تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۹

گروه شهری: حسین لوتاه، شهردار دوبی و هیات همراه شنبه 2 دی با حضور در دفتر شهردار تهران ضمن ملاقات با قالیباف، از نزدیک به بحث و تبادل نظر پیرامون دو شهر تهران و دوبی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران محمدباقر قالیباف به همکاری هرچه بیشتر شهرداری تهران و دوبی با یکدیگر در زمینه‌های فنی و اقتصادی و استفاده از تجارب آموزشی و تکنولوژیکی دو شهر تاکید کرد و افزود:  دو کشور امارات متحده عربی و ایران دو کشور مسلمان و همسایه هستند که به لحاظ نزدیکی جغرافیایی می‌توانند همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف توسعه دهند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه امیدوارم این نشست سرفصل جدیدی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های فنی و اقتصادی، تکنولوژی و آموزشی و انتقال تجربیات موفق دو شهر تهران و دوبی باشد تا شرایط زندگی بهتری را برای شهروندان دو شهر فراهم آورد، تصریح کرد: همچنین امیدواریم همکاری‌های بیشتری در زمینه مسائل فرهنگی و توریستی بین دو شهر فراهم شود تا شهروندان تهرانی و شهروندان دوبی بتوانند به راحتی از جاذبه‌های توریستی و تاریخی دو شهر دیدن کنند.

همچنین در ادامه این ملاقات  حسین لوتاه  شهردار دوبی نیز آمادگی خود را برای انتقال تجربیات موفق در زمینه امور شهری دوبی به شهرداری تهران اعلام کرد و اظهار داشت:  در حال حاضر برنامه احداث 37 کیلومتر خط مترو در دوبی در دست اجراست که این پروژه باید تا سال 2009 تکمیل شود.

شهردار تهران نیز در ادامه این گفتگو با اشاره به تجربه موفق اجرای طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله‌های شهر تهران افزود: در حال حاضر روزانه 7500 تن زباله در تهران تولید می‌شود که 4هزارتن از این مقدار بازیافت و بخشی نیز دفن بهداشتی می‌شود که امیدواریم تا پایان سال1386 به طور کامل همه زباله‌های تولیدی شهر تهران تفکیک و دیگر نیازی به دفن زباله نداشته باشیم.

قالیباف با اشاره به معضل ترافیک به عنوان مهمترین دغدغه مردم و مسئولین شهر تهران گفت: البته ما در زمینه فرهنگ ترافیک نیز در تهران دچار مشکل هستیم.

شهردار دوبی در مورد درآمد شهرداری دوبی و منابع کسب آن نیز گفت: درآمدهای شهرداری دوبی عمدتا از بخش‌های دریافت عوارض از راه قراردادهای اجاره مسکن، سرمایه گذاری در پروژه‌های تجاری، ساخت وسازهای ساختمانی، اخذ عوارض از هتل‌ها، دریافت عوارض از واردات و صادرات کالا و مواد غذایی، احداث پروژه‌های عمرانی، اخذ عوارض از مالکان زمین‌های بزرگ و تجار، اخذ عوارض از سرمایه دارانی که در امر ساخت و ساز فعال هستند، فروش آب تصفیه شده و... به دست می‌آید. 

حسین لوتاه ادامه داد: در حال حاضر درآمد شهرداری دوبی 3 میلیارد درهم در سال است که امیدواریم این مبلغ را در سال آینده به 4 میلیارد درهم برسانیم.