درباره بعضی مسائل آن قدر گفته شده که دیگر نیازی به توضیح آنها نیست. فقط بد نیست هر چند وقت یک بار کسی آنها را به ما یادآوری کند، چرا که در دنیای پر سرعت امروز شاید یادمان رفته باشد. توضیحات زیر را بخوانید و خودتان قضاوت کنید.

ایرانی‌ها سالانه حدود ٩/٢میلیارد لیتر نوشابه مصرف می‌کنند.

نوشابه‌های گازدار عامل مهم پوکی استخوان هستند. سن ابتلا به پوکی استخوان در زنان ایرانی به دلیل مصرف نوشابه گازدار به ٣٥سال کاهش و میزان شکستگی‌ها ٣ تا ٤ برابر افزایش یافته است.

دیابت، کم‌خونی، چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سرطان از عوارض نوشیدن زیاد نوشابه‌های گازدار است.

برای سوزاندن میزان قندی که با یک لیوان نوشابه وارد بدن می‌شود، به یک ساعت راه‌پیمایی نیاز است. در هر لیوان نوشابه ٣٥ تا ٥٥ میلی‌گرم کافئین وجود دارد که سبب بی‌خوابی و افزایش تپش قلب می‌شود.

در حال حاضر یکی از عوامل اصلی شیوع عارضه چاقی در بین ما ایرانی‌ها، مصرف نوشابه گازدار است.

افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند، ٨٣ درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می‌کنند به دیابت مبتلا می‌شوند.

اسیدفسفریک موجود در نوشابه باعث تخریب مینای دندان می‌شود و احتمال پوسیدگی آن را به شدت افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که متخصصان دندان می‌گویند برای این که تماس نوشابه با دندان‌ها به حداقل برسد، باید نوشابه حتماً با نی نوشیده و بلافاصله پس از مصرف نوشابه نیز، دهان با آب شسته شود.

بعضی شرکت‌های تولیدکننده نوشابه، از ماده جایگزین به جای قند استفاده کرده و نوشابه‌های رژیمی وارد بازار کرده‌اند. اما تحقیقات نشان داده این ماده اشتهاآور است و باعث مصرف بیشتر غذا و در نتیجه چاقی می‌شود.

اگر تکه‌اى از گوشت قرمز را در یک کاسه پر از نوشابه گازدار قراردهید، پس از چند روز به دلیل وجود اسید در نوشابه، ناپدید مى‌شود.

میزان اسید سیتریک موجود در نوشابه‌های گازدار به حدی است که برای پاک کردن سطوح چرب و کثیف می‌توان از آن استفاده کرد.

۱۰ دقیقه بعد از نوشیدن مقدار کمی نوشابه گازدار، به اندازه10 قاشق چای‌خورى شکر وارد بدن مى‌شود که به دلیل  وجود اسیدفسفریک، شیرینی آن را خیلی متوجه نمی‌شویم.

پوست افرادى که نوشابه مصرف مى‌کنند،  بیشتر دچار چین و چروک مى‌شود.

خوب، نظرتان چیست؟!

منبع: همشهری آنلاین