گروه بین‌الملل: بعد از 2سال توقف مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان فلسطین، دو طرف روز پنجشنبه با حضور هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در تالار وزارت خارجه این کشور نخستین دور از مذاکرات مستقیم خود را برگزار کردند.

این گفت‌وگوها ساعتی بعد از آن آغاز شد که باراک اوباما در حضور محمود عباس و بنیامین نتانیاهو و همچنین حسنی مبارک و ملک عبدالله رهبران مصر و اردن، در کاخ سفید از مذاکرات واشنگتن به‌عنوان فرصتی سخن گفت که دو طرف باید آن را دریابند.
اوباما چهارشنبه شب در پایان ضیافت شام کاخ سفید با حضور طرف‌های مذاکره‌کننده، در سخنانی گفت: به‌رغم تمام سختی‌های موجود ما می‌توانیم صلح کامل و دائم را در خاورمیانه برقرار کنیم. دولت آمریکا از تمام توانایی‌ها و امکانات خود برای به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها استفاده خواهد کرد اما کاخ سفید هرگز نمی‌تواند راه‌حلی را به هر یک از دو طرف اسرائیلی و فلسطینی تحمیل کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این مراسم گفت: ما از اسرائیل می‌خواهیم که شهرک‌سازی‌ در تمامی سرزمین‌های اشغال شده فلسطین را متوقف کند. وی تاکید کرد: زمان آن رسیده است که صلح را برقرار کنیم و به اشغالگری‌های اسرائیل که از سال 1967 آغاز شده است پایان دهیم و کشور مستقل فلسطینی را تشکیل دهیم.

عباس با تاکید بر وجود بسیاری از سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها بر سر راه گفت‌وگوهای مستقیم اظهار داشت: تمامی خواسته‌های ما از جمله توقف شهرک‌سازی‌، پایان محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه‌های فلسطینی شرط‌های جدید نیستند بلکه از گذشته نیز ما چنین خواسته‌هایی را برای موفقیت گفت‌وگوها اعلام کرده بودیم.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز که در این مراسم سخنرانی کرد، اظهار داشت: من برای دستیابی به آتش بس به اینجا نیامده‌ام بلکه آمده‌ام که به صلح دائم برسیم. بعد از ضیافت شام، اوباما به‌صورت جداگانه با عباس و نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو کرد.

روز پنجشنبه مذاکرات میان عباس و نتانیاهو ابتدا با حضور کلینتون و بعد به‌صورت جداگانه و دوطرفه برگزار شد. در پایان مذاکرات جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه در مقابل خبرنگاران حاضر شد. او اعلام کرد که دوطرف مذاکرات طولانی و سازنده‌ای داشته‌اند و توافق کرده‌اند که این گفت‌وگوها به‌صورت مرتب ادامه یابد.

میچل گفت: عباس و نتانیاهو توافق کرده‌اند هر دو هفته یک بار به‌صورت مستقیم دیدار و گفت‌وگو کنند و دور بعدی این مذاکرات هم 14 یا 15 سپتامبر(‌23 یا 24 شهریور) احتمالا در شرم الشیخ مصر برگزار می‌شود. میچل افزود: به‌دلیل حساس بودن ماهیت مذاکرات نمی‌توان جزئیات آن را منتشر کرد اما قرار است دو طرف طی مدت یک سال به توافق برسند. با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام فلسطینی گزارش داد، عباس به نتانیاهو گفته‌است که اگر شهرک‌سازی از سر گرفته شود، مذاکره را متوقف خواهد کرد.

ائتلاف گروه‌های مبارز فلسطینی برای مقابله با اسرائیل

13 گروه مبارز فلسطینی و همچنین رهبران حماس دیروز اعلام کردند که با تشکیل یک نیروی مشترک حملات خود را علیه رژیم صهیونیستی شدت می‌بخشند. سخنگوی گردان‌های قصام که شاخه نظامی جنبش حماس است دیروز در یک کنفرانس خبری کوتاه اعلام کرد: مقاومت با شدت ادامه می‌یابد و گروه‌های مبارز فلسطینی برای این منظور نیروی مشترکی تشکیل داده‌اند.
همزمان با نشست واشنگتن، اعتراض گروه‌های فلسطینی به این مذاکرات ادامه یافت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی بیانیه‌ای آغاز مذاکرات مستقیم در واشنگتن را محکوم کرد و این مذاکرات را سرپوشی برای فعالیت‌های شهرک‌سازی‌ و توجیه این مسئله خواند. جنبش جهاد همچنین از عوامل مقاومت 2عملیات الخلیل و رام‌الله - که با هدف نشان دادن پویایی راه جهاد صورت گرفت،- قدردانی کرد.

این دو عملیات روز سه‌شنبه گذشته انجام شد و طی آن 4شهرک‌نشین صهیونیست کشته‌شدند. در پی این دو عملیات، نظامیان رژیم صهیونیستی کرانه باختری را محاصره و آماده‌باش کامل اعلام کردند. گروه‌های مبارز فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که به مقابله با شهرک‌نشینان صهیونیست ادامه خواهند داد.