تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳

کیکاووس زیاری: فیلم‌برداری «سیب و سلما»، کار جدید حبیب‌الله بهمنی در تهران تمام شد.

درصد زیادی از صحنه‌های این درام اجتماعی- مذهبی در ملایر و شهریار فیلم‌برداری شده. «سیب و سلما» داستان طلبه جوانی است که سیبی را می‌خورد و بعد، به‌دنبال صاحب اصلی سیب و طلب رضایت از او می‌رود. نقش این طلبه جوان را هادی دیباجی بازی می‌کند. سوگل قلانیان، جعفر دهقان، اسماعیل خلج، بهروز بقایی، داود فتحعلی بیگی، محمدعلی سلیمان‌تاش و زویا امامی دیگر بازیگران فیلم هستند. نویسنده فیلم‌نامه سیدناصر هاشم‌زاده است که آن را براساس ایده‌ای از جهانگیر الماسی، بازیگر سینما نوشته است، اما خود الماسی به عنوان بازیگر با این فیلم همکاری ندارد. بهمنی فیلم‌نامه فیلم را براساس شرایط محل فیلم‌برداری و بعضی مسائل دیگر، مقداری تغییر داده است.

او درباره انتخاب این فیلم‌نامه به دوچرخه می‌گوید: «وقتی فیلم‌نامه را خواندم، قصه‌اش بلافاصله مرا جذب کرد. موضوع خوب و جذاب آن با روحیات من همخوانی داشت. فکر کردم می‌توانم فیلم خوبی از آن بسازم. یکی از نکاتی که مرا جذب این فیلم‌نامه کرد، تازگی حال و هوای قصه بود. در سینمای امروز ما، به این نوع موضوع‌ها کمتر پرداخته شده. امیدوارم بتوانم از این قصه جذاب و نو، یک فیلم جذاب و نو هم بسازم.»

این فیلم‌ساز انتخاب یک شهرستان  را به عنوان محل اصلی رخدادهای قصه ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: «قصه به گونه‌ای است که حتماً باید در یک شهرستان اتفاق بیفتد و به همین خاطر ما برای فیلم‌برداری راهی ملایر شدیم. حدود هشتاد درصد قصه فیلم در این محل اتفاق می‌افتد. ملایر را به‌دلیل لوکیشن‌های مناسبی که داشت انتخاب کردم. این لوکیشن‌ها در خدمت قصه فیلم قرار می‌گیرند و در عین حال، جذابیت‌های تصویری زیادی هم برای تماشاچی فیلم خواهند داشت. اما نکته‌ای که باید توضیح بدهم این است که در فیلم هیچ اشاره‌ای به مکانی که قصه در آن اتفاق می‌افتد نمی‌شود و نشانی جای خاصی به تماشاچی داده نمی‌شود. برای همین، در فیلم بازیگران با لهجه این محل صحبت نمی‌کنند.»

«سیب و سلما» در کنار بازیگران حرفه‌ای سینما و تئاتر ایران، تعدادی بازیگر جوان و تازه‌کار هم دارد. بهمنی درباره حضور این چهره‌ها چنین توضیح می‌دهد:«می‌خواستم فضای بکر داستان را حفظ کنم. هدفم نوعی آشنایی‌زدایی بود. حضور بازیگران آشنا در برخی نقش‌های فیلم می‌تواند انتظار و توقع خاصی از این نقش‌ها در تماشاچی به‌وجود بیاورد و این مسئله به‌کلیت کار لطمه می‌زند. اما در حال حاضر، چون تماشاچی هیچ پیش‌داوری ذهنی نسبت به بازیگران ندارد، تمام توجهش به قصه و شخصیت‌های آن جلب خواهد شد.»

گروه سازنده فیلم بعد از بازگشت از ملایر به شهریار و بعد به تهران رفتند تا باقی‌مانده صحنه‌ها را فیلم‌برداری کنند.  تدوین و ساخت موسیقی متن «سیب و سلما» به زودی آغاز می‌شود.