علی شاکری: معرفی تیم‎های اعزامی به بازی‎های آسیایی گوانجو باز هم به‌رغم همه وعده و وعیدهای داده شده و حتی تعیین تاریخ قطعی روز15 شهریور به‌عنوان آخرین فرصت جهت بستن لیست نهایی برای اعلام به کمیته برگزاری بازی‌ها، برای چندمین بار به مشکل خورده است.

  ورزش ایران در کمتر از47 روز مانده به شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در ارزیابی رشته‌های ورزشی شرکت‌کننده از سوی کشورمان در این بازی‌ها همچنان‌ ‌مستاصل نشان می‌دهد. با وجود تعیین چندین تاریخ برای معرفی لیست نهایی به کمیته برگزاری بازی‌ها، هنوز بررسی‎ها در این زمینه نتیجه نداده و برای چندمین بار طی هفته‌های گذشته امروز(5 مهرماه) برای این کار انتخاب شده است. تکلیف رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی 2010 گوانجو بالاخره پس از کش و قوس بسیار درحالی مشخص می‌شود که خبر هفته پیش اعزام بیش از400 ورزشکار در33 رشته ورزشی از سوی ایران به بازی‌های آسیایی گوانجو در رسانه‌ها سخت با حیرت و تعجب روبه‌رو شد.

در ماجرای اعلام این فهرست آنچه بیشتر مایه تعجب و حیرت شد، چرخش یکباره مسئولان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی و دست کشیدنشان از ‌استراتژی قبلی‌ مبنی بر ‌ اعزام کاروانی کیفی و مدال‌آور و راضی شدن به اعزام کاروانی کمی آن هم درکمتر از2 ماه مانده به این بازی‌ها بود‌ تا جایی که برخی از رسانه‌ها با طعنه از آن به‌عنوان لشکرکشی ورزش ایران به گوانجو یاد کردند. با وجود آنکه کمیته ملی المپیک همچنان اصرار به کیفی بودن کاروان اعزامی دارد، به‌نظر می‌رسد که در این میان مثل همیشه‌ این سازمان تربیت بدنی بوده که در آخرین جلسه قبل از برپایی جلسه امروز مسئولان این کمیته را مجاب به انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیاست‌های قبلی‌‌شان کرده است.

بیان این جمله ازسوی دبیرکل کمیته ملی المپیک در پایان نشست مشترک علی آبادی و سعیدلو با اعضای هیأت اجرایی و معاونین سازمان در گفت‌وگو با ایرنا خود گویای همه چیزاست:« هدف از اعزام تیم‌های ورزشی کشورمان به این دوره از مسابقات کسب مدال و تجربه است. برخی از تیم‌ها‌ برای کسب تجربه و حضور موفق در بازی‌های دوره بعد و برخی نیز برای کسب مدال به این رویداد مهم ورزشی آسیایی اعزام می‌شوند». یک روز بعد از این جلسه هم سعیدلو در محاصره خبرنگاران در بازدید از کمپ تیم ملی درباره شایعه‌ای که پیرامون دوگانگی بین سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک‌ مطرح می‌شود، گفت:« من چنین دوگانگی‌ای نمی‌بینم. سازمان تربیت بدنی متولی اصلی ورزش است و کمیته ملی المپیک بخش کوچکی است. چطور می‌شود که ما با فدراسیونی به مشکل بربخوریم؟ رئیسی وجود دارد، مرئوسی وجود دارد.

اختلافی وجود ندارد و کمیته ملی المپیک چسبیده به سازمان تربیت‌بدنی است و ما مرتب با مسئولان این کمیته جلسه داریم. همه ما تحت لوای قانون هستیم و همین‌جا رسما اعلام می‌کنم اختلافی وجود ندارد». البته آنهایی که واقع‌بین و دورنگرتر بوده و از اوضاع بیشتر خبرداشته‌اند از همان لحظه انتشار خبر، موافقت ظاهری کمیته ملی المپیک و تسلیم شدن این نهاد در مقابل درخواست‌های برخی فدراسیون‌های بدون شانس مدال مثل راگبی، پینگ‌پنگ، واترپلوو ژیمناستیک را نمایشی برای خاموش کردن اعتراضات و همچنین فرصتی برای ارزیابی دقیق‌تر تعداد نفرات اعزامی تیم‌های ملی تیراندازی، دراگون‌بت، شنا و شیرجه تحلیل کردند که مسئولانشان توقع اعزام تیم‌های کامل تری داشته‌اند.

حدس زدن این موضوع که مسئولان کمیته ملی المپیک در روزهای آخر در برابر فشارها و رایزنی‌های به عمل آمده ازسوی برخی روسای فدراسیون‌های نزدیک به سازمان تسلیم شوند، کار چندان سختی نبود و از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که با هرچه نزدیک‌تر شدن به زمان تصمیم‌گیری نهایی، احتمال وقوع چنین حرکتی دور از ذهن نبوده است.

تاخیر درتصمیم‌گیری

با وجود برگزاری 70 جلسه از سوی اعضای کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک و چندین و چند جلسه مشترک میان مسئولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک طی نزدیک به 4 سال تنها بخشی از رشته‌ها از مدت‌ها پیش می‌دانسته‌اند که رفتنی‌اند ولی بسیاری از رشته‌ها در اعزام به بازی‌های آسیایی به‌دلیل عدم‌تصمیم‌گیری شفاف، مردد بودند. همین نکته خود از تفاوت‌های اساسی میان ورزش ایران با سایر کشورهای آسیایی پیشرو مثل چین، ژاپن و کره در ورزش و حتی کشورهای درحال توسعه‌ای همانند تایلند و قزاقستان حکایت دارد که در جدول مدالی از رقبای اصلی ما محسوب می‌شوند.

در این میان آنچه بیشتر آزاردهنده است و بر ابهامات می‌افزاید، امروز و فردا کردن‌های تاریخ نشست مشترک میان اعضای کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک با رئیس و معاونین سازمان تربیت بدنی آن هم در آستانه بازی‌هاست تا بلکه برای یک‌بار هم که شده رودرروی هم و دور یک میز بتوانند تصمیم نهایی را در مورد نفرات و رشته‌های اعزامی قطعی و یکسره کنند. درحالی که هفته گذشته یکباره اعلام شد که ایران با نزدیک به 400نفر ورزشکار در33 رشته از 45 رشته بازی‌ها بدون ذکر تعداد مربیان و سرپرستان و گروه همراه به گوانجو خواهد رفت، خیلی‌ها نفسی به آسودگی کشیدند.

اما بلافاصله این خبر با واکنش دبیرکل کمیته ملی المپیک روبه‌رو شد و او با اعلام اینکه هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست، لبخند شادی کوتاه چند ساعته را بر لبان مسئولان رشته‌های در تردیدی مثل شنا، تنیس روی میز، قایقرانی، واترپلو، اسکیت، هندبال و... خشکاند. افشارزاده حتی دریک برنامه زنده تلویزیونی از نشست نهایی میان مسئولان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی برای رسیدن به یک نتیجه قطعی خبر داده بود، اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد تا همچنان شاهد افزایش بیم و هراس در بین رشته‌هایی باشیم که هنوز بلاتکلیفند. آخرین خبر اینکه پس از نشست بدون فرجام عصر دوشنبه گذشته قرار شده است امروز با برپایی نشست فوق‌العاده یاد شده تکلیف رشته‌های اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی گوانجو یکسره شود.

ادامه تردیدها

این در حالی است که تاکنون حضور 17 رشته در بازی‏های آسیایی نهایی شده و با حضور مشروط ژیمناستیک، شنا و تنیس روی میز هم موافقت شده است. با این حال، تردیدها برای اعزام شدن یا نشدن برخی رشته‎ها همچنان ادامه دارد. رشته‎هایی مانند هندبال و واترپلو که طی یک سال گذشته تغییرات مدیریتی داشته‌اند و امروز در وضعیت آنها نسبت به آنچه مورد تأکید سازمان تربیت بدنی مبنی بر اعزام کیفی کاروان ایران است، تفاوت‎هایی دیده می‌شود.

یکی دو سال گذشته که جلسات کارشناسی ویژه بازی‎های آسیایی 2010 و تیم‎های شرکت‌کننده در این بازی‎ها برگزار می‌شد، هندبال و واترپلو در وضعیت بدی قرار نداشتند به همین دلیل هم مخالفت جدی با اعزام آنها وجود نداشت. اما جابه‌جایی‎هایی که در رأس فدراسیون‎های این دو رشته انجام شد تأثیراتی در وضعیت تیم‎های ملی آنها ایجاد کرد که در نهایت حضور ضعیف آنها در رویدادهای بین‎المللی اخیر را موجب شد.

طبق نظر کارشناسان و ناظران فدراسیون‎های هندبال و واترپلو، این دو رشته با اوضاع و احوالی که دارند نمی‎توانند جایگاهی در سبد امیدهای مدال آوری کاروان ایران داشته باشند. از طرفی در مورد رشته دراگون بت هم پیش‌بینی کسب مدال برنز شده است؛ در حالی‌که برای اعزام این رشته باید افراد زیادی به کاروان ایران اضافه شود.بنا به گفته افشارزاده، یک سوم نفرات اعزامی ورزشکاران کاروان اعزامی را درصورت تصویب حضور دراگون بت اعضای تیم‌های قایقرانی تشکیل خواهند داد.

حال باید بررسی کرد که تصاحب یک مدال برنز ارزش اضافه شدن حدود 70 ورزشکار رشته دراگون‌بت را دارد یا نه؟ و چنین است وضعیت رشته‌هایی مثل شنا، شیرجه و تیراندازی که داعیه حضوری پررنگ در کاروان را دارند و اینکه آیا هندبال، واترپلو، پینگ پنگ و ژیمناستیک با توجه به موقعیت ممتاز آسیایی‌ها در این رشته‌ها اصلا با شرایط موجود صلاحیت اعزام را دارند یا نه؟ این موارد ازجمله مسائل مهمی است که باعث شده هنوز تعداد تیم‎ها و ورزشکاران آسیایی کشورمان به‌طور دقیق مشخص نباشد.

به هرحال، برخلاف تأکید اولیه سازمان تربیت بدنی و حتی خود هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک مبنی بر اعزام کیفی کاروان ایران به گوانجو، نگاه آنها در ماه‌ها و به‌خصوص هفته‌های اخیر دستخوش تغییر و تحولات بسیار شده است. با این اوصاف به‌نظر می‎رسد کمیته ملی المپیک بیشتر از سازمان تربیت بدنی از تبعات ناکامی احتمالی هراس دارد و پافشاری آنها در بردن تیم‌های بخت‌دار مدال به دلیل کاهش انتقادها پس از بازی‏هاست که اینگونه با وسواس در مورد رشته‌های درجه دوم که البته امیدی به مدال آوری آنها نیست، سرسختی از خود نشان می‌دهند. در هر صورت، حداکثر تا عصر امروز( پنجم مهرماه) لیست کاروان ایران برای حضور در بازی‎های آسیایی تکمیل خواهد شد. شانزدهمین دوره بازی‎های آسیایی طی روزهای 21 آبان‌تا 6 آذرماه در گوانجو چین برگزار می‎شود.