گیمزکام که بزرگترین نمایشگاه بازیهای کامپیوتری در اروپا و از معتبرترین نمایشگاههای صنعت سرگرمیهای دیجیتال در جهان است، برای دومین سال متوالی در شهر کلن برگزار شد. امسال بیش از ۵۰۰ کمپانی از ۳۳ کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کردند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر از علاقمندان از این نمایشگاه دیدن کردند که بیش از ۷۰ درصد آنها را مردان تشکیل میدهند.
کمپانیهای برجسته فعال در زمینه طراحی، تولید و بازاریابی بازیهای کامپیوتری، از این نمایشگاه برای گسترش ارتباطات تجاری، یافتن بازارهای تازه، برآورد نیازهای مخاطبان و نمایش نوآوریهای خود بهره میگیرند. غولهایی نظیر مایکروسافت، نینتندو، اسکورنیکس، کونامی، الکترونیک آرتس، 2K گیمز، سونی و دیگر کمپانیهای شرکت کننده علاوه بر ارائه جدیدترین تجهیزات، سختافزارها و کنسولهای بازیهای ویدئویی، امکان تست آخرین نسخه بازیهای خود را برای کاربران مشتاقی که از نقاط گوناگون اروپا و جهان به این نمایشگاه آمدهاند، فراهم میکنند.
این نخستین بار است که این نمایشگاه با مشارکت رسمی کشور کانادا برگزار میشود. کانادا سومین تولیدکننده بزرگ بازیهای کامپیوتری در جهان است و برگزارکنندگان نمایشگاه هدف از این اقدام را "ایجاد پلی میان بازار اروپا و آمریکای شمالی" اعلام کردهاند. آلمان دومین بازار بزرگ اروپا برای بازیهای کامپیوتری است. ۱۲ میلیون کاربر بازیهای دیجیتال و مبتنی بر اینترنت در این کشور وجود دارد و این رقم همچنان رو به افزایش است.
یکسوم فضای ۱۲۰ هزار متر مربعی نمایشگاه به بخش "تجاری" اختصاص یافته است و بیشتر مدیران کمپانیها و نمایندگان رسانهها در این بخش به چشم میخورند، اما کاربران نوجوان و جوان و خورههای بازیهای کامپیوتری از آن تنها بهعنوان راهرویی برای رسیدن به سالنهای محبوب خود بهره میگیرند؛ محیطی کاملا متفاوت، شلوغ و پر سر و صدا، آکنده از موزیکهایی با ریتم تند و نورپردازیهای دینامیک و سرشار از چهرههایی که اشتیاق به پیگیری نوآوریهای جهان بازیهای دیجیتال در آنها موج میزند.
صفهای طولانی، عطش "آپدیت" بودن
گیمزکام تنها نمایشگاه بازیهای کامپیوتری در جهان است که در آن بسیاری از کمپانیهای تولیدکننده، پیش از انتشار رسمی آخرین نسخهبازیهای تولیدی خود، آنها را در غرفههایی که ورود دوربینهای رسانهها به آن ممنوع است، در دیدرس و دسترس خورههای بازیها قرار میدهند. بازیکنهای سرشناس و کاربران علاقمند از نقاط مختلف دنیا، ساعتها پشت در غرفههایی همچون Call of Duty، War Crafts، مافیا، فیفا ۲۰۱۱ و ... در صفهای طولانی منتظر میمانند تا برای دقایقی، اولین خورههای جهان باشند که این بازیها را امتحان میکنند.
با نگاهی به گیمزکام ۲۰۱۰ میتوان گفت گرایش به ارائه بازیها و سرگرمیهای ۳ بعدی و نیز افزایش امکانات تعاملی آنلاین بهطور محسوسی افزایش یافته و به موازات آن کاربران هم از تجهیزاتی که از این امکانات پشتیبانی میکنند، بسیار بیشتر استقبال میکنند. پیشبینی میشود رقابت غولهای این صنعت در سال ۲۰۱۱ بیشتر بر گسترش قابلیتهای ۳ بعدی و بهرهگیری از امکانات تعاملی اینترنت متمرکز شود.
کینکت، دوربین مخصوص طراحیشده توسط مایکروسافت برای کنسول Xbox 360 از جمله نوآوریهایی بود که استقبال گسترده کاربران را در پی داشت. کینکت مجهز به حسگرهایی است که با کنترل کامل حرکات بدن کاربر، امکانات بینظیر و شگفتآوری ارائه میکند. این محصول جدید مایکروسافت، از ۱۰ نوامبر سال جاری، روانه بازارهای اروپا خواهد شد. "شبیهساز سهبعدی پرواز" مایکروسافت هم برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شد.
سونی هم با ارائه بازی "موتور استورم: آخرالزمان" و نمایش قابلیتهای سه بعدی کنسول پلیاستیشن ۳ چشم بسیاری از کاربران را خیره کرد.
برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر، بسیاری از چهرههای مشهور سینما، موسیقی و ورزش هم از این نمایشگاه بازدید کردند؛ از دانیل رادکلیف، بازیگر نقش هریپاتر گرفته تا مایک شینودا، از اعضای گروه لینکینپارک و اندریاس کوپکه، دروازهبان سابق تیم ملی آلمان.
جوایزی برای بهترینهای دنیا
هر ساله در مراسم ویژهای در گیمزکام، جوایزی به بهترینهای دنیای بازیهای دیجیتال ارائه میشود. هیات داوران مستقلی که از نمایندگان رسانهها و بخش خصوصی تشکیل شده، جایزه ویژه گیمزکام ۲۰۱۰ را به خاطر ارائه نسخه ۵ بازی پرطرفدار "گرن توریسمو" به کمپانی سونی اعطا کرد. گرن توریسمو برنده جایزه بهترین بازی کنسولی هم شد. جایزه بهترین بازی آنلاین به "گیلد وارز ۲" و جایزه بهترین بازی کامپیوتری هم به "کرایسیس ۲" رسید.
برنامههای جانبی؛حاشیههایی همرنگ متن
در بخشهای مختلف نمایشگاه برنامههای جانبی متنوعی برگزار میشود که از آن جمله میتوان به کنفرانسهای خبری کمپانیهای برجسته و برنامهنویسان بزرگ این صنعت با موضوعاتی همچون چشماندازهایی از آینده بازیهای دیجیتال، رقابتهایی برای طراحی کارآمدترین سیستمهای کامپیوتری برای اجرای بازیهای کامپیوتری و کنسرتهای متعددی اشاره کرد که حال و هوای نمایشگاه را دگرگون کردهاند.
برنامههای جانبی با استقبال گستردهکاربران همراه شد. بهخصوص بخش ویژهای که برای احیای خاطرات بازیهای قدیمی که نسل جدید آنها را به خاطر دارد و با آنها بزرگ شده، طراحی شده است؛ از فوتبال دستی گرفته تا آتاری با دستههای خلبانی، سگا، میکرو، کمودور ۶۴ و ... در این بخش در دسترس کاربران قرار گرفته است.
ایران
با حمایت "بنیاد ملی بازیهای رایانهای"، ایران برای نخستین بار به صورت رسمی در این نمایشگاه حضور یافته است، اگرچه حضور ایرانیها چندان پررنگ نیست. به گفته مسئولین غرفه ایران، بنیاد ملی بازیهای رایانهای نهادی غیرانتفاعی است، اما این بنیاد تحت پوشش و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی فعالیت میکند. به نظر میرسد نگاه مقامات دولتی ایران به بازیهای دیجیتال هم نگاهی ایدئولوژیک است و حضور نورس ایران در این عرصه برای مقابله با چیزی است که "تهاجم دشمن از طریق بازیهای کامپیوتری" خوانده میشود، اما یکی از مسئولین غرفه ایران در گفتوگو با "دویچه وله" میگوید: «در دنیای رسانه از هر وسیلهای هر استفادهای میتوان کرد، اما ما تلاش میکنیم پکیجی از فرهنگ خودمان را ارائه کنیم.»
بازی لطفعلی خان زند (Quest of Persia)، عملیات والفجر ۳ و عصر پهلوانان (Age of Pahlevans) از جمله بازیهای ارائه شده از سوی این بنیاد در گیمزکام ۲۰۱۰ است. تحریمهای اقتصادی، محدودیتهای گستردهای برای بازاریابی ایرانیها ایجاد کرده و این کشور را از دسترسی به بسیاری از بازارهای هدف محروم کرده است.
نمایشگاه گیمزکام، سال آینده نیز در مدت زمان مشابه در کلن برگزار خواهد شد.