آمریکا و شیلی به‌ترتیب اول تا سوم شدند. ۴ دوره بعدی مسابقات نیز در آمریکای جنوبی و درکشورهای برزیل، شیلی، برزیل و اروگوئه برگزار شد. سرانجام پس از20 سال، میزبانی این مسابقات به اروپا و یوگسلاوی سابق رسید و این کشور در سال 1970 موفق به برگزاری این رویداد جهانی شد. در میان کشورهای آسیایی قبل از آنکه ژاپنی‌ها درسال 2006 اقدام به برگزاری این بازی‌ها کنند این فیلیپین بود که در اوج درخشش خود در آسیا در سال 1978 میزبان این مسابقات شد.

تا سال 1986 در اسپانیا این رقابت‌ها تنها با حضور 16‌تیم برگزار می‌شد اما در این دوره برای نخستین بار ۲۴ تیم در بازی‌ها حاضر شدند ولی دوباره مسابقات با حضور ۱۶تیم ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۰۶ در سایتامای ژاپن مسئولان فیبا روی حضور 24 تیم به توافق رسیدند. در شانزدهمین دوره این مسابقات درترکیه نیز 24 تیم در4 گروه 6 تیمی درمرحله مقدماتی با هم به رقابت می‌پردازند که از هرگروه 4 تیم راهی مرحله دوم خواهد شد.

گروه‌بندی بازی‌ها

گروه‌بندی این مسابقات که به میزبانی شهر‌های استانبول، آنکارا، قیصریه و ازمیر برگزار خواهد شد به شرح زیر است:
گروه A: صربستان، آرژانتین، اردن، آلمان، آنگولا،استرالیا
گروه B: آمریکا، کرواسی، برزیل، تونس، اسلوونی، ایران
گروه C: یونان، چین، ترکیه، روسیه، پورتوریکو، ساحل عاج
گروه D: لیتوانی، فرانسه، اسپانیا، کانادا، نیوزیلند، لبنان
در پایان دور مقدماتی، ۴ تیم از هر گروه به دور بعد صعود می‌کنند و مسابقات تا پایان رقابت‌ها به شکل حذفی پیگیری خواهد شد.

برنامه بازی‌های ایران به وقت تهران

شنبه 6 شهریور: ایران - برزیل ساعت 23
یکشنبه 7 شهریور: ایران - کرواسی ساعت20:30
دوشنبه 8 شهریور: ایران - تونس ساعت 20:30
چهارشنبه 10 شهریور: ایران - آمریکا ساعت 20:30
پنجشنبه 11 شهریور: ایران -اسلوونی ساعت20:30