تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۲

مریم غفاری: خصوصیات یک بوفه سالم چیست؟ نوع خوراکی‌هایی که در آن عرضه می‌شود باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

هرچند رسیدگی به وضعیت بهداشتی بوفه‌ها‌ی مدارس طی سال های گذشته از اولویت‌های اصلی وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش بوده است اما هنوز هم گاهی دیده می‌شود که وضعیت بهداشتی بوفه‌ها و مواد خوراکی‌ای که در آنها به فروش می‌رسد‌، استانداردهای لازم بهداشتی را ندارند.طیبه الهی، کارشناس بهداشت محیط وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: در زمان حاضر، ۷ اولویت اساسی برای کنترل بهداشت مدارس بر اساس آیین نامه‌ قدیم پیگیری می‌شود که دسترسی به آب آشامیدنی سالم در مدارس، دسترسی به سرویس‌های بهداشتی، بوفه مدارس و مواد غذایی عرضه شده در مدارس، وضعیت بهداشت کلاس‌های درس و وضعیت ایمنی ساختمان مدارس مهم‌ترین آنهاست.

بر اساس این دستورالعمل مهم‌ترین شروط داشتن یک بوفه سالم در مدارس عبارتند از: بوفه مدرسه باید در مکانی قابل دسترس و در معرض دید و کنترل مسئولان مدرسه باشد. همچنین از محل جمع‌آوری زباله دور بوده و در و پنجره آن به توری مجهز باشد. همچنین برای نظارت بر بوفه مدارس، از مشارکت انجمن اولیا و مربیان و کارشناس ارشد بهداشت محیط و مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان، بهره گرفته ‌شود. کارکنان بوفه‌ها هم باید دارای کارت بهداشتی باشند.

در این بخشنامه از مسئولان مدارس و اولیا خواسته شده از عرضه اقلامی که ارزش غذایی کم دارند و نیز محصولات غذایی بدون بسته‌بندی و یا فاقد پروانه ساخت و کد بهداشتی و تاریخ مصرف جلوگیری شود. این بوفه‌ها باید به عرضه موادی مانند ساندویچ نان و پنیر، نان و تخم مرغ، شیر پاستوریزه، استریلیزه و فراورده‌‌های آن مانند دوغ، پنیر و...، بیسکویت، کلوچه و کیک‌هایی که کد بهداشتی و پروانه ساخت دارند و به طریق بهداشتی تهیه و بسته بندی شده‌اند، انواع تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، خرما، انواع خشکبار، انواع میوه‌ها مثل سیب و گلابی، نارنگی، پرتقال و سبزیجاتی مانند هویج که کاملا شسته شده است تشویق شوند.

دکتر شیخ‌الاسلام، کارشناس تغذیه، بهترین میان وعده در مدرسه را شیر می‌داند و می‌گوید: شیر به همراه بیسکویت سبوس‌دار، می‌تواند میان وعده مفیدی برای دانش‌آموزان محسوب شود. دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز کیک و کلوچه غنی شده با ویتامین A+D را تهیه کرده که پس از طی مراحل کنترلی و دریافت پروانه از وزارت بهداشت به بوفه‌های مدارس عرضه خواهد شد. این محصول تا ۳۰ درصد نیاز به ویتامین A و آهن را تامین می‌کند. وی فروش میوه در بوفه مدارس را روشی پسندیده دانسته و اظهار می‌دارد: از آنجایی که میوه‌ها سرشار از ویتامین و املاح هستند، می‌توانند میان وعده مناسبی برای دانش‌آموزان باشند. وی می‌افزاید: انتظار ما این است که همه گروه‌های سنی، صبحانه کاملی را صرف و یک میان وعده مغذی را نیز قبل از صرف ناهار میل کنند و از آنجایی که کودکان کوچک‌تر، نیاز به حجم غذای کمتری دارند لذا بخشی از نیاز روزانه‌شان را باید از این میان وعده‌ها تامین کنند .