از قدیم هر نوع چراغی، راهنمای راه‌های دشوار بوده و این وسیله به نمادی برای راهنمایی بدل شده است.

با وجود این همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید برخی چراغ‌های شهر به‌جای نشان‌دادن راه درست به افراد، آنها را گمراه می‌‌کنند؛ بدین معنی که برخی شهروندان از مشاهده انبوهی از چراغ‌های روشن آن هم در روز نتیجه‌ می‌گیرند که اگر کشور با کمبود برق مواجه بود پس مسئولان نسبت به روشن بودن چراغ‌های وسط خیابان و بزرگراه‌ها کمی حساس‌تر بودند.

این در حالی است که در بسیاری از بزرگراه‌ها نیز تیر‌های چراغ‌برق به طول چندصد متر آن هم در شب تاریک خاموش‌اند و احتمال تصادف‌ رانندگی را افزایش می‌دهند. به‌هرحال تا روشن‌شدن تکلیف این چراغ‌های خاموش و روشن بهتر است به‌یاد‌ داشته باشیم که برای شهروند دقیق و عاقل هیچ‌چیز بدآموزی ندارد زیرا هر کسی می‌تواند تا حدودی درست و نادرست را تشخیص داده و بدون توجه به عملکرد دیگران به‌شخصه کار درست را انجام دهد.

چهارراه بدون پلیس

یکی از ملاک‌های تشخیص کار درست از نادرست این است که فرض کنیم چنانچه همه این کار را انجام دهند چه اتفاقی خواهد افتاد؛ آیا منافع اغلب افراد جامعه تامین می‌شود یاخیر؟ برای نمونه برخی عادت دارند هنگام خلوتی خیابان و در نبود پلیس، چراغ قرمز را نادیده بگیرند و از آن عبور کنند به این بهانه که عبور از خیابان خلوت و بدون پلیس هیچ ضرری را متوجه کسی نمی‌کند.

حال با ملاکی که در ابتدای مطلب یادآور شدیم می‌توانیم به اشتباه بودن این تئوری پی ببریم زیرا چنانچه تمام راننده‌ها از این تئوری پیروی کنند به‌قول معروف سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. این موضوع را می‌توانیم به بسیاری از رفتار‌های اجتماعی دیگر تعمیم دهیم و از آن نتیجه‌گیری کنیم.

کیسه‌های نازک حلیم

در طول ماه رمضان بازار حلیم‌فروش‌ها حسابی سکه می‌شود اما گویا علاوه بر توصیه‌هایی که برای خرید یک حلیم باکیفیت باید در نظر گرفت، باید از مغازه‌هایی خرید کرد که ظرف‌های حلیم را در کیسه‌های نایلونی محکم به‌دست مشتری‌ها می‌دهند. بارها شاهد پاره‌شدن کیسه‌های نایلونی نازک میوه در دست مردم و به دنبال میوه دویدن آنها در خیابان بوده‌ایم، حال این روزها گهگاه درون همین کیسه‌های نایلونی، ظرف‌های حلیم قرار می‌گیرند و تحویل مشتری داده می‌شوند.

پیامد استفاده از چنین کیسه‌هایی هم مشخص است؛ کش‌آمدن کیسه و در نهایت ریختن حلیم. علاوه بر این گهگاه فروشنده‌ها به‌جای گذاشتن یک درپوش مناسب روی ظرف حلیم از یک نایلون و کش زهوار در رفته استفاده می‌کنند که احتمال ریختن حلیم را بیشتر می‌کند. با وجود چنین نایلون‌ها و ظرف‌هایی نه‌تنها حلیم‌ می‌ریزد و دسته کیسه‌های نایلونی حسابی روی انگشتان جا می‌اندازند بلکه افراد را پیش از افطار مجبور می‌کند لباس‌هایشان را عوض کنند.

مازاد بخار خشکشویی

مازاد بخار اتوهای بخار خشکشویی‌ها توسط لوله‌ای به بیرون از مغازه هدایت می‌شود. به‌طور حتم هنگام عبور از کنار خشکشویی‌ها این موضوع را متوجه شده‌اید. اما بعضی از خشکشویی‌ها نسبت به چگونگی قرارگیری این لوله‌ توجه چندانی نشان نمی‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود تا درصد زیادی از بخار وارد پیاده‌رو شود.

در واقع در کنار اکثر مغازه‌های خشکشویی جوی آبی وجود دارد که این بخار می‌تواند وارد آن شود ولی در پاره‌ای از موارد نامناسب بودن محل لوله سبب می‌شود تا بخار به‌جای جوی به‌سمت خیابان و البته رهگذران عبوری از آن محل هدایت شود. بنابراین بهتر است صاحبان خشکشویی نسبت به وضعیت هدایت بخار به بیرون از مغازه خود حساسیت نشان دهند تا این مورد برای رهگذران آزاردهنده نشود.